Jump to content
Annons

Bygg din egen penn-mick, enkelt! =)


Limpan

Recommended Posts

Jo just det.

Appropå rundtagandet.

Nu när jag hade lite mer kött på benen testade jag att rikta bort micken.

För att hitta en bra balans i ljudet fick rikta bort mickan ganska ordentligt.

Riktade den 50-90 grader off axis pp de olika inspelningarna .

Detta ser jag inte som ett problem utan mer som en möjlighet att styra ljudet vid uppmickningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

okej... nu blir ja lite smått galen snart!!

Har fått hem alla komponenter, lött ihop all elektronik har ett plast rör

som jag ska stoppa allt i... men, HUR!!!! har ni lött fast mickrofonhuvudet, har nog pajat en redan...

Det går ju inte!

edit: de e ju pilligt som IN I.... när man väl fått fast skiten någorlunda så lossnar kabeleländet!

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

okej... nu blir ja lite smått galen snart!!

Har fått hem alla komponenter, lött ihop all elektronik har ett plast rör

som jag ska stoppa allt i... men, HUR!!!! har ni lött fast mickrofonhuvudet, har nog pajat en redan...

Det går ju inte!

edit: de e ju pilligt som IN I.... när man väl fått fast skiten någorlunda så lossnar kabeleländet!

Det var lite pilligt.

Jag pajjade ett jag med. Som tur är köpte jag fyra kapslar

Link to comment
Dela på andra sajter

okej... nu blir ja lite smått galen snart!!

Har fått hem alla komponenter, lött ihop all elektronik har ett plast rör

som jag ska stoppa allt i... men, HUR!!!! har ni lött fast mickrofonhuvudet, har nog pajat en redan...

Det går ju inte!

edit: de e ju pilligt som IN I.... när man väl fått fast skiten någorlunda så lossnar kabeleländet!

Det var lite pilligt.

Jag pajjade ett jag med. Som tur är köpte jag fyra kapslar

Fick lött fast den tillfälligt och den funka.. lite brum bara.. jordat fel eller nåt men nu vet ja att den funkar.

Man e ju lika logisk som en guldfisk och händig som en babian, men envis som en åsna. De skaaa gå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo den är allt pillig att löda fast den där lilla mick-kapseln... Är man flapp-hänt får man ta en hutt innan för att lugna nerverna lr nått 🙂 Själv satt jag med en svettkula i pannan och lödpennan under ett stort förstoringsglas samtidigt som jag tog det mycket lugnt lugnt lugnt... 🙂

Tips från sajten:

"After you connect the wire leads to the mic cartridge seal the entire back of the cartridge with non-conductive epoxy making sure to overlap a touch where the back meets the sides. This seal provide additional dampening of the phenolic backplate of the capsule which further extends its low frequency response"

Kul att det blivit sån respons på tråden! :rolleyes:

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

okej... nu blir ja lite smått galen snart!!

Har fått hem alla komponenter, lött ihop all elektronik har ett plast rör

som jag ska stoppa allt i... men, HUR!!!! har ni lött fast mickrofonhuvudet, har nog pajat en redan...

Det går ju inte!

edit: de e ju pilligt som IN I.... när man väl fått fast skiten någorlunda så lossnar kabeleländet!

...och där bestämde jag mig för att inte ge mig in i det där... synd

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den är allt pillig att löda fast den där lilla mick-kapseln... Är man flapp-hänt får man ta en hutt innan för att lugna nerverna lr nått 😛 Själv satt jag med en svettkula i pannan och lödpennan under ett stort förstoringsglas samtidigt som jag tog det mycket lugnt lugnt lugnt... 😆

Tips från sajten:

"After you connect the wire leads to the mic cartridge seal the entire back of the cartridge with non-conductive epoxy making sure to overlap a touch where the back meets the sides. This seal provide additional dampening of the phenolic backplate of the capsule which further extends its low frequency response"

Kul att det blivit sån respons på tråden! 😉

Haha.. en hutt får de bli 😛

tack för tipset också, tror du de funkar med vanligt universallim? 😲 allt ja har att tillgå här hemma.

okej... nu blir ja lite smått galen snart!!

Har fått hem alla komponenter, lött ihop all elektronik har ett plast rör

som jag ska stoppa allt i... men, HUR!!!! har ni lött fast mickrofonhuvudet, har nog pajat en redan...

Det går ju inte!

edit: de e ju pilligt som IN I.... när man väl fått fast skiten någorlunda så lossnar kabeleländet!

...och där bestämde jag mig för att inte ge mig in i det där... synd

Äh! va inte meningen att avskräcka dig, de är bara ja som är lite allmänt klantig :rolleyes:

Ganska kul ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 🙂 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 🙂

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 🙂 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 🙂

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

ojordad ström?

kallödning på jorden?

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 🙂 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 😛

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

ojordad ström?

kallödning på jorden?

Jag koppla in mickrofonen till min laptop, med tele-plugg, laptop är ju inte jordad som stationär är.

Så de kan ju bero på de.

Kallödning vet jag inte riktigt vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 😱 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 😛

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

ojordad ström?

kallödning på jorden?

Jag koppla in mickrofonen till min laptop, med tele-plugg, laptop är ju inte jordad som stationär är.

Så de kan ju bero på de.

Kallödning vet jag inte riktigt vad det är.

Där har du antagligen problemet... =) Har du ingen preamp lr ljudkort med XLR-ingång? Annars lär du få en massa brum ja, teleingången på laptopen lär väl inte va balanserad. Testa att dra ut strömkabeln till laptopen å se om de slutar brumma då

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 😱 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 😛

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

ojordad ström?

kallödning på jorden?

Jag koppla in mickrofonen till min laptop, med tele-plugg, laptop är ju inte jordad som stationär är.

Så de kan ju bero på de.

Kallödning vet jag inte riktigt vad det är.

Där har du antagligen problemet... =) Har du ingen preamp lr ljudkort med XLR-ingång? Annars lär du få en massa brum ja, teleingången på laptopen lär väl inte va balanserad. Testa att dra ut strömkabeln till laptopen å se om de slutar brumma då: Slutar det brumma behöver du alltså köra micken balanserat.

Aha! Tack Limpan!

Brummet försvann när ja drog ut ström kabeln, fast jag får fortfarande inget ljud förrän ja vidrör xlr kontakten och mick-kapelns höjle samtidigt. Måste ha lödt fel.

Har inget preamp(kanske därför det inte låter så högt heller?) eller xlr ingång, men får hem ett ljudkort med det nästa vecka förhoppningsvis, just nu kör ja med ett expresscard som inte är direkt lämpat för musik inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att jag bygger in all elektronik i ett PVC rör (avlopps rör från handfat, ja nytt såklart 😱 ) måste jag jorda höljet på mick-kapseln? ska tillägga att ja lödt ihop elektroniken från mick till en xlr kontakt.

Det brummar nämligen nå väldigt, men när jag tar händerna på mick-kapseln och på xlr kontakten samtidigt försvinner brummet, men ljudet när jag exempelvis pratar hörs det inte så jättebra. 😛

vet inte riktigt vad ja gjort fel.

ojordad ström?

kallödning på jorden?

Jag koppla in mickrofonen till min laptop, med tele-plugg, laptop är ju inte jordad som stationär är.

Så de kan ju bero på de.

Kallödning vet jag inte riktigt vad det är.

Där har du antagligen problemet... =) Har du ingen preamp lr ljudkort med XLR-ingång? Annars lär du få en massa brum ja, teleingången på laptopen lär väl inte va balanserad. Testa att dra ut strömkabeln till laptopen å se om de slutar brumma då: Slutar det brumma behöver du alltså köra micken balanserat.

Aha! Tack Limpan!

Brummet försvann när ja drog ut ström kabeln, fast jag får fortfarande inget ljud förrän ja vidrör xlr kontakten och mick-kapelns höjle samtidigt. Måste ha lödt fel.

Har inget preamp(kanske därför det inte låter så högt heller?) eller xlr ingång, men får hem ett ljudkort med det nästa vecka förhoppningsvis, just nu kör ja med ett expresscard som inte är direkt lämpat för musik inspelning.

En multimeter är bra att ha när man löder så att man ser att det blir en krets.

Link to comment
Dela på andra sajter

yepp.. multimeter e bra att ha.

Låter skumt det dära att du bara får ljud när du tar i kontakten å micken samtidigt.. verkar vara dålig kontakt nånstans eller fel-lödning. Kolla igenom allt och gå igenom med multimeter, sen kör in den i ett riktigt ljudkort eller preamp/mixer och testa! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt intressant detta, kanske ger mig på en eller två egna pennmickar om jag får tid över. Har tidigare lött ihop gitarrpedaler så det borde ju inte vara några problem =)

tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag och en polare gjorde 5 st igår och det blev faktiskt skitbra. 2 av psu-lådorna gjorde vi med "dubbel" in och ut.. två in och ut som delar samma batteri, funkade kanon.

Har inte hunnit göra några seriösa inspelningar ännu, men vi jämförde med med ADK A51S och skillnaden var stor. Inget kina-sound alls i pennmikarna, roligare diskant och allmänt snällare och framför allt naturligare ljud.

Bygget gick smidigare än beräknat, allting tog sammanlagt 4-5 timmar, och på den tiden var vi iväg och köpte PSU-lådor på Clas Ohlson. Nu när man vet hur man gör skulle man förmodligen svänga ihop 2 mikar och stereo-psu på mindre än en timme.

edit: lite bilder:

halvklar.jpg

mikarna.jpg

psu.jpg

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Supernice Vacuum! Snyggt jue

När jag får råd ska ja själv bygga två till, och eftersom de bara egentligen behöver typ 3,5v så räcker de ju med ett batteri till båda, smart grej, ska ja oxå testa nästa bygge 🙂

Har lånat ut mina mickar just nu till en polare som eventuellt också vill ha dessa små roliga saker ☺️

... och ja visst ska oxå du bygga allansson 😄

Jag gillar dessa mickar just för att de är väldigt naturliga och har mkt bra närhet.

Kul å se att flera av dessa mickar inte bara finns i min egen hemmastudio 😛 Nice=)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tänkte bygga ett gäng sådana här mickar men jag har 2 frågor:

1. Kan jag isället för XLR-kontakterna använda tele-kontakter?

2. Tänkte använda en rca-kontakt ut från PSU'n, är det möjligt? (tänkte bygga 2 st och använda RCA-ut för att sedan koppla samma dom med en så här sladd (RCA>Tele) http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11455# så att jag får stereo)

antar att svaret är ja på båda frågorna men tänkte kolla först innan jag beställer grejor:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bygga ett gäng sådana här mickar men jag har 2 frågor:

1. Kan jag isället för XLR-kontakterna använda tele-kontakter?

2. Tänkte använda en rca-kontakt ut från PSU'n, är det möjligt? (tänkte bygga 2 st och använda RCA-ut för att sedan koppla samma dom med en så här sladd (RCA>Tele) http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...amp;info=11455# så att jag får stereo)

antar att svaret är ja på båda frågorna men tänkte kolla först innan jag beställer grejor:)

Bumpar denna tråden och hoppas på snabbt svar eftersom att jag vill beställa/bygga så fort som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånna byggen gillar jag.. meeen. Jag kan inte fatta varför så många valt att bygga in "elektroniken" i en plastlåda i stället för en juste aluminiumlåda? Ingen som efter bygget har problem med brum och brus??? 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hello!

Självfallet kan man bygga in mickarna i en Tele-kontakt oxå,

antingen använder du TRS-tele rakt igenom eller så gör du det obalanserat, men det står ett alternativt schema på det oxå i länken som finns i mitt första inlägg.. kolla in den.

hegobald: angående skärmbox å brumm å sånt:

Jag byggde in mitt jox i en metallbox för just att få bra skärmning, men efter andras byggen nu så funkar det tydligen lika bra i en plastbox... =) whohoo!

EDIT: TheTodd: Kolla fig 2b en bit ner på sidan för obalanserat så kan du köra med tele eller rca! Eftersom ettan å trean på "micksidan" är sammanlänkade kan du ju tänka dem som en ledare, vilket gör att det funkar med tele även på "micksidan" och på andra sidan är de ju bara två ledare där på fig 2b, vilket gör att det funkar till RCA eller vanlig Tele

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara passa på att slänga upp en liten inspelning vi gjorde härrom veckan.

Basen är linead

Gitarrstärkaren har en SM57

Trummorna två hemmabyggen (AB mikning)

Muteade bort resten av trummickarna och micken på basstärkarn pga trumläck... Det man hör av trummorna är alltså enbart hemmabyggemikarna, helt oprocessade. Dock sitter det en liten adaptive limiter på outputen.

lyssna:

http://www.sundhage.com/temp/shining.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Självfallet kan man bygga in mickarna i en Tele-kontakt oxå,

antingen använder du TRS-tele rakt igenom eller så gör du det obalanserat, men det står ett alternativt schema på det oxå i länken som finns i mitt första inlägg.. kolla in den.

hegobald: angående skärmbox å brumm å sånt:

Jag byggde in mitt jox i en metallbox för just att få bra skärmning, men efter andras byggen nu så funkar det tydligen lika bra i en plastbox... =) whohoo!

EDIT: TheTodd: Kolla fig 2b en bit ner på sidan för obalanserat så kan du köra med tele eller rca! Eftersom ettan å trean på "micksidan" är sammanlänkade kan du ju tänka dem som en ledare, vilket gör att det funkar med tele även på "micksidan" och på andra sidan är de ju bara två ledare där på fig 2b, vilket gör att det funkar till RCA eller vanlig Tele

Okej, tack för svaret! Mickarna ska ändast användas till att spela in live så att jag vill göra grejorna små så möjligt och därför får det bli tele/rca.

//TheTodd

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Inget snack om saken.. Mickarna låter bra och är prisvärda.. Sen är det ju kul att man kan bygga dom själv. Är själv fantast av Line Audios CM2 (CM3) men märker att dessa hembyggda mickar lätt ger dom en match (gillar framför allt basåtergivningen som känns bättre än med CM3) .. Får nog ta och städa fram lödpennna och bygga några egna. 😄 Kanske nåt för Claes att ha med på sin testsite för mickar 😊. Har själv en fundering på att med dessa mickar skapa en egen mic för 3D upptagning. Nåt som ge Holophone en match.. Kolla in på http://www.holophone.com/ (OBS dämpa högtalarna innan du klickar.. det börjar med en flashintro med film och ljud och allt) 😮

Tänkte bara passa på att slänga upp en liten inspelning vi gjorde härrom veckan.

Basen är linead

Gitarrstärkaren har en SM57

Trummorna två hemmabyggen (AB mikning)

Muteade bort resten av trummickarna och micken på basstärkarn pga trumläck... Det man hör av trummorna är alltså enbart hemmabyggemikarna, helt oprocessade. Dock sitter det en liten adaptive limiter på outputen.

lyssna:

http://www.sundhage.com/temp/shining.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...