Jump to content
Annons

Problem med 7.3 på mac


gitarrmupp

Recommended Posts

Kör Pro Tools 7.3 (digi 002+ command8) på en intel Imac 2,16 duo med 2 gig RAM och 10.4.7 och har så gjort ett

bra tag, Det har fungerat helt klanderfritt fram tills idag. Inte en enda krasch.

Datorn är inte uppkopplad, jag har stängt av allt tjafs som digidesign rekommenderar vid installationen

och jag har inga andra program jag använder.

Separat LACIE hårddisk på 80 gb till audion.

I dag inträffar följande: När jag skall spara min session får jag upp ett felmeddelande om att det inte går.

Jag kan inte avsluta Pro Tools och inte heller skapa nya sessions.

Jag tvångsavslutar och kan efter omstart öppna

gamla sessions och lyssna och editera utan problem, men inte skapa en ny session utan krasch.

Jag har kört skivreparation på samtliga diskar. Startat om ett antal gånger. slängt temporära filer i

biblioteksmappen enligt digis rekommendationer, men skiten vägrar funka.

Nån duktig som kan ha en aning om vad jag bör göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Detta låter grymt skumt. Har du uppdaterat ditt 7.3 till senaste CS-versionen?

//Anders

Senaste CS versionen? Nix tor jag missat det, men tänkte inte "röra" eller uppdatera nånting

egentligen då detta system tickat på och funkat kungligt länge nu.

Har inte installerat ett tjafs på datorn sen jag skaffade nytt för detta system (inget internet, inget porr,

inte ett skit har jag råddat med, trodde jag skulle leva lycklig något år till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter grymt skumt. Har du uppdaterat ditt 7.3 till senaste CS-versionen?

//Anders

Senaste CS versionen? Nix tor jag missat det, men tänkte inte "röra" eller uppdatera nånting

egentligen då detta system tickat på och funkat kungligt länge nu.

Har inte installerat ett tjafs på datorn sen jag skaffade nytt för detta system (inget internet, inget porr,

inte ett skit har jag råddat med, trodde jag skulle leva lycklig något år till...

Det kan vara så ändå att du måste uppdatera ditt Pro Tools. Gå in på digidesigns hemsida och läs om cs-uppdateringarna. Har för mig att det stod nått om sessions problem som blivit fixat men kommer inte riktigt ihåg.

Rekommenderar följande saker. Uppdatera ditt Pro Tools till version 7.3.1 cs5. Uppdatera ditt OS till version 10.4.9 enligt digidesigns anvisningar. Om det fortfarande är problem efter detta så kan vi börja felsöka. Men är bra om du först gör alla uppdateringar som Digidesign föreslår.

//Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

du sa "slängt temporära filer"? menar du databaserna? om inte, kasta dom oxå..

Kör Pro Tools 7.3 (digi 002+ command8) på en intel Imac 2,16 duo med 2 gig RAM och 10.4.7 och har så gjort ett

bra tag, Det har fungerat helt klanderfritt fram tills idag. Inte en enda krasch.

Datorn är inte uppkopplad, jag har stängt av allt tjafs som digidesign rekommenderar vid installationen

och jag har inga andra program jag använder.

Separat LACIE hårddisk på 80 gb till audion.

I dag inträffar följande: När jag skall spara min session får jag upp ett felmeddelande om att det inte går.

Jag kan inte avsluta Pro Tools och inte heller skapa nya sessions.

Jag tvångsavslutar och kan efter omstart öppna

gamla sessions och lyssna och editera utan problem, men inte skapa en ny session utan krasch.

Jag har kört skivreparation på samtliga diskar. Startat om ett antal gånger. slängt temporära filer i

biblioteksmappen enligt digis rekommendationer, men skiten vägrar funka.

Nån duktig som kan ha en aning om vad jag bör göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det forsta man kan prova nar det kommer sadana har konstiga fel ar att slanga alla preferences och databaser som du redan verkar ha provat... Men fick du med alla.

Gor sa har:

Ga till: User>ditt user namn>library>preferences.

Slang: 1. com.digidesign.protoolsLE.plist

2. Dae Prefs (hela mappen)

3. DigiSetup.OSX

4. Pro Tools preferences

Sen slanger du alla digidesign databases mappar. Dom hittar du pa top nivan av varje installerad disk.

Sen slanger du ocksa "Volumes" mappen som du hittar har: MacHD > Library > Application Support > Digidesign > Databases.

Tom Papperskorgen och (viktigt) starta om datorn....

Se om det hjalper. / Jonas

Forresten... Har du fatt natt felmeddelande med nan fel kod??

Isf sok pa support delen pa digidesign.com.... Skriv bara koden tex 6091. inget mer. Och kolla om det star natt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era förslag! Precis som ovan gjorde jag två gånger i går o startade om. Problemet kvarstod.

Men (ta i trä) i morse startade jag om och repeterade processen och nu verkar det funka igen.

Jag slängde även den mappen där låten jag började på (den som aldrig gick att spara) låg och

får väl göra om den igen, men det kan jag ta.

Tack för era snabba svar, hygglo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era förslag! Precis som ovan gjorde jag två gånger i går o startade om. Problemet kvarstod.

Men (ta i trä) i morse startade jag om och repeterade processen och nu verkar det funka igen.

Jag slängde även den mappen där låten jag började på (den som aldrig gick att spara) låg och

får väl göra om den igen, men det kan jag ta.

Tack för era snabba svar, hygglo!

En grej man kan göra om en session strular (du behöver inte slänga den o göra om den)

Gör en ny session och kör import session data och importera tracksen.

Testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut Lundkvist, du har helt rätt, brukar göra så på några grundinställningar

som jag vill ha med till nya sessions. Dock i detta fall så kunde jag inte skapa en ny session

utan att datorn kraschade, vilket var anledningen till denna tråd, men uppskattar ditt förslag likväl.

Nu verkar allt fungera igen - stort tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...