1pabloo Postat 16 januari 2008 Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 Jag har ett litet problem som kanske många andra har. Beroende på vilken volym jag har när jag lyssnar på min mix så låter mixen annorlunda. T.ex. snaren sticker ut olika och får olika "form" (klang) vid låg och hög volym-lyssning. Finns det några generella tips och tillvägagångssätt att ha i huvudet? Är lägre volymer, när mixen inte smackas ihop, mer "korrekta"? Kanske hel-korkad fråga, 😉 vad vet jag, men just denna kväll så störde jag verkligen mig på det. Upplever det mest i hörlurarna, inte för att jag mixar i dom, men bara om man ska lyssna och välja t.ex. en snare-sampling så låter den olika vid låga och höga volymer, irriterande. Är det dyrare prylar som är svaret? Jag sitter ändå på några shyssta monitorer och ett hyffsat ljudkort. Kanske bäst att mixa i lagom tryck i lurarna och sen vänta på att lyssna me volymökning tills efter mastering? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cobber Postat 16 januari 2008 Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 Helt klart är i alla fall att du inte ska lyssna starkt när du mixar. Ju svagare desto bättre. Allt låter ju "fett" ju starkare du lyssnar, beroende på att örat "komprimerar" ljudet mer då. Kan du få en mix att låta fet och fyllig och go' vid svaga lyssningsnivåer har du förmodligen en bra mix! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
1pabloo Postat 16 januari 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 Helt klart är i alla fall att du inte ska lyssna starkt när du mixar. Ju svagare desto bättre. Allt låter ju "fett" ju starkare du lyssnar, beroende på att örat "komprimerar" ljudet mer då. Kan du få en mix att låta fet och fyllig och go' vid svaga lyssningsnivåer har du förmodligen en bra mix! Tja!! jo, fast, det jag tänkter på är att om man lyssnar på en färdigproducerad och masterad låt så låter allt likadant även om jag höjer volymen rejält. Det är dessvärre inte samma sak med min mix för fem öre. Alltså är det mer än bara örats komprimering. Kanske är en dålig mix också i o f 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piccazzo Postat 16 januari 2008 Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 Kanske är en dålig mix också i o f Möjligt , mer troligt är att den ät sämra mastrad än mixad om den nu är mastrad. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BozoB Postat 16 januari 2008 Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 (redigerat) Visst, örat komprimerar en del när man lyssnar starkt. Men framförallt så hörs bas och diskant mer på starka nivåer. Det är det som gör skillnaden. Sitter du och mixar på för svag volym kommer du garanterat att lägga på för mkt bas och diskant för att kompensera. Har du för stark volym blir det omvänt för mkt mellanregister istället. Sök på Fletcher Munson kurva, Phon & Equal Loudness Contour för att få veta mer. Enligt test är bästa nivån för mixning runt 85 dB(Örats frekvensupptagning är som rakast där) . Sen bör man alltid höja och sänka volymen då och då för att kolla läget. Redigerat 16 januari 2008 av BozoB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 16 januari 2008 Anmäl Dela Postat 16 januari 2008 Helt klart är i alla fall att du inte ska lyssna starkt när du mixar. Ju svagare desto bättre. Allt låter ju "fett" ju starkare du lyssnar, beroende på att örat "komprimerar" ljudet mer då. Kan du få en mix att låta fet och fyllig och go' vid svaga lyssningsnivåer har du förmodligen en bra mix! Tja!! jo, fast, det jag tänkter på är att om man lyssnar på en färdigproducerad och masterad låt så låter allt likadant även om jag höjer volymen rejält. Det är dessvärre inte samma sak med min mix för fem öre. Alltså är det mer än bara örats komprimering. Kanske är en dålig mix också i o f 😳 Det är väl det som är just masteringteknikerns specialitet. Att få det att låta bra i alla sammanhang på alla volymer. Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 17 januari 2008 Anmäl Dela Postat 17 januari 2008 Jag justerar visserligen volymen mycket när jag mixar och mastrar, men mest lyssnar jag på den nivån som musiken är tänkt att spelas upp i. Det finns liksom ingen anledning att mixa galen screamo på låg nivå, ingen kommer ju lyssna på det på den nivån iaf. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Norbaggen Postat 17 januari 2008 Anmäl Dela Postat 17 januari 2008 Helt klart är i alla fall att du inte ska lyssna starkt när du mixar. Ju svagare desto bättre. Allt låter ju "fett" ju starkare du lyssnar, beroende på att örat "komprimerar" ljudet mer då. Kan du få en mix att låta fet och fyllig och go' vid svaga lyssningsnivåer har du förmodligen en bra mix! Er ikke enig i dette. For å sikre best mulig mix er man avhengig av å høre å hvordan den låter både på høyt og lavt nivå. Bassfrekvensene blir nesten umulig å sette riktig om man skal mikse kun med lavt volum.. Hvilket jeg tror også er mye av grunnen til at låter gjort i amatørstudio ofte har alt for mye bass i mixen. Man skal huske på at en låt vil bli hørt i alle mulige slags sinnstemninger.. På lavt nivå om man bare er hjemme og slapper av, eller kanskje på full drus i bilen, i treningsstudio eller på fest. Når man mixer må man derfor sikte mot å få det til å låte best mulig BÅDE høyt og lavt, hvilket gjør at man må inngå enkelte kompromisser i hver ende av skalaen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Woxxy Postat 18 januari 2008 Anmäl Dela Postat 18 januari 2008 Jag har inte hört talats om att en masters uppgift är att få en låt att låta bra på olika volymer förut. Är det nån som har någon artikel om det, så att man kan läsa på lite? Hittills har jag bara hört att en masters uppgift är att få låtar att låta konsekventa på olika högtalare. Med det i åtanke så tror jag (liksom BozoB) snarare att det beror på vilken volym du lyssnar i. Att snaren låter så annorlunda på hög volym skulle jag tro berodde på mixningen. Har du testat med andra snares och upplever du samma effekt? Här är Fletcher-Munsonkurvan: Som du ser så hörs vissa frekvenser mera när du höjer volymen. Kolla vilka frekvenser din snare ligger i. Det kan vara så att den är rätt bred och tar upp mycket frekvenser som inte hörs förrän man höjer volymen (precis som det står i Fletcher-Munsonkurvan) och det skulle då innebära att när du höjer volymen, så får din snare en annan klang än du hade förväntat dig. Då kanske det kan hjälpa om du tar bort det problemet med en EQ. För att hitta den störande frekvensen kan du ta en EQ med en bell-kurva med hög quality och hög dB och sweepa igenom frekvensbanden tills du hittar problemstället. När du hittat problemstället kan du skära bort det genom att sänka dB. Hoppas det hjälper! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.