Jump to content
Annons

Effekt på enbart ett spår


grimmer

Recommended Posts

Hej! Jag har lagt trummor i cubase, och vill inte ha ovedrive på dom.

Däremot vill jag ju ha overdrive på gitarrspåret.

Men som det är nu så blire overdrive på allt, vilket gör att trummorna låter crap.

Nån som vet hur man tilldelar en VST effekt till enbart ett spår??

Har Cubase VST32 😉

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du laddar in pluggen på det spår där du vill ha effekten.. Du måste laddat in den på masterkanalen om det blir på allt?

Jag går in på "Panels" högst upp och trycker sen på "VST Master effects" och vidare overdrive.

Då ploppar ju overdrive rutan upp, och gör så att allting får overdrive.

Hur gör man annars då?

Link to comment
Dela på andra sajter

VST master effects: Där lägger du effekter som ska ligga på hela rubbet... fel alltså..

det är "INSERT" du ska leta efter... Ett sätt är att du öppnar mixern och lägger effekten på den kanalen du vill ha overdrive på. "inserts"->overdrive.

Annars går det att komma åt inserts från editeringsfönstret också om jag inte minns fel...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har lagt trummor i cubase, och vill inte ha ovedrive på dom.

Däremot vill jag ju ha overdrive på gitarrspåret.

Men som det är nu så blire overdrive på allt, vilket gör att trummorna låter crap.

Nån som vet hur man tilldelar en VST effekt till enbart ett spår??

Har Cubase VST32 🙂

Mvh Alex

du ska ta det spår du vill ha effekten på och sedan i menyn till vänster välja inserts och där klicka på fältet och välja den effekt du vill ha, du har antagligen valt overdrive på master effect vilket påverkar allting.. tror nog att det är detta du ska göra för att få det rätt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

VST master effects: Där lägger du effekter som ska ligga på hela rubbet... fel alltså..

det är "INSERT" du ska leta efter... Ett sätt är att du öppnar mixern och lägger effekten på den kanalen du vill ha overdrive på. "inserts"->overdrive.

Annars går det att komma åt inserts från editeringsfönstret också om jag inte minns fel...

ÅFAN, ok nu har jag lite att gå på.

Tack som satan!

Link to comment
Dela på andra sajter

wow dude var rätt länge sen jag körde cubase vst, men det låter rätt =)

Nu börjar det likna nåt hära! Fan va invecklat det ska va 😄

Ska ba testa om det funkar nu också

haha. Tycker du att det verkar invecklat, så kan du ju alltid tänka på mig. Jag brände effekterna direkt på spåren under två års tid, innan jag förstod att det fanns något som hette insert. Om jag efter två veckor tyckte att det kanske blev lite för mycket dist på gitarren så var det bara att sätta sig ned och spela om den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...