Jump to content
Annons

Orkney genious


Hur bedömer Ni kvallen på denna sång?  

19 röster

  1. 1. Hur bedömer Ni kvallen på denna sång?

    • Låt den vara så här. Pörfekt.
      2
    • Bra låt men fixa till soundet
      10
    • Bra sound men fixa till låten
      1
    • Dålig låt helt enkelt
      0
    • Makalöst dåligt
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Orkney genious

* ARTIST/GRUPP: Hammagrella

* GENRE: Ballad

* LÅTLÄNGD: 4:54

* KOMPOSITÖR: Hammagrella

* PRODUCENT: Demoniqus

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6 meg nåt

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Orkney genious

Visst blir man smartare av sprit? En del av er kanske känner igen den här. Mitt första inlägg här på forumet i våras. Har blivit övertalad av Demoniqus att försöka mig på en nyinspelning av den.

Här e ett första utkast i ny tappning. Tar gärna kommentarer och förslag om instrument, mixning etc.

PS: För den som inte vet - Orkney är dom nordligaste skotska öarna, där man inte gör annat än att producera goa malt-drycker och pumpa olja.

PS2: NY VERSION AV LÅTEN UPPLAGD NU.

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det chorus på stålguran? Något låter lite skumt i alla fall jag hade nog föredragit en helt ren gitarr.

Pianot skulle jag personligen lagt lite reverb på men lyssna inte på mig för i mina öron ska nästan allting ha mer reverb. Det som stör mig är att det låter lite tamt i de högre registren. Stämningsfullt spelat dock...

När sången kommer in så låter det väldigt mycket "Would you know my name? If I saw you in heaven".

Du vet att gitarren vid 1:35 inte är stämd va?

Gärna lite fetare trumljud.

Stämmorna känns inte hundraprocentigt insjungna. Kan inte sätta fingret på det dock. Sänk den ena lite så de inte krockar så mycket.

Bakgrundsslingan som kommer in vid 02:12 höj den.

Sänk sången en liten aning.

Stråkarna som kommer in vid 2:36 låter jättebra men fixa till lite mer bas där också det blir lite ensamt.

Snygga variationer på verserna tycker jag.

Det är snygga "aaahs" bakom sången på refrängen men de kommer inte fram riktigt känns det som.

Där kom ägget ( & en crash)

30sekunders tystnad?

------------------------------------------------

Det låter kanske lite väl negativt men det är inte så jag menar det. I grund och botten låter det bra men det känns viktigare att poängtera det som jag tycker du kan ändra på. Det är ju ändå konstruktiv kritik man är ute efter. En 3.5 som drar sig till 3 får du av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahlrajt..min favvis... vilken höjdare!!!!!

I små datorhögtalare hörs det att låten behöver en sväng till vid reglarna och några stänk EQ.....även om jag är en sucker för den här låten 😳

Ska lyssna senare i kväll

Behöver du ett mixbollplank så är det bara att skicka ett PM

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om reverbet på Pianot tror jag. Saknar tyngd i det i alla fall. Liksom i trummorna.

Panoreringen på elgitarren i refrängen känns inte helt klockren, du skulle haft något i vänster med att komplettera med.

Låter helt klart bättre än den första versionen av låten. Refrängen låter så mysig den är det bästa med hela låten tror jag. 😳

Mja... Jag vet att du kan bättre än såhär, så jag ger 3/5 än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du ett mixbollplank så är det bara att skicka ett PM

Precis vad jag ville höra, Demonen! 😳

Jag ska ta ett varv med nivåer, stämma guran och meka lite med körer och reverb så får du snart PM med version 2 att kika lite på, OK?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag ville höra, Demonen! 😆

Jag ska ta ett varv med nivåer, stämma guran och meka lite med körer och reverb så får du snart PM med version 2 att kika lite på, OK?

Alrajt..jag sätter på kaffebryggaren och tar på mystofflorna då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns ny version tillgänglig. Skuggan hade en hel del bra synpunkter ovan, jag har stämt till guran lite (tror det var den som gjorde körerna lite ur ton oxå), mekat lite med nivåerna, dubblerat flygeln o lagt på lite reverb och förstås klippt bort tomrummet i slutet.... Börjar det låta bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

På god väg nu minnsan. Nu låter det riktigt snyggt 😉 Du har dock fortfarande en elgura i höger lur som jag vill knöla in lite mot mitten, men det kanske bara är jag. :rolleyes:

Tummen upp minsann!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns ny version tillgänglig. Skuggan hade en hel del bra synpunkter ovan, jag har stämt till guran lite (tror det var den som gjorde körerna lite ur ton oxå), mekat lite med nivåerna, dubblerat flygeln o lagt på lite reverb och förstås klippt bort tomrummet i slutet.... Börjar det låta bättre?

Startar lyssningen:

Snyggt startintryck.

Smågrej: Du har lite olika anslag på gitarren ibland kan du fixa så att alla anslag får lika mycket sustain i?

Pianoljudet är mycket bättre men fortfarande lite för tunt.

Sången är lite för hög (tänk på att jag har skum lyssning så det kanske inte stämmer för alla)

Virveln låter helt cp...

1:13 "whiskey i en bar?" vad händer vid bar? det låter helt cp

fundering angående körerna... det här är en ändå en rätt slö låt och när kören kommer in så blir det väldigt mycket ljud... vad tror du om att kanske dra en fade in eller nåt sån... körerna låter mer rätt nu men det är fortfarande nåt som inte stämmer hundra i mina öron.. det är nog lite småfel på bakgrundsstämman... det är just "orkney genius i baren" där nåt inte riktigt stämmer...

tycker nog fortfarande att du ska sänka bakgrundsstämman på refrängen lite...

orkney genius inatt 1:57 låter lite otajt sjunget

ehh... cpigt "ssshh" ljud vid 1:58, 02:03 o 02:04

gött med basen med 🙂

sången tar för stor plats... det känns som att det andra får slåss lite om platsen inte mycket men ta ner den lite... missförstå mig rätt den är grymt snygg dock lite för hög...

skitsnyggt ackordbyte 3:26

gött med aahsen lite högre

lite fetare trummor så får du nog en bättre sammanhållen ljudbild tror jag

------------------------------------

väldigt mycket bättre men fortfarande lite att göra... rösten blir lite konstig ibland... jag vet inte vad det beror riktigt på... låter nästan som det distar ibland... sjunger du väldigt nära micken?

som sagt väldigt mycket bättre och riktigt skön låt... pianot låter bättre men var inte rädd för sustainpedalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst blir man smartare av sprit?

Yepp, jag är "hemskt" smart 🙂

underbart vemodig 😄

veckans goa rysning när stråkarna kom in...

den här måste du ha klar i god tid före jul

så den hamnar på en CD 😄

( hur länge kan det heta "best of..."

när det kommer nya "best of..." hela tiden ? 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad det beror riktigt på... låter nästan som det distar ibland...

Jo den distar som ett ap-rakt träsktroll i morgondimma på två, tre ställen... 😉

Vid lyssning i monitorer:

.. det låter kompressor om rätt mycket saker..? kicken låter snabb-attack-kompressorsmäck

Rösten är lite hög och lite lite vass i sss-en..lite på gränsen till dist kanske?

Körerna skulle kanske backas lite..ett litet rum + lite EQ runt c:a 2-5khz ( för att hjälpa till med djup-känslan )

Det låter lite grann som om låten är genomgående EQ-tweakad och har blivit väldigt stark, och samtidigt tappat lite av den softa dynamik som gjorde att man tyckte den kändes sådär trevligt avslappnad. ( första spontana känslan från allra första versionen du släppte för länge sen.)

Skuggan har redan gått igenom det mesta och jag skuggar hans..ehhmm..eller jag menar dubblar hans svar på på en del punkter..

..Men skuggan!!.. virveln är ju ett kantslag för bövelen 😄

Det skulle vara intressant o se hur mixen ser ut..kan du inte PM'a mig en skärmdump..snäääääääääälla 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

..Men skuggan!!.. virveln är ju ett kantslag för bövelen 😄

Det skulle vara intressant o se hur mixen ser ut..kan du inte PM'a mig en skärmdump..snäääääääääälla 😲

Right! Eller tillochmed: virveln är från ett (Sampletank) kit med kantslag och VISPAR, that's why.

Tror det blir till att lägga på en ny sång, har också tänkt på disten där i baren.. men ni vet ju själva hur jävla högljudd man blir när man står där och ska beställa 🙂 !

Jag lirar in på nytt, sen kan du få en dump, Demonen, eller kanske ännu hellre - har du lust att EQa till den själv tillochmed...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh, den här kommer jag oxå ihåg! 😄

Liite mer fylla i pianot kanske, men framförallt trummorna verkar alldeles strypta... när de kommer igång i början låter det som de har syrebrist... <piff-puff-dutt> istället för <blam-slam-dish> typ.. 😲

Härlig låt för övrigt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

..Men skuggan!!.. virveln är ju ett kantslag för bövelen 😲

Disclaimer: Jag kan ingenting om trummor jag kan bara säga ifall det låter rätt eller fel (i mina öron ). Försöker dock bättra mig. En annan grej mina öron inte fattar än är EQn. Jag blir fortfarande helt paff när någon ger ett tips typ EQ vid 2-5kHZ blir nog bra... hopp själv så fipplar jag bara runt helt ovetande om vad som gör det bra eller dåligt varje gång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

..Men skuggan!!.. virveln är ju ett kantslag för bövelen  😉

Disclaimer: Jag kan ingenting om trummor jag kan bara säga ifall det låter rätt eller fel (i mina öron ). Försöker dock bättra mig. En annan grej mina öron inte fattar än är EQn. Jag blir fortfarande helt paff när någon ger ett tips typ EQ vid 2-5kHZ blir nog bra... hopp själv så fipplar jag bara runt helt ovetande om vad som gör det bra eller dåligt varje gång 😄

Vi behöver gå samma kurs du och jag. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Keep on coming! Tack för synpunkterna förresten, dom mycket detaljerade. Det är det här som är så brutalt bra med det här forumet. Shadows plöjer igenom låten minut för minut med tips, Demonen kommer in och blixtsnabbt hittar EQ-justeringar och Hacke smäller in med några kompositionsförslag. Nu saknar jag bara Andreas L's comments om guran och att Nattis ska dräpa mina VST-instrument, sen är det komplett 😲 .

Nä men allvarligt, sån här rådgivning borde ni ta betalt för grabbar, skapa en consulting-firma vetja! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte vad det beror riktigt på... låter nästan som det distar ibland...

Jo den distar som ett ap-rakt träsktroll i morgondimma på två, tre ställen... 😲

Tänkte mer på att det låter som den distar nästan lite överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keep on coming! Tack för synpunkterna förresten, dom mycket detaljerade. Det är det här som är så brutalt bra med det här forumet. Shadows plöjer igenom låten minut för minut med tips, Demonen kommer in och blixtsnabbt hittar EQ-justeringar och Hacke smäller in med några kompositionsförslag. Nu saknar jag bara Andreas L's comments om guran och att Nattis ska dräpa mina VST-instrument, sen är det komplett  😲 .

Nä men allvarligt, sån här rådgivning borde ni ta betalt för grabbar, skapa en consulting-firma vetja!  😄

konsultingfirma är kanske lite overkill men du får hemskt gärna bjuda mig på en kaffe om vi syns nån gång...

Du slipper om du inte vill alltså 😉

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, t.ex demonen skulle kunna köra en online utbildning i mixning&mastring över Internet. Netmeeting och telefonkonferens. Funkar skitbra, kör ofta möten och presentationer på det viset i jobbet. Bara för demonen att hitta bra material/mall att gå efter... vi betalar demonen en (för alla) lagom peng för att han är så snäll, samt att det kostar några kronor i flerpartssamtal. Hepp. 😉

what say you? demonen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, t.ex demonen skulle kunna köra en online utbildning i mixning&mastring över Internet. Netmeeting och telefonkonferens. Funkar skitbra, kör ofta möten och presentationer på det viset i jobbet. Bara för demonen att hitta bra material/mall att gå efter... vi betalar demonen en (för alla) lagom peng för att han är så snäll, samt att det kostar några kronor i flerpartssamtal. Hepp. 😉

what say you? demonen?

Ingår helkroppsmassage?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, t.ex demonen skulle kunna köra en online utbildning i mixning&mastring över Internet. Netmeeting och telefonkonferens. Funkar skitbra, kör ofta möten och presentationer på det viset i jobbet. Bara för demonen att hitta bra material/mall att gå efter... vi betalar demonen en (för alla) lagom peng för att han är så snäll, samt att det kostar några kronor i flerpartssamtal. Hepp. 😄

what say you? demonen?

Ingår helkroppsmassage?

Virtuell i så fall, om du nu inte föredrar att få den IRL och av motsatta könet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Guld... Bra intro med pianot och ackguran i paralelltonarter(?) sen skulle allting vara mycket bättre med ett justare pianoljud,det funkar men men skulle bli ett snäpp +. Gitarren har ett juste vib. och backar upp ljudbilden perfekt där den är med.Sången som vanligt för tankarna till L dW och det är inte helt fel, bra refräng..

som sagt Guldlåt 🙂😎😄😄😉

karl

och prova gärna att sjunga counting out time till versen( det funkar... 😄 )

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, t.ex demonen skulle kunna köra en online utbildning i mixning&mastring över Internet. Netmeeting och telefonkonferens. Funkar skitbra, kör ofta möten och presentationer på det viset i jobbet. Bara för demonen att hitta bra material/mall att gå efter... vi betalar demonen en (för alla) lagom peng för att han är så snäll, samt att det kostar några kronor i flerpartssamtal. Hepp. 😄

what say you? demonen?

Ingår helkroppsmassage?

Virtuell i så fall, om du nu inte föredrar att få den IRL och av motsatta könet. 😉

Men en virtuell ingår alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, t.ex demonen skulle kunna köra en online utbildning i mixning&mastring över Internet. Netmeeting och telefonkonferens. Funkar skitbra, kör ofta möten och presentationer på det viset i jobbet. Bara för demonen att hitta bra material/mall att gå efter... vi betalar demonen en (för alla) lagom peng för att han är så snäll, samt att det kostar några kronor i flerpartssamtal. Hepp. 😄

what say you? demonen?

...oj..jag som ändrar, vrider och vänder på saker - hela - tiden... 😉

Det skulle bli en stor grej av det om jag bestämde mig för att rida ut ett sånt projekt och det finns inte riktigt tid för det som det ser ut nu... Jag får väl fundera på det... du kan ju alltid använda PM om det är nåt du vill veta... som du tror att jag kan reda ut..vill säga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, Demonen och jag satte oss IRL idag för att fixa till ett bättre ljud i den här låten. Jag tror vi lyckades. 2-3 liter kaffe och ett par kebabpizzor senare känns den riktigt bra. Ny version att lyssna på finns i länken där uppe ni vet....

Stort tack till Demonen, förutom mix av Orkneylåten har du lärt mig mer om ljud på en dag än jag lärt mig själv hela det senaste året.... Riiispekt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 ... och jag skulle tagit med mina monitorer så jag fattat vad jag hörde också.

En del saker lät - nästan - helt annorlunda när jag kom hem... kanske var Kebabpizzan som satte sig på trum.. 😆..hinnan..

Men kul var det..det lät såååååååååå snyggt i dina högtalare... 😉

Ska vi säga att det får bli en version 3.0 då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...