Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej svejs!

Nu ska jag banne mig fira att jag fått jobb genom att snabbt ödsla multum med ännu icke-fådda pengar på en redig musikdator innan jag kommer på bättre tankar. 🙂

Datorn kommer vara en helt dedikerad musikdator som ibland behöver fraktas till inspelning i andra lokaler, och därför bör den vara hyfsat portabel. Dock står den mestadels i hemma, så jag satsar hellre på prestanda, tysthet och kylning än bärbara varianter, som t.ex. Shuttle. Antec's P180- och P182-chassin är de som rekommenderas typ överallt, med de är förbenat tunga (16 kg inkl förpackning) och därför lutar jag åt Cooler Master Mystique (6,3 kg exkl förpackning/7 kg inkl.) istället:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMMYSTSI

Någon däremot? Någon som har erfarenhet av dem?

I övrigt har jag - efter intensivt forumbläddrande - kommit fram till följande konfiguration:

Chassi: Cooler Master Mystique Aluminium Miditower ATX without PSU/utan nätagg. SILVER

Nätaggregat: Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Fläkt: Noctua NH-U9F 92mm Quadra-heatpipe 3800cm2 WITH NOCTUAFAN 7 dB(A) Socket 775 / AMD-socket

Minnen: Mushkin EM2-6400 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz 5-5-5-12 (ngn som har kommentarer på detta val?)

Grafikkort: XFX GeForce 8400GS Passive Cooling 256MB DDR2 TV-out HDTV DVI RETAIL PCI Express (ngn som har kommentarer på detta val?)

Musik-HD: Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

System-HD: Samsung SP2504C 250GB 7200rpm 8MB SATA2

Detta landar på 9433 kr från www.datorbutiken.com och jag är öppen för såväl större som mindre summor om något komponentval avrådes ifrån. Jag har ett E-MU 1820 ljudkort och ämnar uppgradera mitt SONAR LE till Sonar 7 - antingen producer eller studio edition.

Ev blir det också en till Samsung SyncMaster 203B-skärm, så jag kan köra med dubbla skärmar.

Så, vad säger experterna? (...och amatörerna för den delen.)

Vänligen,

Marcus

Annons
Postat

Problemet med lättare chassin, är ju att de låter mer eftersom de inte kan släcka ut vibrationer i chassit lika bra som tyngre chassin. Just P180/182 har också finessen med en separat tunnel där hårddiskar och nätdel sitter, så att hårddiskarna inte bidgar till att värma upp allt annat i lådan.

I övrigt ser nog dina val helt ok ut. 😳

Postat

Ok, tack för svaren. Tänkte inte på vikten av vikten ur den aspekten, sas...

Claes: Vore det med andra ord dumt att köpa ett chassi på bara 7 kg om man ska ha det till en musikdator? Jag funderar på möjligheten att sätta den stabilt och dämpa vibrationerna med vaddering utifrån eller andra lösningar annars, om det nu behövs...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.