Jump to content
Annons

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Vad gör man åt det?

Eteriska oljor

Traditionell massage

Akupunktur

Hypnos

Självsuggestion

TENS

Vila

Avslappning

Zonterapi

Rosenmetoden

Akupressur

Shirodhara

Stenmassage

Kristallterapi

Swedana

Basti

Bastu

Värkmedicin

Kizi

Örtbehandling

Vitamininjektion

.

.

.

?

Hur har ni själva gjort om ni fått spända, värkande muskler i underarm, axlar, övre rygg och/eller nacke av trummande?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad gör man åt det?

Eteriska oljor

Traditionell massage

Akupunktur

Hypnos

Självsuggestion

TENS

Vila

Avslappning

Zonterapi

Rosenmetoden

Akupressur

Shirodhara

Stenmassage

Kristallterapi

Swedana

Basti

Bastu

Värkmedicin

Kizi

Örtbehandling

Vitamininjektion

.

.

.

?

Hur har ni själva gjort om ni fått spända, värkande muskler i underarm, axlar, övre rygg och/eller nacke av trummande?

:rolleyes:

:musik

Jag hade nog tagit privatlektioner och lärt mig spela på ett sätt som är mindre ansträngande... Jag brukar hålla krampaktigt i trumstockarna när jag drar på lite, men många professionella trummisar är väldigt avslappnade oavsett vad de spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare.

Att få ont så som du beskriver för direkt mina tankar till att du spelar på ett oekonomiskt sätt. Kanske dålig hållning, onödigt stora rörelser kontanta spänningar i onödan dålig sittställning osv osv.

Om man sitter bra och använder kroppen ergonomiskt ska man kunna spela några timmar om dagen utan att få problem(givetvis med regelbundna pauser).

Sök upp en bra trummagister, och med bra menar jag en som är medveten och kan lära ut det

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare.

Att få ont så som du beskriver för direkt mina tankar till att du spelar på ett oekonomiskt sätt. Kanske dålig hållning, onödigt stora rörelser kontanta spänningar i onödan dålig sittställning osv osv.

Om man sitter bra och använder kroppen ergonomiskt ska man kunna spela några timmar om dagen utan att få problem(givetvis med regelbundna pauser).

Sök upp en bra trummagister, och med bra menar jag en som är medveten och kan lära ut det

...eller för små - typ musarm :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela ett musikinstrument är alltid fysiskt krävande på ett eller annat sätt. Mer eller mindre. Trumset är nog det instrument som är mest fysiskt krävande av de alla. Eller i varje fall kan vara det beroende på musikstil och spelstil. Ju mer fysiskt krävande man spelar desto viktigare är det att man spelar på ett hyfsat rätt sätt rent speltekniskt och i detta inbegriper det även hur man sitter, vilken kroppshållning man använder, hur man placerar sina pukor och cymbaler och en massa andra saker som påverkar kroppen på olika sätt. Det är rätt viktigt att man gör alla dessa saker på ett åtminståne hyfsat rätt sätt för annars kan man faktiskt få slitageskador för resten av livet! Sådana exempel finns det gott om! Och det gäller oavsett vilket instrument man än spelar.

Ämnet i tråden är mycket bra och viktigt tycker jag, men egentligen skulle detta tas upp på ett seminarum live och inte på forumet. Om man gör det live så kan man visa på plats hur man ganska enkelt undviker problem och det går mycket snabbare att visa detta live än att skriva om det. Men det finns en stor poäng till med att försöka ha ett fysikst rätt spelsätt och det är att man då har mycket bättre förutsättningar att också spela bättre på sitt instrument! Rätt kroppshållning och teknik för övrigt gör att man spelar mycket bättre än om man gör fel i grunden. Att visa detta på riktigt kan alltså ge bättre förutsättningar både fysiskt och musikaliskt. För övrigt så stämmer det utmärkt med vad som har sagt här tidigare att det ska kännas bekvämt och avslappnande när man spelar. Känner man fysiskt obehag efter att ha spelat så är det ett tecken på att man gör någonting fel. Det vanligaste är dock trots allt att man kanske gör fel även om man inte känner av detta. Så att man gör fel fast man inte vet om det alltså.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...