Jump to content
Annons

Fireface 800 eller M-Audio Profire 2626


shadewind

Recommended Posts

Ja helt enkelt, ska jag välja RME Fireface 800 eller ska jag kolla på M-Audios nya Profire 2626? Profire ser ju bra ut på pappret men RME känns bättre på något sätt. Dock så är ju RME-kortet äldre men det kanske inte spelar någon roll. Priset spelar inte jättestor roll, betalar hellre för att få bra stabilitet men framförallt bra ljudkvalitet. Är lite skeptisk dessutom till M-Audio av någon anledning.

Har för tillfället ett Presonus Firestudio som jag är väldigt missnöjd på väldigt många olika sätt... ska sälja och köpa annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du planerar att köra pro-tools så är ju M-audio kortet som gäller. Sen har jag för mig att 2626 inte släppts på marknaden än, skulle vara intressant att se hur det mäter sig med tex rme osv när det kortet börjar bli testat. Är lite sugen på det kortet själv.

Annars är ju ett rme 800 aldrig fel, ett av de bättre firewire interfacen som finns på marknaden. Du skulle nog inte ångra dig om du tog rme 800 kortet om jag säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju inget dåligt kort egentligen. Det är mer företaget Presonus jag blir irriterad på.

Det har tagit ett helt år sedan kortet släpptes att få ut så lite som en beta av den nya drivrutinen. Denna beta funkar inte alls för mig och saknar dessutom funktioner som utlovades. Och då menar jag inte bara utlovades till just denna drivare utan helt enkelt står ska finnas från början enligt deras hemsida. Den interna mixern ska nämligen kunnna routa och mixa alla ingående kanaler, något som inte är fallet just nu då ADAT 9-16 inte ens finns med i kontrollpanelen.

Om jag inte fattat helt fel så bypassas inte mickpreamparna riktigt när man använder lineingångarna på Firestudio?

Sen verkar det vara allmäna stabilitetsproblem med väldigt många datorer utan specifik anledning, fler än när det gäller RME.

Men du tycker jag borde behålla mitt Firestudio? Det kanske är det bästa men jag känner mig väldigt obekväm med kortet när det har varit så mycket krångel och när Presonus support inte varit så fruktansvärt hjälpsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ju inget dåligt kort egentligen. Det är mer företaget Presonus jag blir irriterad på.

Det har tagit ett helt år sedan kortet släpptes att få ut så lite som en beta av den nya drivrutinen. Denna beta funkar inte alls för mig och saknar dessutom funktioner som utlovades. Och då menar jag inte bara utlovades till just denna drivare utan helt enkelt står ska finnas från början enligt deras hemsida. Den interna mixern ska nämligen kunnna routa och mixa alla ingående kanaler, något som inte är fallet just nu då ADAT 9-16 inte ens finns med i kontrollpanelen.

Om jag inte fattat helt fel så bypassas inte mickpreamparna riktigt när man använder lineingångarna på Firestudio?

Sen verkar det vara allmäna stabilitetsproblem med väldigt många datorer utan specifik anledning, fler än när det gäller RME.

Men du tycker jag borde behålla mitt Firestudio? Det kanske är det bästa men jag känner mig väldigt obekväm med kortet när det har varit så mycket krångel och när Presonus support inte varit så fruktansvärt hjälpsamma.

Har du tid och tålamod att vänta så gör det, och kolla vad som händer när M-Audiokortet kommer ut på marknaden och eventuella problem börjar visa sig på internetforum och annat. Eller, när det börjar visa sig att kortet är fantastiskt och M-Audio eventuellt lärt sig göra drivrutiner 😉

Vill du köpa snart, kör RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja helt enkelt, ska jag välja RME Fireface 800 eller ska jag kolla på M-Audios nya Profire 2626? Profire ser ju bra ut på pappret men RME känns bättre på något sätt. Dock så är ju RME-kortet äldre men det kanske inte spelar någon roll. Priset spelar inte jättestor roll, betalar hellre för att få bra stabilitet men framförallt bra ljudkvalitet. Är lite skeptisk dessutom till M-Audio av någon anledning.

Har för tillfället ett Presonus Firestudio som jag är väldigt missnöjd på väldigt många olika sätt... ska sälja och köpa annat.

RME Fireface 800 är stensäker!

mvh.

Bon 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kvaliteten på converters och preamps i Fireface 800 har inte halkat efter i alla fall? Det har ju några år på nacken men i och för sig kanske inte mer än något annat kort då.

Hur är byggkvaliteten?

RME är tyska stridsvagnar. Kvalitet rakt igenom, helt enkelt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är väl samma problem med RME när det gäller nya mac:ar som nästan alla andra ljudkort. Någon som har hört något om RME har kommenterat problemet med att nya macar har skit firewire. (Den nyaste mac:en har inte firewire alls...)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Nu är jag visserligen inte med i sekten vid namnet Apple så det är inget problem för mig...

Det var nog mer en kommentar att även RME har sin fläckar. Fast det kanske egentligen är apple som ska smisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, jag har läst att Cubase's funktion att man kan pinga för att kolla hur mycket latency en extern burk har när man använder den som insert inte fungerar med Fireface. Är detta ett problem när man använder enheter som inte har någon latency så som en analog kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...