Jump to content
Annons

Digitalt via RCA >< SPDIF


StartingPoint (oregistrerad)

Recommended Posts

StartingPoint (oregistrerad)

Halloj allesammans!

Jag har frågat runt lite i olika musik och "stereoaffärer" och får oftast olika svar, så jag vet inte hur jag skall gå till väga.

Jag kör en Mbox som har SPDIF in och ut. Jag vill ansluta en CD alt DVD digitalt in till denna. Ofta finns en digital audioport på dessa med RCA-kontakt, men frågan är: Är dessa alltid SPDIF eller hur tar jag reda på vilket som gäller.

Jag har sökt runt på både Philips och Sonys hemsidor då det är dessa som är pappa till SPDIF och båda har CD/DVD-spelare. Men inte heller på dessa sidor finns någon information kring de digitala RCA-utgångarna.

Vad gäller!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
StartingPoint (oregistrerad)

Ja, men Digital Out har jag sett på de många DVD-spelare så då är vi tillbaka på den ursprungliga frågan: Är Digital Out med RCA-kontakt alltid SPDIF eller finns det flera olika varianter?

Link to comment
Dela på andra sajter

>Är Digital Out med RCA-kontakt alltid SPDIF eller finns det flera olika varianter?

Alla jag sett. Betyder inte så mycket. Alltså vilka jag sett. Max 2 kanaler tror jag mig veta, max 48 kHz tror jag också veta.

Optisk ingång/utgång däremot, kan vara antingen SPDIF (2 kanaler) eller ADAT (8 kanaler upp till 48kHz, 4 kanaler upp till 96kHz).

T

Link to comment
Dela på andra sajter

"Smart" nog, så har många DVD-spelare koaxial S/Pdif ut, medan många receivers bara har optisk S/Pdif in - något som jag har märkt tydligt i min försäljning av små formatomvandlare mellan elektrisk och optisk signal... 😄

Digital I/O på RCA är alltid S/Pdif (för övrigt en förkortning av Sony/Philips Digital Interface...). 75ohm koaxialkabel används (samma sorts kabel som man har till TV-antenn) - och alltså inte vanlig signalkabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

>Är Digital Out med RCA-kontakt alltid SPDIF eller finns det flera olika varianter?

Alla jag sett. Betyder inte så mycket. Alltså vilka jag sett. Max 2 kanaler tror jag mig veta, max 48 kHz tror jag också veta.

Optisk ingång/utgång däremot, kan vara antingen SPDIF (2 kanaler) eller ADAT (8 kanaler upp till 48kHz, 4 kanaler upp till 96kHz).

T

Digitalt ut med RCA är S/PDIF 99 ggr av 100! (Sony Philips Digital Interface)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...