Jump to content
Annons

hurdan är Ljudkvalitén i FL Studio?


isakzmachine

Recommended Posts

1. Rendera ALLTID dina projekt i 32bit float0,24, även om du har 24-bits ljudkort...sequenzers använder sig av 32bit internt.

24 bitar är good enough.

Finns ingen anledning att köra ut på 32bitar float, jo en kanske.

Det gör Pro Tools HD ägare tokiga om dom skall importera 32 bit float in i Pro Tools.

jo men grejen är ju den att du inte kan rendera till 24bit i FL Studio 😆 finns ju bara alternativen 16bit, 32bit float 0,24 och 32bit float 16.8 😛 lite kasst tycker jag....man borde kunna välja 24 bit direkt i programmet....är lite omständigt att behöva dithera ner till 24bit i tex. wavlab.......så därför är det lika bra att köra 32bit rakt igenom till det att låten är färdig för mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I Trance har ju nästan alla låtar samma ljud.

Och är det någon som inte använder "rätt" ljud så får han/hon på nöten för att det inte låter som riktig Trance!

Presets rules i vissa genres.

Ja, men såna produktioner är så gott som bortglömda efter 1 år eller så. Lyssnar man på de klassiska låtarna finns det alltid något speciellt med ljuden, något som gör låten värd att minnas och därmed har dom låtarna blivit klassiker. Exempelvis Salt Tank - Eugina och Sasha - Xpander.

Den varma melodislingan i Eugina är inget man hör varjedag såvida man inte lyssnar på alla remixar som använder det ljudet för just den orsak att de vill låta lika originellt som originalet 🤪

Inte för jag hört dom låtarna eller så.. Jag håller med både dig och Drloop. Fast hur kan du veta att dom ljuden dom använder inte också är presets?

Har hört den och billigare varianten Vanguard på ett antal billboard top 20 låtar så varför skulle det vara amatörmässigt att använda den ?

Resonerar man så är det även amatörmassigt att använda dator , Rullband e det enda som gäller....

Vad man använder för intrument , riktiga eller emulerade har i slutändan ingen betydelse, en bra låt är en bra låt oavsett utrustning.

Riktigt bra sagt! =) Det är väl nästan hur man mixar fram sitt egna ljud som man väljer "från listan" som ger resultat.

Jag väljer aldrig bara ett ljud och sen ready to go! Det finns ju faktiskt en hel del att skruva på i tex Nexus! 😑

Jag såg för någon månad sen en promo på Armin Van Burens dokumentär när dom satt i studion, då erkände han i stort sett rakt ut att han älskar att använda presets på nästan allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Trance har ju nästan alla låtar samma ljud.

Och är det någon som inte använder "rätt" ljud så får han/hon på nöten för att det inte låter som riktig Trance!

Presets rules i vissa genres.

Ja, men såna produktioner är så gott som bortglömda efter 1 år eller så. Lyssnar man på de klassiska låtarna finns det alltid något speciellt med ljuden, något som gör låten värd att minnas och därmed har dom låtarna blivit klassiker. Exempelvis Salt Tank - Eugina och Sasha - Xpander.

Den varma melodislingan i Eugina är inget man hör varjedag såvida man inte lyssnar på alla remixar som använder det ljudet för just den orsak att de vill låta lika originellt som originalet 🙂

Inte för jag hört dom låtarna eller så.. Jag håller med både dig och Drloop. Fast hur kan du veta att dom ljuden dom använder inte också är presets?

Har hört den och billigare varianten Vanguard på ett antal billboard top 20 låtar så varför skulle det vara amatörmässigt att använda den ?

Resonerar man så är det även amatörmassigt att använda dator , Rullband e det enda som gäller....

Vad man använder för intrument , riktiga eller emulerade har i slutändan ingen betydelse, en bra låt är en bra låt oavsett utrustning.

Riktigt bra sagt! =) Det är väl nästan hur man mixar fram sitt egna ljud som man väljer "från listan" som ger resultat.

Jag väljer aldrig bara ett ljud och sen ready to go! Det finns ju faktiskt en hel del att skruva på i tex Nexus! 🙂

Jag såg för någon månad sen en promo på Armin Van Burens dokumentär när dom satt i studion, då erkände han i stort sett rakt ut att han älskar att använda presets på nästan allt.

Hade de varit presets så hade de hörts i många fler 90-tals trancelåtar 😑 men jag har inget bevis, så om ni visste så vorde det roligt att höra.

Den där dokumentären ha jag också sett; "I'm more of a preset man" säger han va? Men var det inte Benno från Rank 1 som satt där och visade hur man ska ratta till och ändra på ljuden med? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade de varit presets så hade de hörts i många fler 90-tals trancelåtar 😉 men jag har inget bevis, så om ni visste så vorde det roligt att höra.

Den där dokumentären ha jag också sett; "I'm more of a preset man" säger han va? Men var det inte Benno från Rank 1 som satt där och visade hur man ska ratta till och ändra på ljuden med? 🙂

Jo det är nog sant det 🙂 Fast ja, man vet ju inte..

Jo precis! Då har du ju också sett det. Jag har ingen aning om det var Benno från Rank 1 kan det mycket väl ha varit. Ganska så dålig på ansiktena 😛

Men jag tyckte det var ganska fascinerande endå att se att någon så stor som han sitter o mekar i hemmastudion sen erkänner han att han diggar presets. Därför gillade jag han ännu mer efter det där haha 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Detta börjar snart likna alla trådar ja har vart med om på Euroadrenaline.com.

Så fort man nämner att FL är bra, så börjar folk direkt,

NEE men Cubase är bäst, Ne, reason är, och sen kommer en bofink o påstår att ProTools Logic äger alla ☺️

Alltså, folk idag har bara kunskap om det dom använder, men tar sig aldrig tiden att lära sig att man faktiskt kan göra allt med nästintill vad man vill.

Ja läste ett test dom gjorde, som ja tyvärr inte kan referera till, då ja inte kommer ihåg sidan. men iaf, dom visade test resultat efter test resultat, med olika instrument, samplingar etc, you name it liksom. Alltså skillnaden var så minimal att det inte äns var hörbart för en erfaren studio användare med sin utrustning, Så vitt ja kommer ihåg, var all utrustning testad på samma utrusting.

Detta är inte för att starta bråk utan mer för att visa att ja fortfarande inte förstår varför man ska bråka om vad som är bäst, när det igentligen inte finns ngt som är bäst, allt har med sina behov att göra. 🙂

(// Andreas

ClubExclusive_-_Productions-2009

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta börjar snart likna alla trådar ja har vart med om på Euroadrenaline.com.

Så fort man nämner att FL är bra, så börjar folk direkt,

NEE men Cubase är bäst, Ne, reason är, och sen kommer en bofink o påstår att ProTools Logic äger alla 😱

Alltså, folk idag har bara kunskap om det dom använder, men tar sig aldrig tiden att lära sig att man faktiskt kan göra allt med nästintill vad man vill.

Ja läste ett test dom gjorde, som ja tyvärr inte kan referera till, då ja inte kommer ihåg sidan. men iaf, dom visade test resultat efter test resultat, med olika instrument, samplingar etc, you name it liksom. Alltså skillnaden var så minimal att det inte äns var hörbart för en erfaren studio användare med sin utrustning, Så vitt ja kommer ihåg, var all utrustning testad på samma utrusting.

Detta är inte för att starta bråk utan mer för att visa att ja fortfarande inte förstår varför man ska bråka om vad som är bäst, när det igentligen inte finns ngt som är bäst, allt har med sina behov att göra. 🙂

(// Andreas

ClubExclusive_-_Productions-2009

Kul att läsa 😄 Men om man tänker efter så hade dom inte behövt göra en undersökning för att man skulle veta det! Jag kör FL och ibland lite Reason. Nu är jag inne i en FL period och det är inga fel alls på det! Men roligt att du tog upp det där iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa 🙂 Men om man tänker efter så hade dom inte behövt göra en undersökning för att man skulle veta det! Jag kör FL och ibland lite Reason. Nu är jag inne i en FL period och det är inga fel alls på det! Men roligt att du tog upp det där iaf 🙂

Sant 🙂 brukar pendla lite mellan FL och Cubase, och det är som du säger, det finns ingen större skilland mer än interfacet typ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att folk jämför skitromplern Nexus med Vanguard som faktiskt är en riktigt mjukvarusynt. Själv vägrar jag använda Nexus pga dess limiterade möjligheter att skruva ljud men däremot använder jag en hel del Vanguard. Grym till vissa områden och kass till andra. Det enda Nexus gör enligt mig är låter mycket.

Ni yrar om presets oxå. Vad är preset? Om man hittar en färdigskruvad bank på nätet och använder en patch från den har man då använt en preset? Tycker inte det är något fel att använda färdiga patchar. Det viktiga är att man skruvar till de färdiga patcharna så de passar in i resten av produktionen. Gillar att kunna gå igenom en drös ljud för att tillslut hitta något som sitter som ett smäck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att folk jämför skitromplern Nexus med Vanguard som faktiskt är en riktigt mjukvarusynt. Själv vägrar jag använda Nexus pga dess limiterade möjligheter att skruva ljud men däremot använder jag en hel del Vanguard. Grym till vissa områden och kass till andra. Det enda Nexus gör enligt mig är låter mycket.

Ni yrar om presets oxå. Vad är preset? Om man hittar en färdigskruvad bank på nätet och använder en patch från den har man då använt en preset? Tycker inte det är något fel att använda färdiga patchar. Det viktiga är att man skruvar till de färdiga patcharna så de passar in i resten av produktionen. Gillar att kunna gå igenom en drös ljud för att tillslut hitta något som sitter som ett smäck.

Först, så tror ja faktiskt inte Nexus är skit då många kända producers använder det. T.ex. Stylez & Breeze, för att nämna en av dom. Och nej det är inte limiterat, istället för att skruva kan man faktiskt lägga ljuden i lager för att få fram det man vill ha 🙂 Kör rätt mkt med nexus, alla mina leads görs med nexus, kan stolt säga att man kan få fram allt från Rob mayths ljud till Jazz trumpet bara genom att kombinera olika ljud i lager. 🙂 Testa får du se, den är inte så dålig som du påstår. Den blir vad man gör den till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Först, så tror ja faktiskt inte Nexus är skit då många kända producers använder det. T.ex. Stylez & Breeze, för att nämna en av dom. Och nej det är inte limiterat, istället för att skruva kan man faktiskt lägga ljuden i lager för att få fram det man vill ha 🙂 Kör rätt mkt med nexus, alla mina leads görs med nexus, kan stolt säga att man kan få fram allt från Rob mayths ljud till Jazz trumpet bara genom att kombinera olika ljud i lager. 🙂 Testa får du se, den är inte så dålig som du påstår. Den blir vad man gör den till 🙂

Har redan bildat min uppfattning av Nexus så nej jag tänkte inte testa den. Känner inget behov av det när det finns syntar som gör jobbet betydligt bättre och som dessutom är mycket mer flexibla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan bildat min uppfattning av Nexus så nej jag tänkte inte testa den. Känner inget behov av det när det finns syntar som gör jobbet betydligt bättre och som dessutom är mycket mer flexibla.

Jag håller med där!

Dessutom hör man nexus i allt för många produktioner för att den ska bli intressant.

Men det som ändå är värst störande är ju alla fjollor på youtube som skriver typ "Wow jag har nexus och den gör mig till proffs"... *suck*

Hoppas på att nexustrenden tar slut lika fort som den började.

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med där!

Dessutom hör man nexus i allt för många produktioner för att den ska bli intressant.

Men det som ändå är värst störande är ju alla fjollor på youtube som skriver typ "Wow jag har nexus och den gör mig till proffs"... *suck*

Hoppas på att nexustrenden tar slut lika fort som den började.

Det är ingen trend lilla du, det kanske råka vara så att många stora producers väljer nexus, för att ja, det är flexiblare än vad du tror, inte bara synthljud, den har expansion för många fler saker, och från och med Nexus 2, kan du justera ljuden rätt rejält jämfört med första versionen.

Förvisso finns det sånna som bara använder nexus, det säger inte att det är en dålig synth. Men som du själv sa, blir det rätt tjatigt. Och det håller jag med om, men man kan även skapa ett eget sound med hjälp av dom sounden som finns i Nexus. Ja vet många som skapat sound i Nexus som man inte äns trodde att man kunde :S

Men, smaksak, Det är upp till dig, Nexus har sina fördelar, kanske inte för dig, men det finns dom som har det 😆

Redigerat av clubexclusive
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...