Jump to content
Annons

Högsta Latency?


Einar182

Recommended Posts

Hey! Spelade in en låt med bandet i våran lilla "studio" i helgen men de knastrar vid inspelnigen, de kanske beror på för låg latency men den är inställd på 11ms vilket jag tycker låter rätt högt?? Jag har läst någonstans att man skulle ligga mellan 0-6 ms. Tänkte höra om de finns någon "magisk" gräns där man börjar märka av latencyn? eller kan jag prova att ha ännu högre för att slippa knastret?? eller ni kanske har något annat tips på vad de kan vara annars som spökar?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

när du spelar in kan du nästan ha hur hög latency som helst

det är endast viktigt med låg latency om du kör monitorering eller spelar på midi genom programmet.

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

när du spelar in kan du nästan ha hur hög latency som helst

det är endast viktigt med låg latency om du kör monitorering eller spelar på midi genom programmet.

jag spelar ju in t.ex gitarr efter trummor i hörlurarna, om de är de som menas med monitorering så får de ju inte vara för hög iaf 😳.... jag kommer ihåg att jag spelade in gitarr direkt i ljudkortet för ett par år sen och när man skulle lägga på en andra gitarr så vart de inte i takt så då hade jag ju troligen för hög latency 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

det är skillnad på ingående och utgående latency.

om du spelar upp ett ljud från programmet som du spelar in till då ska detta inte vara något problem

programmet ska beräkna latency så allting hamnar på rätt plats

men detta kan bero på vilket program du använder.

men om du lyssnar på det du spelar in(din gitarr) genom programmet då är det viktigt med låg latency annars låter det som ett eko i lurarna och det blir svårt att spela tight

man börjar kanske märka latency runt 15ms

knastr beror oftast på för låg latency

testa först att höja latencyn och om det fortfarande är knaster får vi leta vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är skillnad på ingående och utgående latency.

om du spelar upp ett ljud från programmet som du spelar in till då ska detta inte vara något problem

programmet ska beräkna latency så allting hamnar på rätt plats

men detta kan bero på vilket program du använder.

men om du lyssnar på det du spelar in(din gitarr) genom programmet då är det viktigt med låg latency annars låter det som ett eko i lurarna och det blir svårt att spela tight

man börjar kanske märka latency runt 15ms

knastr beror oftast på för låg latency

testa först att höja latencyn och om det fortfarande är knaster får vi leta vidare...

den står som sagt på 11ms nu och om man börjar märka vid 15ms så har man inte så långt kvar att röra sig men ska testa de ikväll, är hemma nu så kan inte testa nu 😎 du får säkert höra mer av mig sen om de inte blir bättre 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

för att förtydliga:

du märker endast av latencyn om du lyssnar på det du spelar in genom programmet.

eller om man spelar på tex VSTinstrument.

de flesta ljudkort har ju direct monitoring och då hör man sig själv genom ljudkortet.

och då kan man ha betydligt högre latency än 15ms utan problem.

om det man spelar in inte kommer på rätt plats är ett annat problem men även detta latencyrelaterat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...