Jump to content
Annons

LĂ€ra sig Reason?


sherv

Recommended Posts

Jag vill lÀra mig det mesta om hur reason funkar, just nu Àr det helt förvirrande :/

Vet nÄgon om det finns nÄgonstans man kan lÀra sig det rÀtt snabbt och sÄ? assÄ dÄ menar jag grunderna osv..

Är FL STUDIO nĂ„got "lĂ€ttare"??

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)

www.propellerheads.se kanske vore en sida för dig .. Klicka pÄ "Reason" och lÀs lite om vad programet Àr och hur det funkar.

Det ska finnas videos nÄgonstans pÄ sidan.

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill lÀra mig det mesta om hur reason funkar, just nu Àr det helt förvirrande :/

Vet nÄgon om det finns nÄgonstans man kan lÀra sig det rÀtt snabbt och sÄ? assÄ dÄ menar jag grunderna osv..

Är FL STUDIO nĂ„got "lĂ€ttare"??

Reason Ă€r lĂ€tt att lĂ€ra sig för du har "up-in-your-face" design, villken Ă€r kanon nĂ€r man vill jobba snabbt 😠, FL har jag testat med jag tyckte det var svĂ„rt att komma igĂ„ng med, sĂ„ mĂ„nga fönster att hĂ„lla kolla pĂ„ m.m...

Men det Ă€r upp till dig vad du tycker Ă€r "enklast" och smidigast m.m. testa dig fram 🙂

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Personligen tycker jag att Reason Àr lÀttare att lÀra sig Àn FL, men det Àr nog till stor del en smaksak. LÀs manualen och/eller lek runt lite i programmet sÄ hajjar du nog sÄ smÄningom hur det funkar. Annars finns ju bantade versionen Reason Adapted som kanske Àr lÀttare att börja med.

Jag började med Reason nĂ€r det var nytt, kan tĂ€nka mig att det var lite lĂ€ttare nĂ€r det inte fanns lika mĂ„nga enheter att vĂ€lja pĂ„. Aah, nostalgi 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För mig var reason lite av en aha-upplevelse. Jag började personligen med musik i ett tracker-program som heter MadTracker, dÀrefter gick jag över till FL studio som jag lÀrde mig rÀtt bra rÀtt snabbt, men det var FL Studio 4, pÄ den tiden tror jag att det fortfarande hette Fruity Loops. Fyran av FL Studio var inte alls lika stort som det Àr idag, sÄ det var mycket mindre att hÄlla reda pÄ. Personligen har jag aldrig gillat hur man organiserar sina midi-spÄr i FL Studio, och att man har en helt egen del av sequencer-fönstret för att organisera waw-filer och inspelning tycker jag Àr helt absurt. Fördelen med FL-studio Àr att busshanteringen Àr smidig, att trum-editorn ger en vÀldigt god överblick över över dina trumloopar och att loopar i allmÀnhet gÄr snabbt och effektivt att göra.

Anledningen till att jag sÄg Reason som en aha-upplevelse var att jag helt plötsligt kunde se hela signalvÀgen, plötsligt fattade jag varför ordningen pÄ pluggarna spelade nÄgon roll och sÄ vidare.

Jag tycker vÀldigt bra om reason av flera anledningar: Det Àr vÀldigt logiskt, det Àr lÀtt att hÄlla iordning en tydlig struktur (detta Àr upp till dig som anvÀndare, personligen Àr jag ganska manisk vad gÀllar att tagga allt och att noggrant gruppera alla rackenheter i combinators), det lÄter bra (bra syntar, samplingar, effekter osv), de sparade filerna tar lite plats och Àr lÀtta att skicka mellan olika personer utan att man mÄste hÄlla reda pÄ att alla ska ha samma versioner av alla pluggar och hosts osv och sÄ ser det snyggt och inspirerande ut.

Om du ska köra reason sÄ se till att skaffa version 4, det Àr vÀrt varenda krona. Thor Àr mÀktig och jag kan inte lÀngre leva utan regroove och den nya sequencern.

Det finns en massa böcker att köpa i Àmnet Reason, i annat fall sÄ kan du som Mollin skrev titta pÄ Propellerheads hemsida. Jag lÀrde mig hur allt fungerade genom att lÀsa och att experimentera, vilket fungerade utmÀrkt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köpte studios specialnummer pĂ„ reason för ett tag sen.. Trodde att det bara skulle va crap och tvekade verkligen nĂ€r jag bestĂ€llde det (120 spĂ€n med frakt). Men det första som slog mig nĂ€r jag hade blĂ€ddrat i en minut var att Ă€ven om man inte lĂ€ser varenda ord i den sĂ„ lĂ€rde man sig mycket som nybörjare av att bara titta lite hĂ€r och var. Även om kanske tiden eller annat skulle lĂ€rt en mĂ„nga av dom grejerna som tas upp sĂ„ Ă€r det en schysst genvĂ€g!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...