Jump to content
Annons

Metal-trummor i Cubase?


wicked_s

Recommended Posts

Satt och skummade igenom nÄgot tidigare inlÀgg i forumet dÀr nÄgon hade frÄgat om bra midislingor för trummor..

Har sjÀlv funderat vÀldigt mycket pÄ detta.. gÄr det att fÄ tag pÄ det nÄgonstans? SjÀlv sysslar jag med olika typer av metal.. allt frÄn "norsk skogshuggar-metal med kalle anka sÄng" till proggressivare saker ala dream theater.. och en hel del dubbla baskaggar blir det... vilket lÄter som en gammal fiskebÄt som kommer tuffandes.. finns det inga "fÀrdiga" slingor att fÄ tag i.. spelade av riktiga trummisar.. triggade... eh.. vet inte riktigt vad det heter hoppas att nÄgon förstÄr mig i alla fall..

/Putte

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har lyssnat igen nĂ„gra av dom, men inte hunnit sĂ€tta mig in i dom tillrĂ€ckligt för att veta exakt hur dom funkar. Men klart bra sĂ€tt att fĂ„ in proffesionella slingor. Det Ă€r ju inte sĂ„ att man behöver Ă€ndra tempot i dom... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har ingen aning om detta Àr relevant, men nÀr vi spelade in i studion (som anvÀnde Cubase i nÄgon form, pÄ MAC) sÄ la teknikern in samplade trummor av Meshuggah. Kort sagt kan man sÀg att de lÀt lite fetare Àn vÄr Alesis SR-16 trummaskin!

Han snackade nÄgonting om att varje slag fanns i 16/32 nivÄer etc...

Som ni ser har jag mycket kvar att lĂ€ra! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ingen aning om detta Àr relevant, men nÀr vi spelade in i studion (som anvÀnde Cubase i nÄgon form, pÄ MAC) sÄ la teknikern in samplade trummor av Meshuggah.

DÄ var det nog Drumkit From Hell som han anvÀnde. Om jag inte minns fel sÄ Àr det (bl a) Meshuggas trummis som lirar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men det Àr vÀl inte midi...?

Har ej testat Drumkit from Hell sjÀlv, men tycker personligen att det verkar intressant. TvÄ CD skivor. En med ljudfiler och mappningar för diverse samplers, bland annat Halion. Och en med trumloopar. Varje trumma Àr samplad med olika tillslag och tvÄ mikrofoner. en pÄ sjÀlva trumman, och en med ambience (eller vad det nu heter) sÄ att du sjÀlv kan styra hur mycket av rumsljudet du vill ha med.

SÄ du kan mycket vÀl köra det med midi...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag anvÀnder DFH (DrumKit from Hell) och det regerar!

Speciellt till lite tyngre musik. Det enda som jag inte Àr riktigt nöjd med Àr cymbalerna. Jag vet att det slÀpptes en Add-On, men jag anvÀnder Platinum Drums cymbaler istÀllet.

Det som verkligen fÄr en att dreggla, Àr nÀsta produkt: DFH Superior. 35Gb(!!) av samplingar, en ny "Sampleplayer" för att enkelt hantera denna mÀngd data.

För lyssning: http://www.toontrack.com/

Vill ni höra ett litet "verkligt exempel" gÄ till http://listen.to/blindalley, vÀlj Album, vÀlj S.O.S, vÀlj "Download Sample"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Staley (oregistrerad)

Glöm inte att det kommer DFH-superior om nÄgra veckor som innehÄller 35GB med samplingar. Ett suverÀnt program, helt enkelt! Lyssna pÄ http://music.soundwound.com eller pÄ www.toontrack.com (DFH:s hemsida)

Trummorna spelas bl a av Tomas Haake och Morgan Ågren!!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm inte att det kommer DFH-superior om nÄgra veckor som innehÄller 35GB med samplingar. Ett suverÀnt program, helt enkelt! Lyssna pÄ http://music.soundwound.com eller pÄ www.toontrack.com (DFH:s hemsida)

Trummorna spelas bl a av Tomas Haake och Morgan Ågren!!!!

Det Àr dreggelfaktor 10 pÄ detta! Jag har faktiskt bestÀllt extra minne och en DVD-lÀsare ENBART för att kunna fÄ in DFH Superior ;-)

/Magnus

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Staley (oregistrerad)

Dreggelfaktor? Bra program bör primeras och DFH-Superior kommer definitivt vara efterlÀngtat. Dessutom betydligt billigare Àn mÄnga av dess konkurrenter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...