Jump to content
Annons

Gitarr i Cubase


drjohanzon

Recommended Posts

Har haft problem när det gäller Cubase, först har jag inte fått igång min keyboard och Ez-drummer, så då tänkte jag testa att spela in lite gitarr, men den tar inte upp nåt som helst ljud av den heller. Har provat att spela in i bla Adobe Audition och Saw Pro och funkar där utmärkt.

Känns lite skumt att man har betalt så mycket pengar så funkar det inte. Nån som kan hjälpa en musiker i nöd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har haft problem när det gäller Cubase, först har jag inte fått igång min keyboard och Ez-drummer, så då tänkte jag testa att spela in lite gitarr, men den tar inte upp nåt som helst ljud av den heller. Har provat att spela in i bla Adobe Audition och Saw Pro och funkar där utmärkt.

Känns lite skumt att man har betalt så mycket pengar så funkar det inte. Nån som kan hjälpa en musiker i nöd?

Har du länkat till ditt ljudkort i Device setup -> vst audio bay? och lagt till in/utgångarna i vst connection ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades få ljud till slut. Dock har jag ej fått keyboarden att ge ljud trots flera dagars provande

Checkat kontrollpanelen? och sen ljudenheter? Du får länka ditt ljudkort där med. Finns något som heter uppspelning av midi har jag för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Posta lite mer info om vad som inte fungerar. Hur långt du kommer och så vidare.

Och hur du kopplat in gitarren?

Och vad är det för keyboard? Midi, USB eller vad?

Och - har du kikat nått i manualen? 😆

Hej och tack för svaren.

Jag har läst manualen 2-3 gånger och har suttit i 6 dagar och försökt få ljud via keyboarden som är ansluten via USB-kabel. Jag har ett program som heter B4 och det är ett syntprogram, och där funkar keyboarden, men när jag försöker i Cubase så kommer det inte ljud hur jag än bär mig åt. har testat massa olika plugins, men inget funkar. När jag trycker med musknappen på tex en trumma så komemr det ljud, men det går inte att spela in. Och det är också underligt, varför ger det signal från gitarren in i cubase och inte keyboarden?

Jag lyckades spela in ca 10 sek med gitarren och det gick bra, men när jag sen la in en ny kanal så gick det inte att lägga på tex trummor eller andra VST-instrument.

Vad är felet?

Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Jag skrev en liten liten "snabbstart-guide" om Midi till en kompis för ett tag sedan.

Den kanske kan vara till hjälp för dej med?

Kika här: http://gnarp.se/rockfiler/midi/

Tillägg: Hmm... ser nu att ovanstående utgick från att byta instrument i en färdig MIDI-fil... kanske inte så matnyttigt då... :-)

Ska kika om jag hittar nått mer. Återkommer strax!

Redigerat av SvartSaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Jag skrev en liten liten "snabbstart-guide" om Midi till en kompis för ett tag sedan.

Den kanske kan vara till hjälp för dej med?

Kika här: http://gnarp.se/rockfiler/midi/

Tillägg: Hmm... ser nu att ovanstående utgick från att byta instrument i en färdig MIDI-fil... kanske inte så matnyttigt då... :-)

Ska kika om jag hittar nått mer. Återkommer strax!

Tackar så mycket!

När jag trycker på keyboarden så ger det utlsal, men det kommer inget ljud. Och när jag trycker på VST-trummorna med musen så kommer det ljud i kanalen ovanför. Helskumt

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej jag kom att tänka på - har du slagit på USB-keyboarden INNAN du startade Cubase?

För - för mej så funkar inte mitt klaviatur om jag inte haft det påslaget när jag startat Cubase, och slagit på det i efterhand.

Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten grej jag kom att tänka på - har du slagit på USB-keyboarden INNAN du startade Cubase?

För - för mej så funkar inte mitt klaviatur om jag inte haft det påslaget när jag startat Cubase, och slagit på det i efterhand.

Bara en tanke.

Ska det inte funka att spela in samtidigt som man lyssnar på en kanal?

ÄR det bara för det är USB som det krånglar så här tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite nu!

Kika på den här bilden: http://gnarp.se/midi.jpg

Har du valt ditt mjukvaruinstrument där på "out"?

Keyboarden är igång hela tiden. Japp, jag har valt synten på samma ställa som du visade. Men det är fortfarande samma.

Jag tackar så mycket för hjälpen och hoppas jag hittar lösningen.

Mvh Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...