Jump to content
Annons

Får inget ljud på cubase med gitarren


rockingring

Recommended Posts

Jag har under 2 månader försökt spela in med min gitarr på cubase men jag lyckas inte. Jag kör gitarren direkt från ljudkortet med telesladd. Men hur jag än försöker funkar det inte. Någon som kanske skulle kunna ge mig tips på hur jag kan få ljud??

Ps: ljudkortet är det inget fel på.. lyckas få ljud med midisynthet.

tack på förhand

MVH: Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste nog försöka precisera dig; vad är det som inte funkar, vilken verison av cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

hur gör jag det? eller menar du en riktig? jag är inte speciellt vass när det gäller sånt här

Jag vet ju inte vad du har gjort för inställningar i Cubase (så det kan fortfarande vara en felaktig bus eller nåt), men gitarrsignalen är troligtvis alldeles för låg för att ditt ljudkort ska "registrera" det. OM du möjligtvis inte har ett kombinerat ljudkort/stärkare. Som tAUG skrev ovan, så måste du precisera dig för att få den hjälp du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur gör jag det? eller menar du en riktig? jag är inte speciellt vass när det gäller sånt här

Jag vet ju inte vad du har gjort för inställningar i Cubase (så det kan fortfarande vara en felaktig bus eller nåt), men gitarrsignalen är troligtvis alldeles för låg för att ditt ljudkort ska "registrera" det. OM du möjligtvis inte har ett kombinerat ljudkort/stärkare. Som tAUG skrev ovan, så måste du precisera dig för att få den hjälp du behöver.

som jag sa innan, så kör jag den direkt in i mitt ljudkort och in i gitarren. Det är lite svårt att precisera sig när jag inte har ändrat något speciellt.. Men det med ''bus'' som du skrev kan vara något att kolla in

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Analogfreak (oregistrerad)
hur gör jag det? eller menar du en riktig? jag är inte speciellt vass när det gäller sånt här

Nej du kanske klarar dig med en låtsasförstärkare. 🙂

Du skrev att du kör gitarren direkt från ljudkortet. Signalen ska väl TILL ljudkortet om inte gitarren har inbyggda högtalare som ska återge ljudet från datorn? Rätta mig om jag har fel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En ren chansning här, men kolla så att du har satt rätt inputport på din kanal, så att du inte febrilt sitter och letar signal på fel port 🙂

Been there, done that, säger jag, men har iofs aldrig tagit mig 2 månader att inse en sån grej..

Jag har svårt att tro som en innan här säger att du får för låg insignal då jag själv har 2 gitarrer jag kopplat till mitt ljudkort och ingen av dom två (1 single coil gitarr och en humbuckergitarr) får så låg input att man inte hör dom.

Annars kan det ju vara fel på kabeln ifrån gitarren in till ljudkortet.. Du får helt enkelt testa runt lite.. Läs manualen till ditt ljudkort med om du inte gjort det. Du kanske missat nåt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
får du ingen insignal över huvud taget så kolla input-kanalen

eller om du menar att du helt enkelt inte hör, slå på monitorn på spåret du spelar in på..

Annars så är det väl förstärkare emellan som krävs.

En annan sak att kolla är om strömsladden till datorn sitter i vägguttaget. Det kan också räcka med att spola ur öronen med Revaxör... Har du testat det? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...