Jump to content
Annons

Alesis HR-16 eller Akai XR-10?


versusrobot

Recommended Posts

Hej!

Jag står i ett val mellan trummaskinerna Alesis HR-16 och Akai XR-10. Jag kan få båda för 1000 pix. ÄR det någon som är införstådd i trummaskiner och har någon aning om vilket köp som är mest vettigt?

Jag har fattat det som att båda maskinerna har midi och kan kopplas till exempelvis Reason. Sedan har jag hört något om att det går att mixa varje enskilt trumljud i HR-16. Går dettta även på XR-10:an?

Snälla, ta inte upp diskussionen om att mjukvara är bäst.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Nja...han menar nog att han kan få var och en för 1000 SEK styck. Alesis hade jag valt. Har den själv. Att man kan mixa varje enskilt spår på den, har nog att göra med att den har adresserbara Output L+R 2. Där kan du lägga valfria två trumljud som inte går ut i det första vanliga stereoparet. Det kan vara detta som menas.

Hög kvalitet på ljuden. Välj inte kvantisering. Du kan lägga de enskilda slagen manuellt, var du vill i delar om 96 av 96 i varje part. Så jobbade jag.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för tipsen! Men går det att använda både Xr-10 och HR-16 till exempelvis Reason? Och någon som har några erfarenheter av hur detta fungerar?

om de går efter General MIDI standardmappning så funkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reason skickar inte ut midi signaler...

Ingen bra idé att försöka styra en trummaskin via Reason pga detta.

Du kan synka trummaskinen.

Alesis är bättre att prorgamera den har anslagskänsliga pads, som för visso med tiden brukar bli mer eller mindre bra.

Akai tycker jag är mer R&B och dans, den har MPC60 ljud isig så gllar den :-)

Men Akai har inga anslagskänsliga pads, den är anslagskänslig över midi dock.

Mitt tips är att hitta en samplings CD eller CD-ROM med dessa båda trummaskiner och köra ljuden i Reason istället för att krångla med att koppla dessa via midi.

Det finns en riktigt gammal skiva till Akai S1000/S1100 som har båda dessa maskiner avsamplade.

Global Sounds - GBLSND01 heter tror jag. En rolig skiva med gamla klassiska synt och trummaskinljud.

Kanske finns begagnat för en bråkdel av trummaskinerna.

I Reason konverterar du sedan Akai plattan så att den funkar i Reason, hur snyggt som helst!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Men om jag fortfarande verkligen vill ha en trummaskin i hårdvara? Vilken av maskinerna är bäst ljud i? Jag har sett att Alesis HR-16 har 100 platser för s.k. "songs", medan Akai XR-10 bara har 20. Är detta något som är viktigt att ta hänsyn till? Å andra sidan har Akai mer möjligheter i effektväg, om man får kalla det så, såsom pitch och reverse-funktioner. Detta verkar inte Alesis HR-16 ha. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ok, tack! Men om jag fortfarande verkligen vill ha en trummaskin i hårdvara? Vilken av maskinerna är bäst ljud i? Jag har sett att Alesis HR-16 har 100 platser för s.k. "songs", medan Akai XR-10 bara har 20. Är detta något som är viktigt att ta hänsyn till? Å andra sidan har Akai mer möjligheter i effektväg, om man får kalla det så, såsom pitch och reverse-funktioner. Detta verkar inte Alesis HR-16 ha. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Jag gillar Akai XR10 bäst. Ballare ljud. Men som sagt inga anslagskänsliga pads...

Och om det är trumpads som du vill åt så är det bättre känsla i M-Audios trumpads vad den nu heter än i någon av ovan nämnda trummaskiner.

Det blir som sagt klurigt att synka upp Reason med dessa maskiner. Är inte ens säker på om XR10 går att slava...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Men om jag fortfarande verkligen vill ha en trummaskin i hårdvara? Vilken av maskinerna är bäst ljud i? Jag har sett att Alesis HR-16 har 100 platser för s.k. "songs", medan Akai XR-10 bara har 20. Är detta något som är viktigt att ta hänsyn till? Å andra sidan har Akai mer möjligheter i effektväg, om man får kalla det så, såsom pitch och reverse-funktioner. Detta verkar inte Alesis HR-16 ha. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Om du inte ska programmera patterns i trummaskinen så spelar det ingen roll hur bra sequencern är eller hur många songs den har gissar jag.

"Bäst" ljud är ju svårt att svara på, det är ju en smaksak! 🙂

Du får väl lyssna på dem. Be att säljarna spelar in lite snuttar eller nåt, eller kolla samplingsCDs eller på nätet om det finns.

Är lite nyfiken på VARFÖR du vil ha en hårdvarutrummaskin? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! Men om jag fortfarande verkligen vill ha en trummaskin i hårdvara? Vilken av maskinerna är bäst ljud i? Jag har sett att Alesis HR-16 har 100 platser för s.k. "songs", medan Akai XR-10 bara har 20. Är detta något som är viktigt att ta hänsyn till? Å andra sidan har Akai mer möjligheter i effektväg, om man får kalla det så, såsom pitch och reverse-funktioner. Detta verkar inte Alesis HR-16 ha. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Om du inte ska programmera patterns i trummaskinen så spelar det ingen roll hur bra sequencern är eller hur många songs den har gissar jag.

"Bäst" ljud är ju svårt att svara på, det är ju en smaksak! 😉

Du får väl lyssna på dem. Be att säljarna spelar in lite snuttar eller nåt, eller kolla samplingsCDs eller på nätet om det finns.

Är lite nyfiken på VARFÖR du vil ha en hårdvarutrummaskin? 😉

Jag tänker mer att jag vill kunna ha möjligheten att programmera patterns med trummaskinen i exempelvis Reason, även om huvudsyftet är att införskaffa sig en retro trummaskin som är användarvänlig live. Vågar inte lita på datorer i en livesituation, och allra minst min egen.

Jag har kollat vidare ganska mycket och hittat Electribe ES-1 Mk II. Kan den vara ett bättre alternativ? Jag menar, kan den fungera på samma sätt som en trummaskin, även om den är en sampler i första hand? För i så fall antar jag att man kan ladda in bra ljud i den, sedan bygga patterns helt utan datorn? Och det kanske är ett bättre livealternativ? Å andra sidan medföljer ju inga snygga retroljud. Ååh, typiskt.

HAr dock hittat en Electribe för 1,700. Är det ett bra pris? Tack på förhanD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...