Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag spelar in på hobbynivå, inte jätteseriöst alltså. Jag är inte så förtjust i rummet jag har, rent akustikmässigt, och har heller inte råd att akustikbehandla hela rummet.

Min tanke var då att bygga en liten enkel "skärm" som är klädd i något dämpande material, framför stärkaren. Exempelvis två träskivor (klädda i något lämpligt material) som ställs vinklade framför stärkaren, och bildar en triangel med framsidan på stärkaren som bas, och sedan eventuellt något ovanpå. Skulle det kunna göra någon nytta?

Tanken är helt enkelt att bygga ett litet litet bås och ställa framför stärkaren. Utformningen av båset behöver ju inte vara som i mitt exempel, men ni förstår antagligen vad jag menar.

Ja, jag mickar alltså stärkaren som de flesta antagligen räknat ut nu. Jag är inte intresserad av att köpa en Linepod, V-amp eller liknande, dels för att de kostar en del (och gör mina billiga

mikrofoner överflödiga 😄 ), och dels för att jag har någon slags förkärlek till det här med att micka upp saker. Vet inte varför det är så, men så är det iallafall =)

Jag är alltså inte ute efter tips på bättre inspelningsprylar att köpa eller liknande. Är mest nyfiken på om ett sådant "bås" skulle kunna göra nytta. Kan ju vara bra att veta till framöver också möjligtvis.

Nå, vad tror ni?

Annons
Postat
  Dissector sa:
Tjenare!

Jag spelar in på hobbynivå, inte jätteseriöst alltså. Jag är inte så förtjust i rummet jag har, rent akustikmässigt, och har heller inte råd att akustikbehandla hela rummet.

Min tanke var då att bygga en liten enkel "skärm" som är klädd i något dämpande material, framför stärkaren. Exempelvis två träskivor (klädda i något lämpligt material) som ställs vinklade framför stärkaren, och bildar en triangel med framsidan på stärkaren som bas, och sedan eventuellt något ovanpå. Skulle det kunna göra någon nytta?

Tanken är helt enkelt att bygga ett litet litet bås och ställa framför stärkaren. Utformningen av båset behöver ju inte vara som i mitt exempel, men ni förstår antagligen vad jag menar.

Ja, jag mickar alltså stärkaren som de flesta antagligen räknat ut nu. Jag är inte intresserad av att köpa en Linepod, V-amp eller liknande, dels för att de kostar en del (och gör mina billiga

mikrofoner överflödiga 😄 ), och dels för att jag har någon slags förkärlek till det här med att micka upp saker. Vet inte varför det är så, men så är det iallafall =)

Jag är alltså inte ute efter tips på bättre inspelningsprylar att köpa eller liknande. Är mest nyfiken på om ett sådant "bås" skulle kunna göra nytta. Kan ju vara bra att veta till framöver också möjligtvis.

Nå, vad tror ni?

Sätt dit mickarna som du vill ha dem. Sen hänger du på filtar, täcken och mattor. Eller vad du nu har så mycket du orkar.

Jag har testat och det funkade för mig.

Postat

Jo det går nog visserligen. Åtminstone tills vidare. Hade varit roligt med en lite snyggare variant bara. Men det är klart, det kan ju vara en lösning 😄

Postat

jag har samma problem som du med dålig rumsklang..

det gör sig inte gällande när jag mickar stärkaren meden shure sm-57

fast jag har fått tipset att stärkarem kommer mer till sin rätt om man mickar den med stormembranare

från ca 1 meters avstånd..och då blir det ju bökigt med täcken & sådant

fast jag ska nog ge det ett försök ändå..det kan ju visa sig vara värt besväret!

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.