Jump to content
Annons

Dåligt ljud vid inspelning


DJjoint

Recommended Posts

Hej

Jag får sånt dåligt ljud när jag ska spela in rap. Det är liksom lågt,brusar,dålig kvalitet på något sätt liksom. Och jag undrar varför för jag vill få ett så bra ljud som möjligt. Jag spelar in i cubase. Varför blir det så dåligt ljud?

Om ni undrar vad jag har för utrustning så har jag.

Mic: TSM - MT87S MkII, Stormembransmikrofon.

419301.jpg

Mixer: Phonic AM440

468053.jpg

Förstärkare: Pioneer

tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga - men ett standardfel är att man sjunger mot fel sida av micen. Eftersom det är en cardioidmic, så tar den upp ljudet väldigt dåligt från baksidan, så se till att du sjunger mot sidan som logotypen sitter på. Om det inte är tydligt, så testa helt enkelt båda sidorna och se var det låter bäst. Det blir en mycket markant skillnad... 🙂

På mixern blir det bäst om du skruvar upp Gain så högt som möjligt, utan att Peak-mätaren gör annat än flämtar till lite när det är som starkast ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat problem skulle kunna vara ljudkortets egna brusnivåer, om du t ex har bara ett standardinbyggt ljudkort i en bärbar dator eller så. Prova att spela in tystnad - dvs ställ in cubase på exakt samma sätt som du redan gjort men koppla bort alla sladdar från ljudkortet (men ljudkortet ska förstås fortfarande vara anslutet till datorn). Om det brusar väldigt mycket så är nog tipset att skaffa ett bättre ljudkort.

Vad använder du för ljudkort?

Mvh Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Jag sjunger mot den sida där logotypen är ska testa den andra sidan sen. Men det med ljudkortets brusnivåer kanske hur menar du då att jag ska koppla borta allt till ljudkortet? allt har ju brusnivåer men inte så att det hörs.

jag vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort kan man kolla det på något sätt i datorn?

'

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du slagit på fantomatningen på mixern? Annars skulle det väl iofs inte låta något alls.

Sänk alla andra gain/level rattar på kanalerna du inte använder så att du inte får med onödigt brus från de andra kanalerna.

Höj gainen på kanalen så mycket du kan innan peak lampan tänds när du sjunger.

Höj leveln på kanalen och master regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Jag sjunger mot den sida där logotypen är ska testa den andra sidan sen. Men det med ljudkortets brusnivåer kanske hur menar du då att jag ska koppla borta allt till ljudkortet? allt har ju brusnivåer men inte så att det hörs.

jag vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort kan man kolla det på något sätt i datorn?

'

Om ljudkortet sitter inmonterat i datorn skulle du kunna ta loss mikrofonsladd/instrumentsladd/linjekabel etc från ljudkortet (dvs mixerbordets main-utgångar ska inte vara kopplade till ljudkortet - låt inget vara kopplat till ljudkortet alls), och prova att spela in några sekunder ändå. Om du får väldigt mycket brus då, trots att du inte har kopplat in mikrofoner/mixer/instrument till ljudkortet, så kan du vara ganska säker på att samma brus kommer finnas med, och störa, dina riktiga inspelningar.

Men självklart ska du också ha en så hög gain som möjligt, som DrHans skriver. Om du i ditt mixerbord kan styra main till hörlursutgången på mixerbordet så bör du kontrollera hur det låter i hörlurarna där, innan ljudet skickas till datorn.

Att spela in lite och visa oss kanske inte är en så dum idé.

Mvh Henrik

Redigerat av writemusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack.

Jag sjunger mot den sida där logotypen är ska testa den andra sidan sen. Men det med ljudkortets brusnivåer kanske hur menar du då att jag ska koppla borta allt till ljudkortet? allt har ju brusnivåer men inte så att det hörs.

jag vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort kan man kolla det på något sätt i datorn?

'

Om ljudkortet sitter inmonterat i datorn skulle du kunna ta loss mikrofonsladd/instrumentsladd/linjekabel etc från ljudkortet (dvs mixerbordets main-utgångar ska inte vara kopplade till ljudkortet - låt inget vara kopplat till ljudkortet alls), och prova att spela in några sekunder ändå. Om du får väldigt mycket brus då, trots att du inte har kopplat in mikrofoner/mixer/instrument till ljudkortet, så kan du vara ganska säker på att samma brus kommer finnas med, och störa, dina riktiga inspelningar.

Men självklart ska du också ha en så hög gain som möjligt, som DrHans skriver. Om du i ditt mixerbord kan styra main till hörlursutgången på mixerbordet så bör du kontrollera hur det låter i hörlurarna där, innan ljudet skickas till datorn.

Att spela in lite och visa oss kanske inte är en så dum idé.

Mvh Henrik

Jag gjorde som du sa att koppla ifrån ljudkortet och resultatet blev helt tyst inget hördes alls när jag testade spela in. så du menar att jag ska ha Gain på det högsta?blir inte volymen på mikrofonen väldigt hög då om jag har level pekat rakt upp och Main slidern mellan 15-10??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde som du sa att koppla ifrån ljudkortet och resultatet blev helt tyst inget hördes alls när jag testade spela in. så du menar att jag ska ha Gain på det högsta?blir inte volymen på mikrofonen väldigt hög då om jag har level pekat rakt upp och Main slidern mellan 15-10??

Nej, Gain ska inte nödvändigtvis vara högst - det ska vara lagom. På mixern har du en lampa vid level-ratten. När du sjunger i miken kan den få blinka till rött någon gång ibland, men inte lysa konstant. När du provar dig fram så se till att den först är röd ofta - vrid då ner gain-ratten tills den inte är så röd. (Lite beroende på hur just din mixer funkar kanske level-ratten också påverkar kanalens nivå, det kan alltså vara en kombination av gain och level som ger dig bäst resultat.) Du behöver ju inte lyssna på ljudet samtidigt som du gör detta - du kan ha main-regeln och hörlurskontroll på 0 så att du inte skadar öronen och högtalarna. När du sedan sett till att lampan bara blinkar till ibland, då är det dags att dra upp main-regeln.

Testa att spela in - händer det något? Testa också att ta ut ljudet via "rec out" på mixerbordet i stället för main out.

Har du kopplat in hörlurar i mixerbordet och testat om det låter bra där? Det är nog första steget för dig - på det sättet får du veta om du alls har signal och ljud i mixerbordet. Har du inte det så vet vi ju genast att det inte behöver vara fel på ljudkortet t ex.

Funkar det att spela in instrument i stället för mikrofon? (Om du har t ex ett elpiano att plugga in, eller varför inte en cd-spelare/mp3-spelare i en stereoingång på mixern.)

Har du sett till att fantommatningen (phantom power) är på?

Main-slidern ska du kunna ha snarare på 0 än på -15. Du kan ju börja din inspelning med att ha den lågt och sedan dra upp regeln under tiden och se om det händer något.

Redigerat av writemusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...