Jump to content
Annons

Fel på min Edirol midi keyboard?


sLk

Recommended Posts

Tjena!

har en edirol pcr-50 som jag kör på usb kabel in till datorn och har provat fruity loops 7 och cubase sx och får endast ljud på några få knappar på keyboarden? är det något fel jag gjort eller nåt jag glömt installera?

Eller kan någon säga hur man ställer in det!

bör nämna att jag är väldigt ny på området så orata så man förstår 😐 Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Tjena!

har en edirol pcr-50 som jag kör på usb kabel in till datorn och har provat fruity loops 7 och cubase sx och får endast ljud på några få knappar på keyboarden? är det något fel jag gjort eller nåt jag glömt installera?

Eller kan någon säga hur man ställer in det!

bör nämna att jag är väldigt ny på området så orata så man förstår :rolleyes: Mvh

Hej!

Jag hade samma? problem med ett PCR-30 som jag köp beg. Keyboardet var knappt använt och hade stått undanställt i 2år, endast 3 tangenter fungerade.

Du kan testa om det är keyboardet genom att trycka på en tangent och se om ”data out” blinkar, gör den inte det är det förmodligen fel på tangenten.

Under tangenterna sitter det gummimembrankontakter som du kommer åt genom att skruva ur alla skruvarna runt om under till, inte de 2 raderna i mitten. I bakkant på varje tangent sitter det en fjäder som du hakar av, sedan kan tangenten tas bort. Nu kan du se en gummilist med ”knoppar”. Dessa byter du ut mot nya som går att beställa från roland support, jag kommer inte ihåg vad de kostar men jag har för mig att det var ganska billigt.

Ta inte av gummiknapparna innan du har fått de nya, annars kan du få smuts på kontaktytorna i kretskortet och torka absolut inte av kretskortet med något lösningsmedel, kolet i kontaktytorna kommer då att fördärvas och hela kretskortet måste bytas. Var även försiktig med fett från tex. fingrarna.

Hoppas att det var till hjälp.

/Magnus

Redigerat av mbn65
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...