Jump to content
Annons

Ny musikdator, billig men bra?


Limpan

Recommended Posts

Hej!

Ska nu uppgradera min dator då den har svårt att hänga med i ProTools 7.3, som jag främst jobbar i.

Ljudkortet, DVD-brännare, skärm, mus & tangentbord tar jag från min gamla burk så detta är alltså bara själva "burken". Kommentera gärna om mina valda delar, budgettaket ligger på 6000 kr, så detta är alltså en relativt billig kompilation men förhoppningsvis stabil:

(beställer från www.datorbutiken.com)

HD:

Seagate Barracuda 160GB (2 st)

Moderkort:

ASUS P5B iP965

Grafik:

Asus Extreme Radeon HD2400Pro 256mb

Ram:

Corsair XMS2-6400 1024mg x 2 = 2gb

Prolle:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33Ghz

Låda + Nätdel:

Antec Sonata III

totalt: 5340 :-

Funkar? 😄

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte vad du sitter på för RAM eller HDD idag. Vad jag undrar är... Vad har du för RAM och hur mycket? Vad/Hur mycket Hårddisk? Prioriteringar när DAW inte hänger med anser jag vara CPU och RAM.

Så jag undrar varför du vill köpa 2st 160Gb diskar. Min erfarenhet är att man skall köpa så få men stora diskar som man har råd med. Detta för att ju fler desto mer konstant oväsen. Dessutom tar det plats, alstrar värme, och kostar ström. HDD blir också billigare/bättre med tiden och inget som bör hindra dig i din DAW. Kan du inte behålla gamla diskar?

Sen skulle jag som sagt prioriterat CPU. Kolla mitt inlägg här: Komponentval

Vad gäller låda så kan jag inte svara på om ditt val är bra. Men är det något man verkligen skall investera i som håller länge trotts att det gäller dator delar så är Bildskärm och Låda det som du kommer kunna ha länge pga att du bara byter ut själva innehållet. Edit: Snabb titt på omdöme om lådan visar "Nackdelen är väl ljud volymen då chassit är så öppet". Något som är värt att ha i tanken då som jag sa tidigare, lådan kommer förmodligen hålla lääänge.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag 1 GB ram, CPUn är en AMD XP2500+ (1,83 ghz).

Dock e de ju gammalt ram-minne som knappt finns längre haha (ddr1) å moderkortet är ganska gammalt så det går inte att skaffa nån nyare prolle. Hårddisken jag haft innan är 80GB, jag saknar fett mkt att ha en dedikerad musikdisk för alla projektfiler, dels för att det är smidigare, dels för att jag tror det är snabbare och stabilare. Därav två diskar! Och min gamla burk tänkte jag sälja förresten =)

Den nya lådan jag köper har bättre ventilation å så ingår det två fläktar, därav nyköp av låda.

Angående tystheten så kan jag tänka mig att den blir lite väsig utan fläktstyrning, men tystheten är inte högprioriterad just nu... Får köpa fläktstyrning senare isf, eventuellt också nån mer fläkt.

Mer kommentarer? 🙂

EDIT: la till ram-minnet på listan oxå.. hade visst glömt den, oups 😄

EDIT: tog bort låda och nätdel och ersatte med Antec Sonata 3 ( tyst chassi + nätdel )

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

men shit, I go crazy nu å beställer! haha 🙂

förresten vet jag inte hur pass kall den dära antec sonatan är utan extrafläktar så jag kör på sharkoon rebel9 chassi istället å xilence-nätdelen. OK den kanske låter mkt men hellre låta mkt än för lite kylning.

Tjohey!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter väl då 🙂 Ser bra ut med Sonata och RAM.

Du missförstod mig nog, det är givetvis bra att köra en separat musikdisk. Vad jag menade var att man skall köpa få och stora. Kan verkligen inte rekommendera dig att ta de HDDs du valt. 2st 500Gb är vad jag skulle siktat på, 160Gb diskar är en förlust affär (160Gb->~3kr/Gb och 500Gb->~2kr/Gb massor av Gb som man går back 🙂 ) har du tajt budget så är det helt fel att snåla på utrymme leta isf hellre efter ny begagnade HDDs. Och förresten 16Mb cache ska det vara också.

CPU är verkligen i minsta laget om den är tänkt att hålla. Spara lite till så du kommer upp en bit på Ghz. Som jag sa tidigare så är nog det allra bästa valet för oss som kör DAW att sätta pengarna på en Quad. Man vill ju inte uppgradera om 1 år igen, eller?

Jag har iofs svårt att sätta mig in i situationen där man har dåligt med pengar, men har man det så skall man ju verkligen se till att få valuta för dessa surt förvärvade slantar. Och som sagt kan du inte kräma ut lite mer pengar så titta dig runt på Tradera eller liknande. Kanske låter hårt men min avsikt är bara att du inte skall förhasta dig och göra något som du sedan bittert får ångra.

Redigerat av Multiband
Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte lixom så att 160gb hårddiskar endast använder en skiva medans större använder fler??

EDIT: jo, jag jag har inge problem med att uppdatera om ett år igen, moderkortet stödjer quad så det blir nått sånt när jag har råd... men just nu har ja inte råd därav "bara" 2,33 ghz...

EDIT: Jag har ingen som helst anledning att skaffa större diskar, jag fyller knappt upp min nuvarande 80gb innan jag bränner ut på DVD å arkiverar. 16mg cache på större diskarna kan visserligen va bättre, men som sagt spelar pengar en del roll här...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej!

Ska nu uppgradera min dator då den har svårt att hänga med i ProTools 7.3, som jag främst jobbar i.

Ljudkortet, DVD-brännare, skärm, mus & tangentbord tar jag från min gamla burk så detta är alltså bara själva "burken". Kommentera gärna om mina valda delar, budgettaket ligger på 6000 kr, så detta är alltså en relativt billig kompilation men förhoppningsvis stabil:

(beställer från www.datorbutiken.com)

HD:

Seagate Barracuda 160GB (2 st)

Moderkort:

ASUS P5B iP965

Grafik:

Asus Extreme Radeon HD2400Pro 256mb

Ram:

Corsair XMS2-6400 1024mg x 2 = 2gb

Prolle:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33Ghz

Låda + Nätdel:

Antec Sonata III

totalt: 5340 :-

Funkar? 😉

Det som kan vara värt att tänka på när det gäller valet av hårdisk är att Samsungs diskar är tystare o billigare. Kvaliteten är den samma som seagate. Sen kolla upp att ram-minnena står med på moderkortets QVL lista för bästa stabilitet (Kanske du redan kollat upp, annars en reminder).

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra veckan (i fredags) fick jag datorn. Jag har haft problem och krångel sedan dess och grejjat varje dag med den sketna skiten. Nu i all hopplöshet vänder jag mig till er =)

Jag satte ihop den på fredagen men nånting stämde inte när man tryckte igång den:

Det första som hände var att datorn reagerade på att jag tryckte igång den, sen dog direkt... 4-5 sekunder senare så startade den upp. Konstigt tänkte jag, så ska den väl inte göra. Den bootar upp, får upp ett felmeddelande halvägs in i bootandet där det står "CPU overclocking failed". Jag kliar mig i huvudet, går in i bios å kollar så CPUn är rätt inställd, å allt ser då bra ut. Försöker "exit bios" å datorn hänger sig istället för att starta om. Resetknappen verkar funka men det enda som händer är att den startar om fast med svart skärm. Får då stänga av den helt. Nästa gång jag försöker starta den bootar den inte alls, tredje gången bootar den halvvägs å dör helt plötsligt, fjärde gången startar den upp men utan skärm. Panik...

Efter en bänkning av moderkortet och massa testande + rådfrågande bestämmer jag mig för skicka retur på moderkortet. Så gör jag och dom byter ut det mot ett nytt. Får hem det, och kopplar ihop datorn igen...-> samma fel. De gånger jag lyckas starta datorn och komma in i bios är ca 50/50. Vid ett tillfälle då jag kom i bios så uppdaterade jag bios men det hjälpte nada. Om jag bara t.ex har moderkortet och nätdelen i inträffar precis samma fenomen med startknappen som jag nämnde tidigare, att datorn reagerar men dör direkt och några sekunder senare startar... den kan även dö, starta, dö, starta, dö. (allt inom några sekunder). Om jag nu utesluter moderkortet, för det fick jag utbytt.. då måste de väl vara nätdelen? Processorn kan väl inte ha den här effekten på datorn, eller? och inte minnerna heller eftersom den reagerar likadant med dom i som utan.

Där har ni nått att fundera över pojkar å flickor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du satt dit distanserna + skruvar till moderkortet?

Kontrollera att du har 4-pin ATX12V-kontakt, 24-pin kontakt för huvudström.

Vidare:

Ta ut RAM och testa en modul åt gången.

Check på allt ovanför? Troligen defekt nätdel, kanske du kan testa med gamla nätagget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tosse: Jo, de är distanser redan i chassit så det går inte sätta in nå.. (sålänge du inte vill såga upp ett nytt hål för alla uttag) ..och de andra har jag redan testat. Får låna en ny nätdel ikväll, ska se hur det går med den istället.

KaptenGnissel: Det verkar vara nytt moderkort eftersom alla kablar och sånt ligger inplastade, plus att man ser i skruvhålen att jag inte skruvat ur å in skruvarna hundra gånger.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla att du har senaste Bioset...

Jag tror att den processorn är relativt ny, så att moderkortet verkligen stödjer den.

Jag har själv P5W dh deluxe och det kommer hela tiden nya bios uppgraderingarsom stödjer nya cpuer..

Mvh

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm

Jag kollade din cpu...

Det står i din länk på cpun:"Observera att denna processor kräver ett moderkort vars chipset klarar 1333MHz busshastighet, exempelvis nForce 680i och Intel IP35!"

Jag tror inte att p5b klarar 1333

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

de gångerna jag kommit in i bios så har jag lyckats uppdatera till senaste BIOS, det hjälpte dock inte.

Har nu även prövat med annan nätdel, samma problem. Men upptäckte en grej...

Jag fick för mig att klocka NER processorn, å nu verkar datorn faktiskt funka, men med en 2,33ghz nere på 1,6ghz,, vilket e väldans tråkigt... Så de blir retur på processorn nu då... dumma prolle

EDIT: åjo, den klarar 1333-buss, det kollade jag även upp noga innan jag köpte moderkortet 🤪

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

de gångerna jag kommit in i bios så har jag lyckats uppdatera till senaste BIOS, det hjälpte dock inte.

Har nu även prövat med annan nätdel, samma problem. Men upptäckte en grej...

Jag fick för mig att klocka NER processorn, å nu verkar datorn faktiskt funka, men med en 2,33ghz nere på 1,6ghz,, vilket e väldans tråkigt... Så de blir retur på processorn nu då... dumma prolle

EDIT: åjo, den klarar 1333-buss, det kollade jag även upp noga innan jag köpte moderkortet 🙂

Lite nyfiken på hur det har gått för dig? Har du fått igång burken än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu ska ja berätta vad som hänt... inte så mkt.. än...

jag skickade retur på processorn och har även fått den utbytt, postpaketet kommer på fredag antagligen. Så ja återkommer och berättar mer då. Tjo 😉

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bajs!

Ny processor, samma fel...

Nu har ja alltså fått processorn utbytt, och moderkortet tidigare.

har även kollat datorn med en annan nätdel. It still is a crazy dator...

Samma fel som tidigare som ter sig lite olika beroende på om jag låter BIOS automatiskt ställa in CPUn samt minnen eller om jag manuellt ställer in. Om jag låter den automatiskt ställa in minne + cpu blir de helt galet fel men datorn funkar nästan då... CPUn som är 2,33ghz ställer in sig på 1,86.. minnet som är PC6400 ställer in sig på PC4300. När jag manuellt ställer om CPUn till 2,33 eller minnet till PC6400 hänger sig datorn vid uppstart eller andra konstiga fel. Då datorn reagerar lika skumt med minnen i och utan... Det var just därför ja inte trodde det var fel på minnena. Men ska försöka testa med andra minnen som ett sista försök, jag har på gränsen till att bli helt galen just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett samma prylar som du och när jag körde på att bios skulle ställa om hastigheterna automatiskt hamnade cpu på 1.8ghz och FSB på 1066mhz. Men jag pressade upp till 1333mhz FSB och cpu på 2.33ghz helt utan problem. Minnena hamnade då på 667mhz.

Mitt moderkort P5LD2SE stödjer officiellt inte 1333mhz FSB. Men det funkar ändå 😆 Jag var dock tvungen att flasha om det direkt då den inte från början fattade vilken CPU jag körde på (antar att E6650 inte fanns när moderkortet släpptes).

Det måste va nåt hårdvarufel nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag vid min musikdatorn som är up and runnin' 😆

Nya minnen gjorde susen =)

...Nu till ett nytt problem.. :rolleyes:

Mitt dator tycker inte om mitt ljudkort 🙂

.. jag älskar mitt ljudkort, men inte min dator... 🙁

Windows XP vägrar starta med ljudkortet inkopplat.. den bootar inte alls utan hänger sig precis innan den ska starta windows... Har försökt att flytta till en annan PCI-slot men de hjälpte inte. Fattar nada, kompabilitetsproblem? usch ljudkortet kostade ju nästan lika mkt som datorn

(Ljudkort: M-audio Delta 1010)

EDIT: Nej, det gjorde den inte visst.... konstaterande såhär ett år senare.. 😛

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag livar nu upp min gamla tråd.

Då jag för ca ett år sedan köpte denna dator var jag ganska så ivrig å tog mig inte tiden att spara tillräckligt med pengar för att köpa det jag verkligen ville ha och behövde. Jag köpte relativt billig nätdel + låda + moderkort, vilket jag nu ångrar... dels p.g.a att sakerna redan är "gamla", dels pg.a lådan läcker ut allt ljud från fläktar m.m, och dels p.g.a att skiten inte fungerar.

Idag ca ett år senare sitter jag med samma dator som knappt har använts då den har haft samma fel sedan jag köpte den vilket är himla tråkigt då jag inte kunnat syssla med någon slags inspelning alls, vilket är mycket tråkigt då det är mitt stora intresse. Vill ni läsa om mina problem är det bara att läsa i inläggen jag gjort i denna tråden, med undantaget för den näst sista (innan detta inlägg) då jag påstår att allt fungerar (Det gjorde det INTE, samma fel som tidigare, dock fungerade det något bättre med andra minnen)

Under den tiden som gått har jag lärt mig mycket mer om datorbygge och många personer som jag anser vet mer än mig har även tittat på datorn och hjälp mig med de problem som den hade. INGEN har löst problemet, det jag dock är relativt säker på är att det är nånting med moderkortet alternativt nätdelen som är skum. Det skummaste av allt är dock att ALLA delar i datorn har skickats tillbaka och blivit utbytta mot garanti men problemen kvarstod! Då jag nu inte har tid, pengar eller ork att verkligen ta reda på exakt vad som är fel på min eländiga burk så gör jag nu istället så att jag börjar om på nytt.

Denna gången skall jag vara ännu mer försiktig vid ihopmonteringen och jag är förhoppningsvis vid detta andra försök mer påläst om ämnet att jag nog ska klara av att få ihop en fungerande dator. Det är nu jag vänder mig till er kära studio-forumister.

Jag kommer strax få in nytt moderkort (ASUS P5Q Deluxe) samt ny låda (Antec P182) och nätagg (Zalman ZM600-HP)

Det jag vet är att dessa tre saker inte kommer ge mig några problem i sig. Man skulle kunna säga att jag köper ett nytt "hjärta" till min dator, som förhoppningsvis är ett "hjärta" av bra kvalitet.

Nästa steg för mig är att implementera mina tidigare delar som byttes ut sist (som alla är utbytta mot garanti och således de facto hela)

Dvs, min processor E6550 samt RAM-minnen Corsair XMS2-6400. Både processor och minnen står med på listan över fungerande hårdvaror tillsammans med moderkortet (kollade på ASUS-hemsida)

Jag hoppas verkligen inget går fel denna gången...

Nu till några frågor:

1. Hur viktigt är det egentligen att ha anti-stat armband, dvs att alltid vara jordad. Räcker det alltså inte att ta på ett element lr liknande för att "ladda ur sig" alla statisk elektricitet?

2. Kommer jag kunna bara koppla in min primär-HD och boota win XP som om inget hade hänt? eller kommer den knäppa sig då jag har nytt moderkort, alltså kommer jag behöva blåsa HDn å installera om win XP?

EDIT: det lite tråkiga är att jag bara köper grejer för att få min dator fungerande, känslan av att få en ny snabbare dator finns ju tyvärr inte där, men att få min nuvarande dator i ett fungerande skick är mer värt =) Senare kan ja ju alltid uppgradera till en snabbare processor å minnen då jag har ett moderkort som stödjer det.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen inget går fel denna gången...

Nu till några frågor:

1. Hur viktigt är det egentligen att ha anti-stat armband, dvs att alltid vara jordad. Räcker det alltså inte att ta på ett element lr liknande för att "ladda ur sig" alla statisk elektricitet?

2. Kommer jag kunna bara koppla in min primär-HD och boota win XP som om inget hade hänt? eller kommer den knäppa sig då jag har nytt moderkort, alltså kommer jag behöva blåsa HDn å installera om win XP?

1. Hur viktigt är det att ha hjälm på sig när du cyklar? Du borde ha det, men du har det inte.... Nejmen seriöst, det räcker att ta på ett element lr liknande för att vara urladdad, anti-stat-armband är overkill, eller är det??... hmm

2. Nej antagligen inte. Får du ens igång Windows med ett helt nytt moderkort så kommer du få ett ostabilt system då alla drivrutiner m.m tidigare byggt på ditt andra moderkort, bäst är egentligen att blåsa HD:n å göra nyinstallation, alternativt endast nyinstallation av win XP. Själv skulle jag nog blåsa hela HDn då jag vet att du knappt har något inspelat på den eftersom den typ aldrig har fungerat riktigt. Jag säger: formatera om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antistat-armband kostar knappt 50 spänn, känns som en rätt billig försäkring i mina ögon. Onödig grej att spara in på.

åh ett svar =) Jomen visst, det är inga summor. vad är lämpligast att fästa jordsladden i då? en av jordplintarna i ett uttag eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

åh ett svar =) Jomen visst, det är inga summor. vad är lämpligast att fästa jordsladden i då? en av jordplintarna i ett uttag eller?

Jag skulle inte fästa i jordplintarna på ett vägguttag av flera skäl. Bl.a. så kan det vara så att din jord ej är helt "jordad"...

I sverige är nollan och jorden sammankopplade i centralen och det gör att man kan ha spänningsskillnad mellan "jord" och "riktig jord". Det förekommer också på mer än ett ställe att jorden är felkopplad ...

Jag brukar jorda i ett element (har vattenburen värme).

Link to comment
Dela på andra sajter

åh ett svar =) Jomen visst, det är inga summor. vad är lämpligast att fästa jordsladden i då? en av jordplintarna i ett uttag eller?

Jag skulle inte fästa i jordplintarna på ett vägguttag av flera skäl. Bl.a. så kan det vara så att din jord ej är helt "jordad"...

I sverige är nollan och jorden sammankopplade i centralen och det gör att man kan ha spänningsskillnad mellan "jord" och "riktig jord". Det förekommer också på mer än ett ställe att jorden är felkopplad ...

Jag brukar jorda i ett element (har vattenburen värme).

OK. Jag bor i lägenhet och har vanliga oljefyllda el-element i studiorummet, är det ändå ett passande jordningsställe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Nu har jag fått goda råd om att diskbänken är en bra jordad plats. Är det inte helt toppenbra att då bygga ihop datorn på detta ställe? (sålänge man undviker att sätta igång kranen haha)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett antistat-armband kostar knappt 50 spänn, känns som en rätt billig försäkring i mina ögon. Onödig grej att spara in på.

Det funkar med vanlig Rk eller Fk också som man kanske redan har liggandes nånstans....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antistat-armband kostar knappt 50 spänn, känns som en rätt billig försäkring i mina ögon. Onödig grej att spara in på.

Det funkar med vanlig Rk eller Fk också som man kanske redan har liggandes nånstans....

Ah precis, har nog de hemma.. Hursomhelst, som min fråga löd innan, kan ja jorda mig på diskbänken? Det blir så knepigt att jorda mig på elementet då de sitter under skrivbordet mot väggen, lättare att ställa datorn på diskbänken å bygga ihop den där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ett antistat-armband kostar knappt 50 spänn, känns som en rätt billig försäkring i mina ögon. Onödig grej att spara in på.

Det funkar med vanlig Rk eller Fk också som man kanske redan har liggandes nånstans....

Ah precis, har nog de hemma.. Hursomhelst, som min fråga löd innan, kan ja jorda mig på diskbänken? Det blir så knepigt att jorda mig på elementet då de sitter under skrivbordet mot väggen, lättare att ställa datorn på diskbänken å bygga ihop den där.

Det är väl inte så svårt dra kabeln till elementet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett antistat-armband kostar knappt 50 spänn, känns som en rätt billig försäkring i mina ögon. Onödig grej att spara in på.

Det funkar med vanlig Rk eller Fk också som man kanske redan har liggandes nånstans....

Ah precis, har nog de hemma.. Hursomhelst, som min fråga löd innan, kan ja jorda mig på diskbänken? Det blir så knepigt att jorda mig på elementet då de sitter under skrivbordet mot väggen, lättare att ställa datorn på diskbänken å bygga ihop den där.

Det är väl inte så svårt dra kabeln till elementet... 🙂

Anti-stat-armband brukar ju vara typ 1,5m kabel lr nått sånt, ja behöver typ 3m om jag ska kunna ha någon slags rörelsefrihet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...