Jump to content
Annons

Sångare och sångpedagoger, TITTA HIT!


adama

Recommended Posts

Hej! Jag är sångare och sjunger regelbundet, och har gjort det i några år. Senaste 3 veckorna har jag känt att jag mycket lätt blir helt slut i rösten efter bara 10 minuters repning med bandet t.ex.

Det känns som det satt sig en liten klump långt upp i halsen som blockerar tonen på nåt sätt. Så man börjar forcera, och därmed blir slut i rösten och börjar skrika sönder den istället.

Jag har alltid sjungit med helt okej stöd, tar sånglektioner, och jag har aldrig stött på detta förr.

Är det någon som känner igen problemet? Jag låter inte annorlunda på rösten när jag pratar eller sjunger, det är som vanligt. Bara det att det där jävla locket ligger på i halsen och stör. T.o.m när jag pratar kan jag känna mig lite ansträngd ibland. Jag och min sångpedagog har tagit tag lite i problemet, men 20 minuter i veckan hinner man inte med så mycket på. Men jag vill mest höra ifall någon känner igen problemet? Varit med om det själv?

Det är ungefär som om jag har förlorat den teknik jag haft tidigare.

Jag har rätt usel fysik, kan det ha med saken att göra?? För stödets skull tänker jag.

Detta är ju också först och främst ett studioforum, vet ni något annat forum där intresset/kunskaperna skulle vara större, så rekommendera gärna!

Tack på förhand! / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag är sångare och sjunger regelbundet, och har gjort det i några år. Senaste 3 veckorna har jag känt att jag mycket lätt blir helt slut i rösten efter bara 10 minuters repning med bandet t.ex.Tack på förhand! / Anton

kan va så enkelt att du slitit ut rösten

längre tids vila är det som gäller då

för nu hinner den inte hämta sig innan du kör på igen

det bästa är om du går till läkaren så nån får kolla i halsen på dig

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det vore en dröm om det vore så enkelt!=) Tycker det är konstigt att de tre sångpedagoger (skolan) jag hade lektion med sist inte nämnde det. De började prata om stöd hit, hållning dit. Stämmer säkert att jag bör tänka på det också iofs, men jag hoppas du har rätt! Det känns så konstigt att jag bara helt plötsligt skulle "tappat" min sångteknik.

Någon annan som har något att tillägga, eventuella förslag på vad det kan vara??

Tänkte ta och fråga ut läkare, sångpedagog och allt jag kan komma på, med mina egna + era teorier!

Tack! / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, tanken slog mig igår. fick fan panik o kutade som ett svin=). Jäkligt bra faktiskt. Nu har jag en direkt påverkande anledning till varför fan jag ska ut o springa. Har annars bara haft sådär indirekta anledningar som inte känns så motiverande. =) Tack för svaret / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika mycket som det handlar om stöd och hållning (som jag till viss del vill motbestrida) så är det viktigt att ha med sig hela sin kropp i sången. Det är ditt instrument och du måste ha koll på det. Hur flummigt det än må låta, lägg dig ner i 10 minuter och "känn in" din kropp. Du vet det där pirret man kan känna om man koncentrerar sig på en viss del? Känn efter det. Lägg dig ner, blunda, koncentrera dig på höger fot tills du känner att det lite varmt pirrar (kanske är blodflödet, vad vet jag) och sen går du vidare del för del i kroppen. Kom ihåg att andas! Gjorde så med en jazzimprovisatör jag jobbade med och det har hjälpt mig enormt i just sånna där "krampsituationer". Är jag sen till en spelning eller rep och inte hinner sjunga upp ordentligt så ägnar jag hellre dom minuterna en sån sak än att värma själva stämbanden.

Kom ihåg att andas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen sångare men drar ändå till med lite tyckande, hoppas det är ok 😄 Ta och uppsök en halsläkare så får du veta om du har en infektion eller något annat som för din hals gör att du bör avstå från sjungandet för att inte förstöra din röst. Förhoppningsvis är det inget fel på din hals men själv hade jag tyckt det varit skönt att få detta verifierat av en läkare som inte gissar utan vet vad han talar om 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen sångare men drar ändå till med lite tyckande, hoppas det är ok :rolleyes: Ta och uppsök en halsläkare så får du veta om du har en infektion eller något annat som för din hals gör att du bör avstå från sjungandet för att inte förstöra din röst. Förhoppningsvis är det inget fel på din hals men själv hade jag tyckt det varit skönt att få detta verifierat av en läkare som inte gissar utan vet vad han talar om 😄

Jag tror jag har gjort någonting ännu bättre! Jag har tagit kontakt med en läkare ämnad för just sångare hur konstigt det än må låta. Om inte han vet, så vet nog ingen skulle jag tro =) / Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen sångare men drar ändå till med lite tyckande, hoppas det är ok :rolleyes: Ta och uppsök en halsläkare så får du veta om du har en infektion eller något annat som för din hals gör att du bör avstå från sjungandet för att inte förstöra din röst. Förhoppningsvis är det inget fel på din hals men själv hade jag tyckt det varit skönt att få detta verifierat av en läkare som inte gissar utan vet vad han talar om 😄

Jag tror jag har gjort någonting ännu bättre! Jag har tagit kontakt med en läkare ämnad för just sångare hur konstigt det än må låta. Om inte han vet, så vet nog ingen skulle jag tro =) / Anton

Gott mos! Hoppas att denne läkare finner dig frisk och kry! 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...