Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja.

Har ett saffire firewire ljudkort som jag använder vid inspelning.

Spelar in med en kondesatormick. Om jag spelar utan plektrum så låter det för lågt om man tittar på EQ. Om jag drar upp rattarna lite så blir det sånt jävla bakgrundsbrus... känns fel. Man kan ju inte bara ösa som bara den utan plektrum för då börjar man spela fel och det låter ansträngt.

Hur ska jag göra?

Annons
Postat

Kolla att mikrofonförstärkaren och/eller mikrofonen inte har en dämpfunktion (pad) som är påslagen.

Kolla i mjukvarumixer och inspelningsprogram att signalen går odämpad hela vägen, ingen regel eller så som dämpar signalen.

Postat
Tittade snabbt på deras hemsida - och det verkar som om preampen kan ge 60dB gain, vilket borde räcka till det mesta.

Vad är det för någon mic du använder - och vilket avstånd har du micen på?

micken är en jjlabs bmc-gp 800:- klassen från jam.

Avståndet är ca 30-40cm

Postat
Kolla att mikrofonförstärkaren och/eller mikrofonen inte har en dämpfunktion (pad) som är påslagen.

Kolla i mjukvarumixer och inspelningsprogram att signalen går odämpad hela vägen, ingen regel eller så som dämpar signalen.

Hur kollar man att signalen går odämpad hela vägen? har cubase le.

Tack för visat intresse.

Det blir inte särskillt lågt om man sjunger eller spelar med plektrum. Störande att man måste dra på som fan för att få signalen att närma sig toppen på EQ

Postat
Det är en cardioidmic.

Det är inte så enkelt, att du har råkat vända fel sida mot ljudkällan? 😛

hehe, nej så enkelt var det ej

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.