Jump to content
Annons

Enbart SM58 för sånginspelning? Tips?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Duger det?

Jag har tillgång till två SM58:or, en beta och en vanlig.

Bör jag använda båda två?

Hur nära bör man ha micken för att få bra ljud? Vad är det vanligaste avståndet som anses vara optimalt? Om vi snackar pop/rock.

Är ett extra puffskydd nödvändigt?

puffskydd.jpg

Sånt alltså.

Nåt mer man bör tänka på?

Redigerat av creel
Annons
Postat
Duger det?

Hur nära bör man ha micken för att få bra ljud? Vad är det vanligaste avståndet som anses vara optimalt? Om vi snackar pop/rock.

puffskydd.jpg

Sånt alltså.

Kör själv alltid sång genom en beta 58, funkar utmärkt, är nöjd med det ljudet. Beror ju på vad man ute efter för sound.

När det gäller avståndet. Använd puff skyddet några centimeter ifrån micken och sen sjung nära skyddet. Varför jag änvänder filter till dynamiska mikrofoner som beta och sm 58 är för att även om de inte är lika känsliga för puffar som kondingar så är det absolut inte imuna mot puffar. better safe than sorry.

creel (oregistrerad)
Postat
Duger det?

puffskydd.jpg

Sånt alltså.

Kör själv alltid sång genom en beta 58, funkar utmärkt, är nöjd med det ljudet. Beror ju på vad man ute efter för sound.

När det gäller avståndet. Använd puff skyddet några centimeter ifrån micken och sen sjung nära skyddet. Varför jag änvänder filter till dynamiska mikrofoner som beta och sm 58 är för att även om de inte är lika känsliga för puffar som kondingar så är det absolut inte imuna mot puffar. better safe than sorry.

Tack för ditt svar!

Ok, så puffskyddet kanske ungefär 3 cm från micken och munnen nästan precis vid puffskyddet?

I see!

Kan det vara värt att ha andra SM58:an på också, typ som en rumsmick, en meter bak eller så?

Postat
Duger det?

puffskydd.jpg

Sånt alltså.

Tack för ditt svar!

Ok, så puffskyddet kanske ungefär 3 cm från micken och munnen nästan precis vid puffskyddet?

I see!

Kan det vara värt att ha andra SM58:an på också, typ som en rumsmick, en meter bak eller så?

SM58 till rumsmick är ingen höjdare. Bättre med en kondensator då.

creel (oregistrerad)
Postat

Ok, skippar rumsmick då. Men alltså, nu handlade det om 1 meter tänkte jag.

Jag spelade in hel platta där sångaren höll en Beta58 i handen, utan puffskydd. Och med hörlurar och ibland utan och vi körde på studiomonitorerna som monitor.

Funkade hur bra som helst!

Jasså, kan man få höra?

Postat
Ok, skippar rumsmick då. Men alltså, nu handlade det om 1 meter tänkte jag.
Jag spelade in hel platta där sångaren höll en Beta58 i handen, utan puffskydd. Och med hörlurar och ibland utan och vi körde på studiomonitorerna som monitor.

Jasså, kan man få höra?

Tror det var den här plattan: http://www.ginza.se/product/product.aspx?i...entifier=190372

Inspelat på en analog 16 kanalare och ett mackiebord.

Bandet byter medlemmar typ varje dag. Senaste uppsättningen: http://www.misconduct.nu/

Postat

Samma här fast med lurar som medhörning, men då var det dödsmetall. en puff i fin sång är märks nog mer än i döds.

I vilken gengré spelade du?

Postat
hehe er har man sett live för några år sedan =)

Hehe, jag är inte med i det bandet. Har bara spelat in en av deras plattor. 😏

... eller två? 😏 Minns inte, tror det var nån single oxå..

Postat
hehe er har man sett live för några år sedan =)

Hehe, jag är inte med i det bandet. Har bara spelat in en av deras plattor. 😏

... eller två? 😏 Minns inte, tror det var nån single oxå..

ahaaa =) haha rörigt!

Postat (redigerat)

Jag använder också SM58 hemma, funkar helt ok, ska byta inom sinom tid till en bättre men den funkar som sagt helt ok till även detta ändamål. Dock inte utan puffskydd!!! Hua! Det hörs så fort man bara flyttar greppet kring micken lite också så ett stativ samt puffskyddet är ett måste, eller ja -två måsten 😏

/Åsa

...och eftersom det krävs puffskydd så måste man ju ha stativ förstås, var tvungen att kommentera mig själv där ;-)

Redigerat av Wetter
creel (oregistrerad)
Postat

Ok =) Tack för svar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.