Jump to content
Annons

Låg volym vid mixdown


Ravioli

Recommended Posts

[Råkade lägga detta i ett annat forum också innan jag såg detta. Ber om ursäkt.]

Jag har spelat in sex kanaler: trummor, 2 kompgitarrer, en bas, 2 sologitarrer. Efter det har jag använt kompressor och eq på gitarrerna och basen och fått ljudet så att det låter ganska bra. Men sen när jag ska mixa ner allting blir volymen väldigt låg. Jämfört med andra inspelningar som andra har gjort blir det mycket mycket lägre (jag snackar även vanliga, lite sunkigare demos). Det kan beskrivas som om man har tryckt in en loudness-knapp när man lyssnar på alla andras inspelningar. När man lyssnar på min låt är det som om man har stängt av loudness.

Nån som har en aning om varför det blir så? (Jag har förstås försökt få ut så mycket volym som möjligt ur varje kanal såväl som mastervolymen utan att det distar. När jag har höjt allt till max precis innan det börjar komma röda streck blir det ändå lågt. Försöker jag mig över gränsen börjar det klippa.)

Det blir inte bara lägre utan även mycket mindre basigt (jmf med loudness-knapp).

Vad ska jag göra? Normalize - kan det vara nåt?

Jag använder Cubase SX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns några olika sätt att få upp volymen, men här är en början. Öppna mixern i Cubase och klicka på knappen som visar masterregeln. På den sitter en liten knapp som återställer maxvolymen på regeln, tryck på denna. Nu bör regeln med en liten text visa - oändligheten dB. När du nu spelar upp projektet kommer denna hela tiden att visa hur hög volymen maximalt varit i projektet. Låt oss säga att den visar -4.5dB när projektet spelats till slutet. Höj då nivån på mastern med 4.4 eller 4.5dB och vips så kommer du att ha gjort en rejäl volymökning utan att ha "försämrat" materialet.

En annan variant är att använda en limiter.Tips kan vara Classic Limiter som du hittar på www.kjaerhusaudio.com - Håll ned ctrl och klicka på masterregeln för att nollställa den. Lyssna igenom projektet och lägg märke till vart maxnivån ligger. Lägg sedan Classic Limiter som en insert på masterregeln. På Classic Limiter kan du nu justera threshold värdet, ställ detta på samma värde som max nivån. D.v.s. exempelvis -4.5dB. Vill du ha ännu högre nivå kan du fortsätta sänka threshold till -5, -5.5 eller kanske -6dB. Var dock uppmärksam på att det kan börja dista om limitern jobbar för hårt. Prova dig fram och försök hitta en balans mellan bra nivå och opåverkat ljud.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken: Tack för ditt svar! Ska testa i morgon.

När jag gjorde om filen till en mp3:a upptäckte jag att mp3-encodern (Fraunhofer i Cool Edit Pro/Adobe Audition) gjorde med waven ungefär det som jag var ute efter! Den boostade upp den och gav också mer "basigt" ljud med mer tryck i. Det mp3-omvandlaren gör skulle jag vilja göra, utan att göra om till en mp3:a förstås. Nån som vet vad den gör egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mp3-omvandlaren gör skulle jag vilja göra, utan att göra om till en mp3:a förstås. Nån som vet vad den gör egentligen?

En gissning är att den normaliserar. D.v.s. att den analyserar ljudfilen för att hitta vart maxnivå ligger och sedan höjer materialet så att maxnivå hamnar vid 0dB. D.v.s. att den gör det jag beskrev hur man gör manuellt i Cubase 🙁

Appropå att göra mp3'or så kan jag varmt rekommendera LAME med RazorLame som frontend. Nu är jag kanske en smula petig men i de tester jag själv gjort tycker jag att LAME är överlägsen Fraunhoefer. Här är lite mer info:

http://www.majken.se/cubase/index.htm?lame.htm

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ditt problem är eg inte ditt fel, utan cubase.

Som jag skrev i en tidigare tråd så gjorde jag en analys på det hela och kom fram till att cubase -VU-mätare ligger 3 eller 6 db (minns inte vilket) för lågt om man jämför med tex wavelab.

Man skulle ju kunna dra upp regeln till +3dB/6dB. Är tydligen inte så noga har jag läst nånstans. Att det inte klipper då det är digitalt och använder 32 bitar... eller nåt... eller??

Du kan ju alltid exportera, inmportera i soundforge, wavelab eller ngt liknande,m o höga med 3db... krångligt, jag vet.. men ingen verkar veta varför cubase beter sig så skumt.. Det kan ju knappast vara en bugg???

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...