Jump to content
Annons

Lerkrus slagverk?


Hjalle (oregistrerad)

Recommended Posts

Hjalle (oregistrerad)

Hej

Det finns ett slagverk som är ett lerkrus med ett hål på sidan, och toppen narturligtvis.

Vet inte om det Indiskt eller Afrikanskt. Nana Vasconcelos, Collin Walcott är några som använder (inte Collin eftersom han inte lever längre) det ibland.

Låter som man slår på "hålet" i stor flaska, eller en typ av fattigmanstablas.

Vad heter instrumentet?

Var kan jag köpa ett?

Tommy Hjalmarsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Tommy!

De trummor som du förmodligen menar kan vara någonting som heter Ibo-trummor eller Ghatam.

Ibo kommer ursprungligen från Nigeria om jag inte minns total-galet. Ibo-trummorna tillverkas av lera eller av glasfiber. Är dock inte helt 100 på att det är dessa trummor som du är ute efter, för det finns fler trummor av liknande slag:

Formen på en Ibo är som en rund "mage" längst ner med hål i och avsmalnande upptill med ett hål på toppen som på en blomvas.

Ghatam är ett indiskt slagverksinstrument som kommer från indien he he he! Den är gjort av lera. Formen är väldigt rund och bullig med ett stort hål i toppen. Ungefär som en rund men extremt stor blomvas. Gruppen Shakti med bl.a. John Mc Laughlin använde dessa instrument i kombination med bl.a. tablas, violin, sitar och gitarr om det kan vara en vägledning.

Av din beskrivning så låter det spontant att det är den indiska Ghatam som passa bäst in, men helt säkert är det ju inte!

Det finns ytterligare instrument som kan passa in på din beskrivning, men det här är ju inte direkt vardagsmat för någon skandinav, så några direkt namn på dessa instrument har jag inte just så här rakt av i mitt lilla huvud. Men jag gissar på Ghatam. Om du får tag på någon Ghatam så får du gärna höra av dig, för jag skulle också vilja ha en sådan! Eller också så får jag åka till Indien och leta efter en Ghatma-sponsor.... 😄

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hjalle (oregistrerad)

Ibo-trumma verkar det vara som jag söker. Jag såg en slagverkare på TV som använde ett sådant krus, det såg ut att vara nytillverkat och modernt designat.

Nu har jag kollat bilder och filmer på Ghatam trummor och en del verkar ha hålet på "sidan".

gatam1.jpg

YouTube:

Ghatam låter verkligen som urmodern till tablas.

Men jag känner inte igen ljudet och kruset är för stort. På Ghatam kruset så är största hålet på kruset det som är på toppen och används som typ basljud, sidohålet verkar vara mest ett akustikhål och de indiska musikerna verkar inte använda det att slå på.

Det krus som jag såg, och har hört, där är det största hålet sidohålet, eller samma storlek som topphålet, och sidohålet används för basljud. Det basljudet är väldigt likt flaskljud/rör..............liksom "dioooooonkkk" Och jag har sett det många gånger i Jazzsammanhang, spelats av västerlänningar.

Och skulle rymma typ 1,5 -2 liter vatten, om inte sidohålet fanns 🙂

Men i alla fall den storleken 1,5 -2 liter är en gissning.

Jag tror mest på Ibo-trumman.

meinl_id7rb.jpg

Redigerat av Hjalle
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gick i gymnasiet var det nån som gjorde en udu själv, som jag förstod det utan att besitta överdrivna mängder förkunskap. Den lät relativt skitbra och vi använde den vid en massa konserter. Jag tror aldrig att den returnerades till den ursprunglige ägaren. Kanske något för den händige/fattige.

Jag köpte en ghatam i indien, för typ 40 spänn (och det var ändå överpris). Naturligtvis paketerade jag ju den alldeles för slarvigt när jag skulle skicka hem den, så den anlände i skärv-form. Iallafall, den hade inget hål på sidan. Det kan säkert variera, men det verkar inte vara någon essentialitet. På en udu däremot, slår man både på topphålet, sidohålet och själva krukan. Sidohålet ger ett vattnigt, bubblande ljud, som påminner om när man stoppar ner ett uppochnervänt dricksglas i vatten. Kan det vara det du har hört och söker?

Angående tablans urmoder, så sa min tablalärare att tablas kommer från mridangamen (http://en.wikipedia.org/wiki/Mridangam), att någon av dom muslimska lirarna som styrde indien ett tag fick för sej att dela den i två delar och poof, tablas.

Sen finns det ju den här ganska festliga släktingen:

Om man kollar runt lite bland videorna så ser man att man tydligen kan spela flera samtidig på dom lite större modellerna. Spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjalle (oregistrerad)

Tack, med er hjälp så verkligen på rätt spår.

Jag måste också säga att jag gillar forumet, det är inget alfahanne revirs pinkeri vad jag sett.

Den som frågar vad rytm är, tas på allvar. I like it humble.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...