Jump to content
Annons

Inspelning av flera instr. själv


Bohem

Recommended Posts

Hejsan!

Jag ska precis börja på mitt projektarbete (går ut trean till våren...) och jag tänkte spela in en skiva helt själv.

instrument:

Bas

Gitarr

slagverk

trumpet

Saxofon

piano

kanske trummor

munspel

Om jag nu ska spela in en låt själv, var ska jag börja och hur ska jag tänka?

Måste jag spela med metronom och hur får jag allt att låta som man spelar det samtidigt och samspelt? :S

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lättast är nog trummor och bas först till klick. Sedan är det bara att lägga på allt eftersom.

Hur samspelt det blir beror på hur duktig du är på alla instrumenten.Oftast spelar man inte in ett helt band på en tagning utan alla lägger sina delar separat m.a.o så som du tänker göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den metod jag använder är att spela in ett eller två spår med "slasksång" och "slaskgitarr" till metronom när man börjar från scratch. Fördelen med denna metod är att det är ganska lätt att veta vad man är i låten sedan när man jobbar med trummor och övriga instrument. Speciellt tycker jag det blir lättare att få mer liv i miditrummor på detta sätt eftersom man har låtmelodi och sång att stödja sig mot när man lägger dom. Under instrumentella soloavsnitt kan man kanske vissla eller nynna. Ofta brukar jag även tala i mic'en för att påminna om "cuepoints" för olika händelser.

Slaskspåren slänger du sedan när allt är klart.

//K-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag ska precis börja på mitt projektarbete (går ut trean till våren...) och jag tänkte spela in en skiva helt själv.

instrument:

Bas

Gitarr

slagverk

trumpet

Saxofon

piano

kanske trummor

munspel

Om jag nu ska spela in en låt själv, var ska jag börja och hur ska jag tänka?

Måste jag spela med metronom och hur får jag allt att låta som man spelar det samtidigt och samspelt? :S

Tack på förhand!

Steg 1: Skissa upp låten med piano eller gitarr så att du vet hur melodin ska gå och hur dom olika partierna ska låta. Kill your darlings, är idén kass från början så kanske du lägger ner tid i onödan

Steg 2: Skaffa ett musikprogram om du mot förmodan inte har ett

Steg 3: Spela in/Programmera trummor. Är man inte duktig så är det ingen idé att lira in det själv, risken är att allt kommer låta riktigt otajt

Sen är det "bara" att lägga på dom instrument du tycker ska vara med i tur och ordning, våga testa lite nya saker på resan gång, det är ganska ofta man snubblar över nåt man inte tänkte på från början 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...