Jump to content
Annons

Externet Ljudkort med phantommating


hultent3

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte köpa mig en kondensatormikrofon för att spela in diverse musik och sång på min dator.

Vad jag har förstått så behöver man ett ljudkort med phantommatning eftersom mikrofonen behöver ström.

så jag skulle uppskatta om någon kunde tips om ett sådan. Pris är viktigare än prestanda i denhär frågan =)

Om ni har några andra lösningar är dom också välkomna! Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Leta lite begagnat på www.vendolin.se eller blocket.se

Du borde kunna hitta till exempel en begagnad Mbox (den gamla versionen) för sådär 1.500 kronor. Då inklusive en äldre men fullt användbar version av mjukvara.

Inget kort i budget-klassen är perfekt, alla har de plus och minus, men det finns mycket pengar att spara på att köpa begagnat.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ursäkta 😛 Jag antar att jag var lite för snabb på det innna jag kollade runt på forumet..

Vad är det för ingångar på dem ? Är det de vanliga mic kontakterna (dem med 3 st hål, vet inte va dom heter), eller måste man ha någon addapter till de?

När jag ändå har denna tråden öppen så tänkte jag också fråga vad skillnaden blir om man väljer ett billig istället för ett lite dyrare. Är det ljudkvalitet eller är det antalet utgångar ? Vad förlorar jag resp vinner på ett billigt och ett dyrt ljudkort.

Tacktack.

Redigerat av hultent3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett fw410 som jag tycker funkar kanon.

Det var lite strul i början men nu flyter det.

Många som säkert skulle avråda dig det kortet jag har, men det är ett bra kort till bra pris.

Annars fins det jue massor av fwkort ifrån M-audio,Echo & muto.

Om du redan har ett ljudkort som funkar annars så kan du alltid köpa en preeamp till micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har ett fw410 som jag tycker funkar kanon.

Det var lite strul i början men nu flyter det.

Många som säkert skulle avråda dig det kortet jag har, men det är ett bra kort till bra pris.

Annars fins det jue massor av fwkort ifrån M-audio,Echo & muto.

Om du redan har ett ljudkort som funkar annars så kan du alltid köpa en preeamp till micken.

Vad innebär preamp ?

hittade lite begagnat något som verkar bra ? Jag är väldigt ny på detta

http://www.blocket.se/vi/15562771.htm?ca=21_s

http://www.blocket.se/vi/15074233.htm?ca=21_s

Om någon har något budget att sälja här billigt så är förslag välkomna =) Som sagt jag vill bara

testa om detta är något för mig, innan jag lägger pengar på en mer seriös hemma studio

Redigerat av hultent3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...