Jump to content
Annons

Lexicon Omega slutar fungera efter 10 min. hjälp


DismalPast

Recommended Posts

Annons
  • 5 månader senare...

Har åxå ett omega, och det lägger av ibland på samma sätt typ. jävligt störande!

Startar om de, ibland 2-3 gånger å då funkar de som det ska.

Funderar på att byta... Bra ljud i de men de krånglar lite och så är ju latencyn inte direkt rolig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Död tråd men va fan. Jävla skitpryl. Köpte mitt Omega för kanske 2 år sedan från USA, givetvis havererade det efter kort tid fungerade max 1 min som längst. Så jag skickade tillbaka det till affären och fick ett nytt tillbaka. Nu har även denna enhet börjat frysa sig, så jävla irriterande. Snacka om att släppa ut en skräpprodukt på marknaden.

Imorgon blir det den lokala musikhandlaren för ett nytt ljudkort.

Nån som har något bra tips.

krav:

USB (helst strömförsörjt via USB)

4 kanaler samtidigt

2 med fantom

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Död tråd men va fan. Jävla skitpryl. Köpte mitt Omega för kanske 2 år sedan från USA, givetvis havererade det efter kort tid fungerade max 1 min som längst. Så jag skickade tillbaka det till affären och fick ett nytt tillbaka. Nu har även denna enhet börjat frysa sig, så jävla irriterande. Snacka om att släppa ut en skräpprodukt på marknaden.

Imorgon blir det den lokala musikhandlaren för ett nytt ljudkort.

Nån som har något bra tips.

krav:

USB (helst strömförsörjt via USB)

4 kanaler samtidigt

2 med fantom

Om du har stationär så satsa på fwkort istället. Annars kanske ett E-MU's 0404 USB kan vara nåt?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Död tråd men va fan. Jävla skitpryl. Köpte mitt Omega för kanske 2 år sedan från USA, givetvis havererade det efter kort tid fungerade max 1 min som längst. Så jag skickade tillbaka det till affären och fick ett nytt tillbaka. Nu har även denna enhet börjat frysa sig, så jävla irriterande. Snacka om att släppa ut en skräpprodukt på marknaden.

Imorgon blir det den lokala musikhandlaren för ett nytt ljudkort.

Nån som har något bra tips.

krav:

USB (helst strömförsörjt via USB)

4 kanaler samtidigt

2 med fantom

Om du har stationär så satsa på fwkort istället. Annars kanske ett E-MU's 0404 USB kan vara nåt?

Jag kör vista, verkar vara problem med det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tror att jag har löst mitt Omega-problem nu, om någon är intresserad. Detta med hjälp av internet och borrmaskin.

Problemet verkar vara att en "Ribbon"-abel (vet inte vad det heter på svenska) som överför data i enheten ligger mot en komponent som snabbt blir väldigt varm. Detta medför att hela apparaten hänger sig och att USB-kontakten mellan datorn och ljudkortet bryts.

Så, lösingen kan vara att 1) böja undan problemkabeln så att den ej vidrör heta komponenter. Jag tejpade lite för att den skall håla sig borta 2) Skruva isär ljudkortet, ta av plasthöljet och borra otaliga hål i detta för förbättrad ventilation. Om detta nu leder till att skiten på sikt havererar pga att damm kommer in i enhet vet jag ännu inte.

Men hur som helst. Efter ovanstående behandling så fungerade mitt kort resten av kvällen vilket är något slags rekord. Man kunde även känna att enheten ej blev lika varm som tidigare. Nästa steg för mig blir att vid behov installera en fläkt i kortet.

Dock skall man vara medveten om att det säkert finns vissa risker med att skruva i sina elektronikprylar, så skyll inte på mig när förstör era enheter eller dör av en elchock :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag har löst mitt Omega-problem nu, om någon är intresserad. Detta med hjälp av internet och borrmaskin.

Problemet verkar vara att en "Ribbon"-abel (vet inte vad det heter på svenska) som överför data i enheten ligger mot en komponent som snabbt blir väldigt varm. Detta medför att hela apparaten hänger sig och att USB-kontakten mellan datorn och ljudkortet bryts.

Så, lösingen kan vara att 1) böja undan problemkabeln så att den ej vidrör heta komponenter. Jag tejpade lite för att den skall håla sig borta 2) Skruva isär ljudkortet, ta av plasthöljet och borra otaliga hål i detta för förbättrad ventilation. Om detta nu leder till att skiten på sikt havererar pga att damm kommer in i enhet vet jag ännu inte.

Men hur som helst. Efter ovanstående behandling så fungerade mitt kort resten av kvällen vilket är något slags rekord. Man kunde även känna att enheten ej blev lika varm som tidigare. Nästa steg för mig blir att vid behov installera en fläkt i kortet.

Dock skall man vara medveten om att det säkert finns vissa risker med att skruva i sina elektronikprylar, så skyll inte på mig när förstör era enheter eller dör av en elchock :-).

Jag har testat o köra utan plasthöljet och hafft en bordsfläckt på det funkade ett tag men sen var man tillbaka till samma problem. Sen kan de ju vara förjävla jobbigt att spela in med en bordsfläckt i bakgrunden... Jag löste de hela med att skaffa ett annat ljudkort o inte köpa ett till ljudkort av lexicon igen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag har löst mitt Omega-problem nu, om någon är intresserad. Detta med hjälp av internet och borrmaskin.

Problemet verkar vara att en "Ribbon"-abel (vet inte vad det heter på svenska) som överför data i enheten ligger mot en komponent som snabbt blir väldigt varm. Detta medför att hela apparaten hänger sig och att USB-kontakten mellan datorn och ljudkortet bryts.

Så, lösingen kan vara att 1) böja undan problemkabeln så att den ej vidrör heta komponenter. Jag tejpade lite för att den skall håla sig borta 2) Skruva isär ljudkortet, ta av plasthöljet och borra otaliga hål i detta för förbättrad ventilation. Om detta nu leder till att skiten på sikt havererar pga att damm kommer in i enhet vet jag ännu inte.

Men hur som helst. Efter ovanstående behandling så fungerade mitt kort resten av kvällen vilket är något slags rekord. Man kunde även känna att enheten ej blev lika varm som tidigare. Nästa steg för mig blir att vid behov installera en fläkt i kortet.

Dock skall man vara medveten om att det säkert finns vissa risker med att skruva i sina elektronikprylar, så skyll inte på mig när förstör era enheter eller dör av en elchock :-).

Jag har testat o köra utan plasthöljet och hafft en bordsfläckt på det funkade ett tag men sen var man tillbaka till samma problem. Sen kan de ju vara förjävla jobbigt att spela in med en bordsfläckt i bakgrunden... Jag löste de hela med att skaffa ett annat ljudkort o inte köpa ett till ljudkort av lexicon igen. :rolleyes:

Nedtagen på jorden igen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...