Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan på er!

Jag sitter här nyinsatt vid studion på några veckor och har suttit o pillat med distar fram och tebaks hela tiden med min pod xt. Snackade nyss med min popparbrorsa som tyckte att jag skulle fråga lite folk på forumet.

Jag tankade metalpack igår till poden och blev överväldigad av möjligheterna, men får ändå inte till det. Måste ha suttit typ 5 timmar bara idag och letat efter disten.

Jag vill typ bara ha en "finkornig" dist (som min brorsa påstod att begreppet lät)

Typ i stil med Deftones på skivan white pony om nån lyssnat på den.

Skulle gärna lägga ut ett exempel på dist men jag kom inte på hur den här sidan funkade då jag precis skapade en användare.

Nån som kan pod xt bra eller bara vet ungefär vad jag snackar om och vad man bör tänka på i inspelningssyfte för att få det ljudet, dubba 2, 4 eller 6 gånger? ungefär hur man ska fixa med EQn osv.

Så snälla, spara mig hundratals timmar med kass rygg över poden !

Tack på förhand

Annons
Postat
Hejsan på er!

Jag sitter här nyinsatt vid studion på några veckor och har suttit o pillat med distar fram och tebaks hela tiden med min pod xt. Snackade nyss med min popparbrorsa som tyckte att jag skulle fråga lite folk på forumet.

Jag tankade metalpack igår till poden och blev överväldigad av möjligheterna, men får ändå inte till det. Måste ha suttit typ 5 timmar bara idag och letat efter disten.

Jag vill typ bara ha en "finkornig" dist (som min brorsa påstod att begreppet lät)

Skulle gärna lägga ut ett exempel på dist men jag kom inte på hur den här sidan funkade då jag precis skapade en användare.

Nån som kan pod xt bra eller bara vet ungefär vad jag snackar om och vad man bör tänka på i inspelningssyfte för att få det ljudet, dubba 2, 4 eller 6 gånger? ungefär hur man ska fixa med EQn osv.

Tack på förhand

Alla tycker olika när det gäller gitarrljud.

Jag använder inte pod idag i studion men jag har en XTlive som jag använder live och har haft en pod xt pro i studion för nått år sedan.

Jag skulle skippa allt vad effekter heter i podden och bara använda förtsärkare och cabsimuleringen.

Då kan man nämlingen behandla det precis som man skulle ha gjort en vanlig inspelad gitarrstärkare.

Börja med att lägga Hög och lågpass filter.

Dubba gitarren minst 1 gång. ( Jag vet att många hävdar att man måste tokdubba gitarrer massor av gånger men jag tycker inte det. Alla gör vi olika )

Så här kan det låta med bara två guror tex inte pod men ändå

Länk till en testlåt jag gjort

Postat (redigerat)

Sök efter pod, gitarrinspelning mm här på forumet så hittar du bra trådar och inspelningstips.

Självklart så sök även på Line6 forumet där det mesta finns:

http://line6.com/support/forum.jspa?forumID=3

Finns även färdiga patches och bundles att ladda hem som du kan utgå från när du skruvar ljudet.

Redigerat av Magpie
Postat
Hejsan på er!

Tack på förhand

Alla tycker olika när det gäller gitarrljud.

Jag använder inte pod idag i studion men jag har en XTlive som jag använder live och har haft en pod xt pro i studion för nått år sedan.

Jag skulle skippa allt vad effekter heter i podden och bara använda förtsärkare och cabsimuleringen.

Då kan man nämlingen behandla det precis som man skulle ha gjort en vanlig inspelad gitarrstärkare.

Börja med att lägga Hög och lågpass filter.

Dubba gitarren minst 1 gång. ( Jag vet att många hävdar att man måste tokdubba gitarrer massor av gånger men jag tycker inte det. Alla gör vi olika )

Så här kan det låta med bara två guror tex inte pod men ändå

Länk till en testlåt jag gjort

hmm, jao det var tungt, och finkornigt på ett bra sätt men det är ändå. Asch jag vet inte om det är hundratusentals effekter dom har på och det är därför det låter bra i mina öron. kan nån säga bara hur man laddar upp en fil så du förstår typ vad jag menar.

Postat
kan nån säga bara hur man laddar upp en fil så du förstår typ vad jag menar.

Ladda upp på www.speedyshare.com och skriv sedan länken till filen i tråden så kan vi alla lyssna och se om vi kan hjälpa 😛

MVH

Anders

Postat

http://www.speedyshare.com/406892262.html

Okäjj! där harvi länken till en låt, extrem mycket dist på sången också så det är lite svårt o höra, men om ni kan så hjälp gärna till o hjälp mig förstå själva ljudbilden på det mesta=) jag tycker det är på ett sätt genialiskt mmixat som bidrar till en otroligt bra skiva.

Postat
kan grunden i firnornig dist ligga i väldigt lite diskant? bara en tanke 😛

Oj. Det var en hel låt du laddade upp som är copyright skyddad. Jag kanske missförstod dig, men lägg bara upp en snutt av låten hade räckt, och då är det ju inte fildelning heller. Ett tips till dig iaf är att lägga in låten i ditt DAW och spela exakt lika dant på din gitarr till och försök hitta ljudet på det sättet. Mycket diskant var det inte nej på kompgitarren. Inte heller mycket dist. Jag har själv aldrig gjort en sådanhär dist, men en gissning på ett sätt att uppnå den är att ha ett rent gitarrljud på ett spår, och skicka till en AUX kanal där du lägger på disten. Blanda dessa två borde kunna gå att få ett liknande ljud. Men det är bara en gissning från en väldigt trött människa 😄

MVH

Anders

Postat

Oj. Det var en hel låt du laddade upp som är copyright skyddad. Jag kanske missförstod dig, men lägg bara upp en snutt av låten hade räckt, och då är det ju inte fildelning heller. Ett tips till dig iaf är att lägga in låten i ditt DAW och spela exakt lika dant på din gitarr till och försök hitta ljudet på det sättet. Mycket diskant var det inte nej på kompgitarren. Inte heller mycket dist. Jag har själv aldrig gjort en sådanhär dist, men en gissning på ett sätt att uppnå den är att ha ett rent gitarrljud på ett spår, och skicka till en AUX kanal där du lägger på disten. Blanda dessa två borde kunna gå att få ett liknande ljud. Men det är bara en gissning från en väldigt trött människa 😄

MVH

Anders

Ojsan, visste inte att man inte fick det=) okej så hur går det exakt till i praktiken? allt jag lärt mig dom här senaste veckorna är ett enkelspår på gitarren typ. Knäppa in något bra ljud på podden bara. Och jätteledsen att jag är såpass newbie men hur lägger man in en låt i protools så man kan lyssna på den?=)

Postat (redigerat)

MVH

Anders

Ojsan, visste inte att man inte fick det=) okej så hur går det exakt till i praktiken? allt jag lärt mig dom här senaste veckorna är ett enkelspår på gitarren typ. Knäppa in något bra ljud på podden bara. Och jätteledsen att jag är såpass newbie men hur lägger man in en låt i protools så man kan lyssna på den?=)

Du väljer file/import/audio dubbelklicka på låten du vill impotera och kolla så den hamnar i den tomma vita rutan längst ner till höger i dialogfönstret. Klicka Done (tror det är så det står). Välj sedan om du vill ha den i din lista eller att PT ska skapa ett nytt spår och lägga den i det edit fönster direkt. För att skapa ett AUX-spår så klickar du på track/new. Väljer AUX mono/eller stereo beroende på vad ditt gitarrljud är i. Skicka gitarren via send till bus 1 exempelvis och hämta hem detta i din AUX kanal genom att välja bus 1 som input. Använd sedan en distplugg eller förstärkarsimulering för att få dist på kanalen. Blanda sedan dessa två kanaler. Kan även dubba med en uppmickad gitarrförstärkare för att ge lite mer liv åt ljudet.

MVH

Anders

EDIT: mycket stavfel, trött 😄

Redigerat av Gizmozis
Postat

Tack det kommer bli användbart i framtiden:)

Gjorde en liten kort inspelning av riffet här, blev mycket dovare än vad jag trodde men alltså det låterju mycket bättre med mer dubbningar och mindre dist, nu körde jag 5 gitarrer på samma riff och även om det kräver en mycket snyggare dist å mycket jobb med EQn så urskiljer jag ändå mycket schysstare grund.

http://www.speedyshare.com/773518986.html

där finns den lilla inspelningen, som igentligen inte borde lyssnas på för de låter crap men trordu att det kan vara grunden? =)

Postat

Gjorde en liten kort inspelning av riffet här, blev mycket dovare än vad jag trodde men alltså det låterju mycket bättre med mer dubbningar och mindre dist, nu körde jag 5 gitarrer på samma riff och även om det kräver en mycket snyggare dist å mycket jobb med EQn så urskiljer jag ändå mycket schysstare grund.

där finns den lilla inspelningen, som igentligen inte borde lyssnas på för de låter crap men trordu att det kan vara grunden? =)

Låter som du är på rätt väg iaf 😄 Bara att kämpa på, nått jag tyckte mig höra på orginalet var att han träffade strängen med både plektrum och tumme. Det kanske kan bidra lite till till soundet, för det lät inte som om du gjorde det nu.

MVH

Anders

Postat
kan grunden i firnornig dist ligga i väldigt lite diskant? bara en tanke 😱

Oj. Det var en hel låt du laddade upp som är copyright skyddad. Jag kanske missförstod dig, men lägg bara upp en snutt av låten hade räckt, och då är det ju inte fildelning heller. Ett tips till dig iaf är att lägga in låten i ditt DAW och spela exakt lika dant på din gitarr till och försök hitta ljudet på det sättet. Mycket diskant var det inte nej på kompgitarren. Inte heller mycket dist. Jag har själv aldrig gjort en sådanhär dist, men en gissning på ett sätt att uppnå den är att ha ett rent gitarrljud på ett spår, och skicka till en AUX kanal där du lägger på disten. Blanda dessa två borde kunna gå att få ett liknande ljud. Men det är bara en gissning från en väldigt trött människa 🙂

MVH

Anders

Visste du inte att det är olagligt att dela filer? Hur har du kunnat missa det.

Menar inget illa. Lite roligt bara att det har gått att missa. Räcker ju med att hyrt en enda film eller sett på nyheterna för att få reda på det. Eller bara råkat gå förbi pressbyrån.

:rolleyes:

Postat

Tycker det låter bra. Du är på god väg.

Postat
kan grunden i firnornig dist ligga i väldigt lite diskant? bara en tanke 😱

Oj. Det var en hel låt du laddade upp som är copyright skyddad. Jag kanske missförstod dig, men lägg bara upp en snutt av låten hade räckt, och då är det ju inte fildelning heller. Ett tips till dig iaf är att lägga in låten i ditt DAW och spela exakt lika dant på din gitarr till och försök hitta ljudet på det sättet. Mycket diskant var det inte nej på kompgitarren. Inte heller mycket dist. Jag har själv aldrig gjort en sådanhär dist, men en gissning på ett sätt att uppnå den är att ha ett rent gitarrljud på ett spår, och skicka till en AUX kanal där du lägger på disten. Blanda dessa två borde kunna gå att få ett liknande ljud. Men det är bara en gissning från en väldigt trött människa 🙂

MVH

Anders

Visste du inte att det är olagligt att dela filer? Hur har du kunnat missa det.

Menar inget illa. Lite roligt bara att det har gått att missa. Räcker ju med att hyrt en enda film eller sett på nyheterna för att få reda på det. Eller bara råkat gå förbi pressbyrån.

:rolleyes:

haha jo, det har jag väl inte missat, tänkte bara inte på det i det här läget=)

Men det lät ju riktigt med crap nu, menmen, har lärt mig att man ska tydligen ha sjukt lite dist om man ska köra på det soundet, måste skaffa snyggare dist, göra det 700 gånger mindre dovt. Sen fårvi se, jag kan lägga ut nåt exempel på slutresultatet sen s¨kan ni gärna komma med kritik!

• 2 veckor senare...
Postat

Värt att tänka på är att när du lyssnar på en låt så hör du gitarrljudet som en del av en helhet. Man kan ratta till världens fläskigaste sound som låter bra i sig men bara försvinner i en mix... prova gärna att skruva i ett sammanhang med bas och trummor t.ex.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.