Jump to content
Annons

En hitlåt


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Jag har hållt på med musik i några år nu, varit med på inspelningar till bl.a melodifestivalen och lirat i tv bla bla bla...

Jag bor i Växjö, och mitt kontaktnät är inte så stort som det hade kunnat vara. Nu undrar jag ett par saker.

Jag har spelat in flera band,artister,egna låtar etc men aldrig känt att det klickat till 100%.

Nu har jag spelat in en kille som verkligen känns 100%, en låt som jag vet kommer att slå med de rätta kontakterna.

Vart skall jag vända mig, vem kan vara intressant att kontakta? Det vore bra med lite tips.

Sedan, jag har komponerat pianointrot, jag står som producent och för arrangemang av trummor,bas,stråk,piano genom hela låten.

Borde jag kräva nån procentsats som kompositör?

Det handlar om en pop/rock låt med ballad-känsla som för tillfället är inspelad på bosniska.

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att slå igenom i sverige behöver du ju omedelbart ändra språk till engelska eller svenska men jag tror du har begrundat detta redan eftersom det står "tillfälligt".

Kan inte hjälpa dig annat än att skriva de steg jag följde när jag skickade in min första kassa demo.

1. Gå in på:

http://www.allrecordlabels.com/

2. Sortera efter den kategori musik du producerat.

3. Öppna upp alla bolag som verkar intressanta/känner igen/är stora (välj själv hur du väljer ut dem).

4. Besök varje bolags hemsida och skicka in en demo.

5. ??????

6. Profit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte man kan kräva procent som kompositör om man gjort ett intro.

Ta en titt på den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=40177

Här är ett av mina inlägg ur den tråden:

Roxettes låt The Look börjar med ett ganska känt gitarriff som Jonas Isacsson kom på under inspelningen. Och där står Per Gessle som ensam upphovsman för låten. Som producent står Clarence Öfwerman. Det enda som står om Jonas Isacsson är att han spelade elgitarr på låten.

Men läs gärna hela tråden så får du se hur diskussionerna gått.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gå in på:

http://www.allrecordlabels.com/

2. Sortera efter den kategori musik du producerat.

3. Öppna upp alla bolag som verkar intressanta/känner igen/är stora (välj själv hur du väljer ut dem).

4. Besök varje bolags hemsida och skicka in en demo.

5. ??????

6. Profit!

Ursäkta, för det här inlägget är väldigt OT, men jag bara måste:

En lista helt i klass med 'The Underpants-Gnomes' i South Park.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill du ha råd om hur du ska nå ut till folk på rätt sätt?

Åtminståne om du behåller den Bosniska versionen av låten!

Då tycker jag att ni ska kontakta en kille som har spelat med de flesta och som har en egen studio i Tyskland!

Han heter Samir Sestan-Droga!

Han har producerat många stora pop-rock band och artister i Bosnien och är fortfarande verksam!

Men i så fall får din polare ta det med honom på Bosniska eller tyska alt.engelska!Lycka till..

Här kommer hans länk:OBS! sidan är på Bosniska!

http://www.drogamusic.de/index2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för ditt svar, jag ska kolla in den killen lite mer.

Jag antar att de stora snubbarna får mycket 'requests' men det kan vara värt ett försök...

Tack till alla ni andra som har svarat också!

/Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vill du ha råd om hur du ska nå ut till folk på rätt sätt?

Åtminståne om du behåller den Bosniska versionen av låten!

Då tycker jag att ni ska kontakta en kille som har spelat med de flesta och som har en egen studio i Tyskland!

Han heter Samir Sestan-Droga!

Han har producerat många stora pop-rock band och artister i Bosnien och är fortfarande verksam!

Men i så fall får din polare ta det med honom på Bosniska eller tyska alt.engelska!Lycka till..

Här kommer hans länk:OBS! sidan är på Bosniska!

http://www.drogamusic.de/index2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Din fråga är egentligen väldigt komplicerad men svaret är ännu mer komplicerat (som en snårskog!) eftersom det här är i mångt och mycket en fråga om juridik. Det finns bestämmelser och avtal om detta som man gärna ser till att man följer. Vill du ha in några pengar så bör du alltså följa de riktlinjer som finns annars finns det stor risk att du blir utan. För att få korrekta svar så bör du vända dig till de som verkligen kan den här typen av frågor. T.ex. Svenska Musikerförbundet. Kontakta dem så kommer du att få svar som du vet verkligen stämmer plus att du även får besked om hur du bör agera. Om du är medlem i SMF så kommer du få massor med kostnadsfri hjälp från dem. Tom. kontraktskrivning hjälper de dig med så att allt går korrekt till.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...