Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjao mors!

Kanske är helt ute o cyklar här men förr i världen ägde jag en Roland sn550 ( tror jag att den heter) Tog bort allt fint brus o så men sen så började jag som alla andra att använda en klassik DAW och då sålde jag den..... I dag sitter jag som många andra med kombinationen daw och en massa outboard typ EQ och kompressorer o en massa saker som gör att brusnivån blir högre... Det finns ju mjukvara men va finns hårdvaran undara jag? Finns det?

MVH/Magnus Frid

Redigerat av maagnas
Annons
Postat (redigerat)

Det finns väl vissa gitarrpedaler o dyl som har brusreducering inbyggt - men i övrigt har de nog försvunnit för att de helt enkelt påverkade det önskade ljudet för mycket. Jag körde med någon brusredurering i rackformat för många år sedan och ställde den på det mest försiktiga läget- men när man kopplade ur den, så blev det ändå som att ta bort en filt från ljudet. Bruset reducerades ju verkligen - men tyvärr åts en del diskant också upp samtidigt... 😉

Det är betydligt bättre att köra med mjukvara, som kan läras hur bakgrundsbruset låter och sedan filtrerar bort det. De externa burkar som gör sådant i realtid måste ju göra någon sorts gissning och justera filter efter den gissningen - och det innebär att det aldrig blir riktigt rätt...

Redigerat av Claes
Postat
Det finns väl vissa gitarrpedaler o dyl som har brusreducering inbyggt - men i övrigt har de nog försvunnit för att de helt enkelt påverkade det önskade ljudet för mycket. Jag körde med någon brusredurering i rackformat för många år sedan och ställde den på det mest försiktiga läget- men när man kopplade ur den, så blev det ändå som att ta bort en filt från ljudet. Bruset reducerades ju verkligen - men tyvärr åts en del diskant också upp samtidigt... 🙂

Det är betydligt bättre att köra med mjukvara, som kan läras hur bakgrundsbruset låter och sedan filtrerar bort det. De externa burkar som gör sådant i realtid måste ju göra någon sorts gissning och justera filter efter den gissningen - och det innebär att det aldrig blir riktigt rätt...

jo de är sant men mitt roland rack va just så att det inte tog bort så mkt inget täcke för det känner jag igen.. mest knaster o hörbart brus.. tack för svaret

Postat

Uj uj, vi har en Boss NS-50 i replokalen. Den används inte, utan ser bara cool ut 😛

Filtrera brum är väl en sak, men att ta bort brus är dagens mjukvaror mycket bättre på. (Ja, jag förutsätter att en Cedar-maskin inte är på tal)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.