Jump to content
Annons

Multichannel från EZDrummer


Tr3sLunas

Recommended Posts

Jag tänkte skicka ut till 7 audiokanaler från EZDrummer genom Multichannel funktionen i Cubase,

När jag tillverkat en multichannel och lagt till 7 kanaler men sen tar det stopp.

Hur går jag till väga för att ratta in på varje kanal vad som ska in, dvs hihat till kanal 1 osv.

sitter någon på facit åt mig :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver inte skapa nån multichannel i cubase. Outputsen i EZ bör dyka upp i cubase mixer ändå.

Om det är Cubase 4 behöver du aktivera utgångarna i VST Instruments-racket (och du kan inte köra en plugg som multi i ett instrument track heller)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte skapa nån multichannel i cubase. Outputsen i EZ bör dyka upp i cubase mixer ändå.

Om det är Cubase 4 behöver du aktivera utgångarna i VST Instruments-racket (och du kan inte köra en plugg som multi i ett instrument track heller)

Hm, nä jag fattar inte hur man gör det där.

Jag vill alltså få 5 separata audiokanaler (Hihat,virvel,bastrumma,toms,Overhead & Room) i Cubase projektet från EZDrummer så det blir lättare att mixa men jag hajar inte hur man gör detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska alltså öppna ezdrummer, välja ezdrummermixern, sedan där det står trk1 vänster/högerklicka och sedan välja multichannel. Eller är det så här du gjort? 🙂

Precis. Dithar jag kommit, nu vill jag föra över allt till 7 olika audiokanaler i Cubaseprojektet (låten) så

det blir lättare att mixa trummorna men jag vet inte hur jag ska ställa in så ljudet kommerin på kanalerna.

Dvs hihaten på kanal1, virveln på kanal 2 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skapar en instans av EZDrummer i Cubase, så skapas automatiskt alla kanaler du behöver. Har du bara i EZDrummer rattat in Multichannel, så skickas det ut till dom kanalerna.

Leta i mixern så hittar du dom. Till skillnad från Addictive Drums, så döps dom inte automatiskt till det ljud dom tar emot (tror dom heter någonting i still med channel1, channel2, osv...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska alltså öppna ezdrummer, välja ezdrummermixern, sedan där det står trk1 vänster/högerklicka och sedan välja multichannel. Eller är det så här du gjort? 😛

Precis. Dithar jag kommit, nu vill jag föra över allt till 7 olika audiokanaler i Cubaseprojektet (låten) så

det blir lättare att mixa trummorna men jag vet inte hur jag ska ställa in så ljudet kommerin på kanalerna.

Dvs hihaten på kanal1, virveln på kanal 2 osv.

Gör som alla skrivit här. Alltså gå in på mixern vänsterklicka på valfritt track och välj mulittrack.

Sen går du in under VST-Instruments och så har du Ez-Drummer där. Upplagt på åtta kanaler, dock bara 7 som används har jag för mig. Får du namnge dom själv, du kan ju sola dom och kolla vad det är på varje kanal. Jag sitter inte vid musikdatorn så jag kan inte kolla åt dig.

Om du vill ha ut varje kanal som ett audiospår så får du göra en mixdown på varje enskilt trumspår. Ifall du inte vet hur man gör det så, i all hast, markera linjalen längst upp från det att spåret börjar till att det slutar (antagligen enklast att ha alla trumspår lika långa och klippa i dom sen), sola det spår du ska mixa ner, ställa markören från början låten, gå in på File-> Export-> Audiomixdown, välj dom inställningar du vill ha och mixa ner. Sen får du importera audiospåren igen till projektet. Kör alla kanaler i mono förutom överhänget som du kan köra i stereo.

Sitter som sagt inte vid musikdatorn så jag kan ha missat något här. Då får gärna någon rätta mig eller lägga till det jag missat.

Hoppas du får till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du laddar ner Multitrackfilen från Toontracks:

http://www.toontrack.com/software_updates.asp

Jag kör Live 6 och då öppnar jag upp multistartfilen i Live 6 och får då automatiskt kanaler där de olika pukor, trummor, room , overhead, etc ligger på var sitt spår.

Cubase är ju annu mer mainstream, så det borde finnas en fil för Cubase.

Lycka till.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Men i cubase behöver man ju inte göra nånting.

När man laddar in en plugg med multiouts så skapas kanalerna i mixern automatiskt[...]

Jo det gör dom ju. Men det står ju inte vad det är på varje enskild vst-kanal. Sen trodde jag trodde att han ville mixa ner det till audiospår, jag slarvläste nog frågan och inläggen. Ja ja, gör ju ingen skada med den överdrivna förklaring jag gett hur som helst, så den får stå kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Men i cubase behöver man ju inte göra nånting.

När man laddar in en plugg med multiouts så skapas kanalerna i mixern automatiskt[...]

Jo det gör dom ju. Men det står ju inte vad det är på varje enskild vst-kanal. Sen trodde jag trodde att han ville mixa ner det till audiospår, jag slarvläste nog frågan och inläggen. Ja ja, gör ju ingen skada med den överdrivna förklaring jag gett hur som helst, så den får stå kvar.

Jepp, svarade mest på Sphinxters inlägg 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...