Jump to content
Annons

Kombinera ljudkort


Tokas

Recommended Posts

Jag ska köpa ett M-Audio Audiophile USB och tänkte bland annat använda det till mitt M-Audio Delta 1010 LT.

Hur funkar det att ha två ljudkort samtidigt och använda alla audio-in kanalerna samtidigt?

Jag kan verkligen ingenting om sånt. Är det bara att plugga in så funkar det, eller det är inte så enkelt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tokas, det är mig du köper det av.

Här fäljer lite hederligt säljarsnack!

Inte heller jag är insatt i ljudkortets inre, men hur skulle mängden ström som skickas från audio-in till audio-ut kunna påverka midin så denna får högre latency? Midin lär först och främst vara en eller ett par kretsar på/i ljudkortet, dessutom så gör ljudkortet inget med ingångarna mer än att routa dem till ut. Det är helanalogt och det tillför ingen ström(ändra på ljudsignalen), även om det är rimligt att den sätter motstånd om man skickar in säg 1.5 volt(line-signal är 775mV).

Kanske mjukvaran isåfall skulle kunna få problem?

Det är ju olika drivrutiner så problemet kan då antingen inträffa i operativsystemet eller musikprogrammet.

Men ja, jag vet inte. Tror inte att det påverkas. :-)

// Mattias

Redigerat av Mattis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mattis. 😉

Fast det är inte MIDI jag ska ha det till. Det är ganska ointressant för mig.

Jag vill kunna spela in typ ett helt trumset, elbas, piano och gitarr utan att behöva sätta ihopa alla pukorna till en kanal eller vara tvungen att köra pianot i mono.

Kan det bli tjafs med själva audio (inte midi) inspelningen nånting?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag ska till 90% använda det till min egen dator där hemma, utan 1010LT-kortet. Jag tänkte att det kunde vara ett stort plus om det fungerade till studion också, så att man kunde spela in fler kanaler på en gång.

Båda är från M-Audio. Borde inte det hjälpa något?

Link to comment
Dela på andra sajter

arka (oregistrerad)

För att kunna använda två eller fler ljudkort ihop för multikanalsinspelning med låg latency krävs att ljudkorten är av en modell som stödjer detta, dessa måste även vara hopkopplade med sync-kabel. Mig veteligen så funkar det bara med kort av samma modell, tror inte att det går med olika modeller från samma tillverkare. Anledningen är att för att få låg latency krävs att man kör med Asio-drivrutin istället för MME/Direct x, och en sequencer kan bara använda en asio-driver åt gången till skillnad från MME. Även om du skulle köra MME så skulle antagligen resultatet bli ohållbart, då ljudkort som inte är klocksynkade driver ifrån varandra, redan efter en halv minut kan det bli märkbart otajt mellan kanalerna.

/Tobbe

Redigerat av arka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...