Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare alla. Första inlägget här (om man inte räknar presentationstråden) så be prepared 😎

Det är så att jag nyligen beslutat mig för att försöka spela in något av det jag lekt mig fram till under åren men ajg har stora problem med kunnandet kring inspelning.

Jag spelar in med hjälp av att köra min halvakustiska genom en BOSS ME-50 och sedan därifrån Line rätt in i LINE IN på min dator. Ljudkortet i datorn är ett Realtek AC 97 (det senare är anledninen till att jag gör detta inlägg över huvudtaget)

Jag har stora problem med att få ens hyfsat ljud och vet inte var exakt felet ligger även om jag har mina aningar.

Mitt ljudkort är alltså långt ifrån bra, det har jag förstått men jag skulle gärna vilja ha bekräftat att det verkligen är det som är roten till det onda då jag som student inte vill lägga ut en massa pengar på något som ändå inte ger mig möjligheten att spela in med åtminstone hyfsat resultat.

Jag har länkat till ett sample som jag gjorde bara för att ni skulle höra hur det låter. Filen är gjord i cubase sx 3.

sample

Annons
Posted

Med halvakutsik menar du akustisk med inbyggd mic?

Lät som det iaf.

Har du koll på att insignalen inte är för hög så att det uppstår digital dist?

Posted
Med halvakutsik menar du akustisk med inbyggd mic?

Lät som det iaf.

Har du koll på att insignalen inte är för hög så att det uppstår digital dist?

Antar att jag menar det 😎 En Applause AE 127 med Pre amp.

Hur kan jag justera insignalen förutom att justera volymen på gitarr eller effektpedal?

Posted

När du spelar in i både Audacity och Cubase så har du en mätare på innivån, den får inte gå över på rött. Du justerar väl nivån enklast på effektpedalen.

Posted
När du spelar in i både Audacity och Cubase så har du en mätare på innivån, den får inte gå över på rött. Du justerar väl nivån enklast på effektpedalen.

Jo, så långt är jag med och jag ser till att det inte gått över rött. Tänkte om det var något annat jag missat.

Kanske svårt att säga men kan det vara mitt ljudkort som är för dåligt då?

Även om jag drar upp buffert väldigt högt i Aiso4all och får tokmkt latency så har jag detta problem...