Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej vänner,

Jag är fortfarande tämligen oerfaren när det gäller dagens musikprogram, men nu har jag skaffat Reason 4 och är eld och lågor. dock springer jag på vissa problem i all min upptäckariver.

När jag använde Creator (på stenåldern) var det väldigt enkelt att programmera in ett "Program Change" var som helst, dvs. att en specifik enhet bytte ljud var som helst i en låt. T.ex kunde man låta ett solo spelas på samma spår där man tidigare hade spelat sweeps.

Jag försöker lära mig Automatiseringsfunktionerna i Reason, men kan inte hitta någon funktion som möjliggör byte av ljud/patch på det sätt som jag är van vid från Creator.

Är jag dum, eller finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

Pelleman 😛

Annons
Postat

Program Change är kanske viktigt när musiken bygger på MIDI-syntar och du har en maxgräns på 16 kanaler.

Med Reason kan du lägga på så många instrument som datorn orkar. Med andra ord är du inte längre begränsad utan skapar en maskin för varje instrument.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har slutat jobba med programchange, blir svårt att hålla reda på mixen tycker jag.

Jag skapar bara en ny synt och kör det nya ljudet på ett nytt spår.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jaja, Linus hann före 😛

Postat
Program Change är kanske viktigt när musiken bygger på MIDI-syntar och du har en maxgräns på 16 kanaler.

Med Reason kan du lägga på så många instrument som datorn orkar. Med andra ord är du inte längre begränsad utan skapar en maskin för varje instrument.

Nu vet jag att jag låter helkorkad, men där finns ju inte obegränsat med kanaler på Mixern. På Creator hade man fyra "banker" med 16 kanaler på varje, dvs. tot. 64 kanaler), men jag är inte riktigt med på hur det funkar i Reason.

Pelleman 😛

Postat
Nu vet jag att jag låter helkorkad, men där finns ju inte obegränsat med kanaler på Mixern.
Du kopplar samman flera mixerbord i en kedja. 😛

När du fyller upp en mixer, markera den och skapa en mixer till.

Utgångarna från mixer 2 går in till Chaining Master på mixer 1 och ljudet från mixerborden summeras.

Även aux-tappningar skickas över från mixer 2 till 1.

mixersml1.jpg

...och såhär kan du fortsätta i all oändlighet.

Fyll på med det du behöver!

Postat

Nu vet jag att jag låter helkorkad, men där finns ju inte obegränsat med kanaler på Mixern. På Creator hade man fyra "banker" med 16 kanaler på varje, dvs. tot. 64 kanaler), men jag är inte riktigt med på hur det funkar i Reason.

Pelleman 😛

Du kan skapa/koppla ihop flera mixers så har du obegränsat med kanaler, bara minnet och cpu'n som sätter gränsen 🙂

Postat

Pelleman 😛

Du kan skapa/koppla ihop flera mixers så har du obegränsat med kanaler, bara minnet och cpu'n som sätter gränsen 🙂

What would I do without you guys?! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.