Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag använder Ableton Live, är fortfarande nybörjare, men börjar komma igång lite nu. Har producerat i ungefär ett år.

Vill göra techno, minimal, tech house något i den stilen. Vill inte genrebestämma för mycket men det ska vara monotont och krispigt, danstant och med en underjordisk känsla.

Det är bara det att jag alltid känner att det blir dåligt. Kan börja med en låt, lägger alltid en kick för att få en stadig rytm, sen kommer jag på nån skön basgång eller något, sen slutar det med att jag spenderar timmar med att skruva fram ett bra ljud och sen dör all inspiration. Hur ska jag göra för att sätta igång med att göra den techno jag vill göra?

Alla tips är bra!

Annons
Postat
Jag använder Ableton Live, är fortfarande nybörjare, men börjar komma igång lite nu. Har producerat i ungefär ett år.

Vill göra techno, minimal, tech house något i den stilen. Vill inte genrebestämma för mycket men det ska vara monotont och krispigt, danstant och med en underjordisk känsla.

Det är bara det att jag alltid känner att det blir dåligt. Kan börja med en låt, lägger alltid en kick för att få en stadig rytm, sen kommer jag på nån skön basgång eller något, sen slutar det med att jag spenderar timmar med att skruva fram ett bra ljud och sen dör all inspiration. Hur ska jag göra för att sätta igång med att göra den techno jag vill göra?

Alla tips är bra!

Jag brukar göra följande för att inte ta död på en låt eller inspiration, även om jag nu inte håller på med den genre som du gör. Gör så mycket du kan, så länge du har kul betyder det att det är bra, men så fort du känner att du börjar bli trött eller att inspirationen är på väg att försvinna så lämna det. Kom tillbaka dagen efter och lyssna på det du gjorde och så kanske du får nya idéer osv. Utnyttja att du inte ligger i tidspress. Sedan kommer det gå fortare och fortare och du kommer snabbare kunna göra dina låtar så som du vill ha dem. Men som sagt, ge dig själv tid, sitt inte längre än då det är kul. Jag brukar inte mixa så mycket i inspelningsstadiet heller då det är helt andra öron jag sätter på mig då än när jag skall producera. Vet inte om det hjälpe dig något, men det viktigaste jag vill ha sagt, är så länge det är kul så är det bra, när det inte är det, gå undan ett tag. Om du kör fast på en låt, varför inte låta den vila några veckor, månader tills du känner att nu är det dags igen.

MVH

Anders

• 2 veckor senare...
Postat

Eftersom du vill göra monoton och minimal musik är det om inte mer viktigt att hålla en hand på ratten. Sedan är det bara att också hålla i hatten och köra. Men självklart måste du ju veta vart du ska någonstans, målet för resan är viktig ifall man inte gillar att planlöst göra semester på sopptippen, bara för att du inte bestämde dig.

Jag tror din inspiration dör av att du tråkar ut din hjärna, se till att musiken överaskar och stimulerar sinnet åt rätt håll. Det är t.ex. lättare att tappa intresset för något repetetivt än något varierande, som inte är bra, så kraven är olika. Musiken måste i alla fall förmedla en känsla som säger "en gång till".

• 1 månad senare...
Postat

Jag gjorde en låt för ett år sedan, och sen nu så gick jag tillbaka och pillade och upptäckte denna låt som var gammal då relativt. Man får väl ge det tid...

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har faktiskt precis samma problem som du har, jag producerar också Minimal.

Min inspiration brukar dö ovanligt snabbt. 🙂 Om jag inte lyckas göra som jag vill att det ska låta då alltså.

Redigerat av Mollin
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag hade samma problem när jag precis börjat gå över till Live, det tog ett tag innan jag lärde mig genren (house) sen flöt det väl på hyffsat men jag vart aldrig riktigt nöjd med nåt. Sen hittade jag "min grej", nånting jag upplevde unikt och det gav det ett lyft. Nu har jag inte haft idétorka eller varit oinspirerad på länge. Sitter ett par timmar varje dag och det är lika kul hela tiden.

Så allt jag kan säga är, ligg inte kvar i samma gamla dike hela tiden. Experimentera så skall du belönas!

Postat

Tjenare!

För er som då använder Ableton, adda gärna mig på: naico1337@hotmail.com

Är intresserad att försöka bygga en massa nytt!

ha det gott!

Postat

Ett tips är att då ha en Sample / Rompler Men lite schyssta ljud som du kan plocka fram och leka lite med.

Sen alla lägga till Loopar och sånt och börja bygga upp hela låten. komma på lite breaks, och melodier. Och kanske leta upp Lite vocs till låten, eller varför inte göra egna 😉

Brukar hjälpa att lägga in lite loopar för mig för då får jag fram ett "Beat" att köra ifrån, eller en vocal 🙂 sen bygger du upp en hel låt från den loopen, och gör nåt coolt med det 😛

Postat

brukar också fastna i exakt det där mönstret kick, basgång några timmar av lyssnande på ett monotont basgung då man bara letar efter nått att fortsätta med och aldrig hittar nått...

försök istället att vända på det efter att mer eller mindre lärt dig att lägga lite trummor och göra en basgång så är det väll svårt att fixa en lead men om man börjar med en lead eller en matta eller vafan som helst så tror jag man kommer en bit längre...

en melodi eller ett pip eller vad det nu är man kan kalla det i den här genren brukar ju på nått sätt bli det man suttit och väntat på hela låten och så kommer det osså är det bra, jag får en känsla av att leaden är viktigast för att få en låt att vara bra även om kicken och basen är viktig för att få leaden att bli en låt...

mycket snurr och många åsikter i ett huvud är det där...

men vänd på det, börja nästa gång med att lägga en rivig hi-hat och ta nåra raffiga ackord med nån orgel eller nått...

(fan va bra Dave Seamans Therapy Sessions 4 är 🙂)

• 4 veckor senare...
ekvall (oregistrerad)
Postat

Alla tips är bra!

Ett tips är att inte snöa in för mycket på ljuden utan istället fokusera på själva uppbyggnaden. När du har fått till en bra matta (ungefär så lång som låten ska vara) kan du börja fokusera på ljuden. Tänk även på att bara för att det är minimal eller monotont så måste det hända saker hela tiden tänk i fyror (takten alltså) försök att adda nått hela tiden. Lycka till /Ekvall

• 2 veckor senare...
Postat

Själv prddar jag mestadels electrohouse och prog. house, men det händer att det blir en del minimal också. Något jag brukar göra när jag kört fast är att börja projektet med helt andra instrument än jag brukar. Vanligtvis lägger jag upp en kick, hittar på någon basgång och sedan fixar jag lite schyssta trumljud. Men ibland sätter det stopp och då kan kreativiteten dra igång igen ifall man bryter mönstret. Börja tex att bygga låten i det höga registret och lek med lite vassa synthar för att senare gå på basgången. ett tips som brukar funka för min del. 😐

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.