Jump to content
Annons

metalist-pedal med tung botten


hanzzon

Recommended Posts

tjenare, köpte mig en peavey valveking 112 för ett tag sen. är ganska nöjd med denna, förutom att distkanalen känns lite klen tycker jag.

man kan få schysst med dist, men det känns liksom lite muddigt å dåligt med botten i det. skulle vilja feta till ljudet på något sätt.

hade tänkt nån dist pedal med schysst botten och tillgång till mycket dist. har kollat runt lite och funnit att boss ml-2 metalcore och metal muff kan vara något för mig, har ni några erfarenheter av dessa?kom gärn med andra förslag, och andra lösningar för att få fetar lljud, behöver ju inte nödvändigtvis köpa en distpedal kanske. kanske är det så att det är svårt att få nån vidare botten med 112:a?

kan ju säga att jag spelar lite olika sorters metal. från lite äldre metalstil som metallica till allt tyngre chugga-chugga-metal 🙂

johan

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova var du placerar stärkaren.Baksidan mot en vägg ( inte mot exakt men med lite luft mellan ) eller i en hörna borde ge lite mera botten.

Finns massor av pedaler, en smaksak. Kanske du kunde testa någon form av boostpedal för att driva på preamprören lite. Kanske en tubescreamer.

Vad du också kan fundera på är att du kan byta ut elementet mot ett V30 eller nått. ( Gillar själv V30 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bristen på botten ligger säkert mer högtalaren. Koppla lådan till en 2*12 eller 4*12 och se om det blir någon skillnad (det borde det bli!).

Just basfrekvenserna kan ju vara lite jobbiga för förstärkare att dista. Prova att håll tillbaka gainen lite. Ofta drar man på för mycket gain, vilket komprimerar ljudet snarare än fetar till det. Ta gärna en kompis till hjälp, låt han/hon spela och ställ in ljudet. Annars lurar man lätt öronen, eftersom fingrarna tycker att det är lättare att spela med för mer gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova var du placerar stärkaren.Baksidan mot en vägg ( inte mot exakt men med lite luft mellan ) eller i en hörna borde ge lite mera botten.

Finns massor av pedaler, en smaksak. Kanske du kunde testa någon form av boostpedal för att driva på preamprören lite. Kanske en tubescreamer.

Vad du också kan fundera på är att du kan byta ut elementet mot ett V30 eller nått. ( Gillar själv V30 ).

provade att ställa den mot väggen och måste säga att det blev en förvånandsvärt stor skillnad. 🙂

vart får man tag på dessa element? kanske inte är aktuellt att byta, i nuläget iaf, men kul att kolla lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bristen på botten ligger säkert mer högtalaren. Koppla lådan till en 2*12 eller 4*12 och se om det blir någon skillnad (det borde det bli!).

Just basfrekvenserna kan ju vara lite jobbiga för förstärkare att dista. Prova att håll tillbaka gainen lite. Ofta drar man på för mycket gain, vilket komprimerar ljudet snarare än fetar till det. Ta gärna en kompis till hjälp, låt han/hon spela och ställ in ljudet. Annars lurar man lätt öronen, eftersom fingrarna tycker att det är lättare att spela med för mer gain.

kommer inte skaffa någon låda, då jag inte har ekonomi till det tyvärr 🙂 , men nästa gång någon polare kommer hem å lirar ska jag absolut försöka ratta till den.

tackar för svaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova var du placerar stärkaren.Baksidan mot en vägg ( inte mot exakt men med lite luft mellan ) eller i en hörna borde ge lite mera botten.

Finns massor av pedaler, en smaksak. Kanske du kunde testa någon form av boostpedal för att driva på preamprören lite. Kanske en tubescreamer.

Vad du också kan fundera på är att du kan byta ut elementet mot ett V30 eller nått. ( Gillar själv V30 ).

provade att ställa den mot väggen och måste säga att det blev en förvånandsvärt stor skillnad. 😏

vart får man tag på dessa element? kanske inte är aktuellt att byta, i nuläget iaf, men kul att kolla lite :rolleyes:

Lite svårt att förstå vad du menar när du använder lipande smilyn efteråt.

Det borde märkas skillnad beroende på placering.

Element köpte jag från www.ljudia.se när jag byggde min 2x12:a

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova var du placerar stärkaren.Baksidan mot en vägg ( inte mot exakt men med lite luft mellan ) eller i en hörna borde ge lite mera botten.

Finns massor av pedaler, en smaksak. Kanske du kunde testa någon form av boostpedal för att driva på preamprören lite. Kanske en tubescreamer.

Vad du också kan fundera på är att du kan byta ut elementet mot ett V30 eller nått. ( Gillar själv V30 ).

provade att ställa den mot väggen och måste säga att det blev en förvånandsvärt stor skillnad. 🙂

vart får man tag på dessa element? kanske inte är aktuellt att byta, i nuläget iaf, men kul att kolla lite 😄

Lite svårt att förstå vad du menar när du använder lipande smilyn efteråt.

Det borde märkas skillnad beroende på placering.

Element köpte jag från www.ljudia.se när jag byggde min 2x12:a

lipar han ? tolkar nog lite olika..jag mnenade att jag blev glad för att det blev så pass stor skillnad. det trodde jag inte. Så menar jag.

du kanske tog det som ironi, det var inte meningen,, 😛

ska kolla länken, danke.

om jag skulle skaffa en låda, kommer högtalaren som sitter i spela ändå eller stängs den av då man kopplar in låda? om den fortsätter spela skulle man ju skulle kunna skaffa sig ett element och bygga en låda i framtiden,,så har man ju 2*12

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...