Jump to content
Annons

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Postat

Hur är det tänkt att man ska spela in dubbla keyboards? Jag har två keyboards som går till vars ett software instrument.

Båda låter och fungerar bra, men de ska vara separerade så ingen går till sequecer input. Det det är nog där problem är.

Kopplar jag loss seq input blir det inget, kopplar jag in seq input så blir det samma midi till båda. Man kan inte heller

skapa två seq input objekt. Så hur gör man?

Annons
Postat
Hur är det tänkt att man ska spela in dubbla keyboards? Jag har två keyboards som går till vars ett software instrument.

Båda låter och fungerar bra, men de ska vara separerade så ingen går till sequecer input. Det det är nog där problem är.

Kopplar jag loss seq input blir det inget, kopplar jag in seq input så blir det samma midi till båda. Man kan inte heller

Dra resp. keyboard till resp. instrument borde väl funka. Eller kör du dom på samma interface? Isf får du filtrera/splitta i environment och köra ut direkt till instrumenten.

pme (oregistrerad)
Postat

Dra resp. keyboard till resp. instrument borde väl funka. Eller kör du dom på samma interface? Isf får du filtrera/splitta i environment och köra ut direkt till instrumenten.

Det fungerar map på att det blir ljud. Men det blir inget inspelat. All midiinspelning tycks gå via seq input.

Postat

Det fungerar map på att det blir ljud. Men det blir inget inspelat. All midiinspelning tycks gå via seq input.

hum!

Men kör via seq input och routa om efter där då istället? Skapa alltså ett "dummy"-midiobjekt som blir en container för midi-data och splitta efter den och skicka ut till resp. instrument.. Det tråkiga är att du får allt i en region och då blir ju redigering inte det roligaste. Måste gå att lösa på bättre sätt men kommer inte på något nu. Under MacOS9-tiden (Logic 5.x) körde jag ibland med flera midiingångar samtidigt men minns ärligt talat inte riktigt hur jag löste det då.

Postat

Var tvungen att testa lite..

Enklaste lösningen med enbart ett midi-interface:

Låt syntharna sända på olika midikanaler.

Skapa en "channel splitter" i environment. Dra kablar från den ut till instrumenten.

Lägg till channel splittern i environment. Spela in på den kanalen.

Den som vill ha rätt midi på rätt instrumentkanal får kopiera upp all mididata som hamnar på channel-splitter-kanalen till alla instrument, hoppa in i Eventlist och rensa ut allt som inte spelas på just den kanalen och sedan radera det som ligger på channel splitter-kanalen.

Ett tips är att markera en ton som ligger på en kanal, trycka SHIFT-H, invertera markering och radera. Går relativt smidigt. Det finns garanterat ett mer sofistikerat sätt att få ut rätt mididata till rätt kanal men kommer inte på något just nu...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.