Jump to content
Annons

Fett Bra Distpedal


MagnusH

Recommended Posts

Jag letar efter en fett bra distpedal som man kan få ett bra distljud med. Förstärkaren är en Vox Ac30. Jag vill inte ha någon metal eller hårdrock dist utan mer rock och sånt. Ska självklart åka och testa men har någon något bra förslag som den vill rekomendera. Har kollar in Fulltone Fulldrive Mosfet, Vox Cooltron Brit Boost och Vox Cooltron Duel Overdrive men har inte provspelat.

Ekonomin tillåter från 0 till cirka 2000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör också T-rex Mudhoney i en VOX ac 50. Låter fantastiskt bra! Ganska flexibel pedal. Så flexibel att man skulle vilja ha två st egentligen. 😳 Kan låta jäkligt fet om man så vill, men inte på ett metal-aktigt vis. Finns ljudexempel på t-rex hemsida. Givetvis bättre om du har möjlighet att testa själv men jag har för mig att ljudfilerna ändå gjorde pedalen rättvisa.

Lycka till!

Redigerat av Stolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en Ibanez Tubescreamer med min rörförstärkare då jag vill lira rock/punk. Iofs så använder jag den nytillverkade modellen som tydligen inte ska låta lika bra som dom gamla men jag är jäkligt nöjd. Låter förbannat bra! Ett annat bra tips är Boss Bluesdriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova någon treble booster också? Ingen aning om vad man ska köpa, har byggt min själv (det är en väldigt enkel konstruktion). Tycker, men tanke på hur enkelt konstruktionen är, att det kommersiella alternativen kan verka något överprissatta. BSM har flera olika, här är en: http://www.thomann.de/se/bsm_treble_booster_or.htm

En treble booster är ju egentligen inte en dist/OD-pedal; Tills skillnad från en dist/OD så förvränger den in vågformen, utan ger en ren förstärkning. Dock inte över hela registret, utan, som namnet antyder, i de högre registren. Resultatet blir ju dock ändå ökad dist från förstärkaren, eftersom man höjer ingångssignalen. Funkar extra bra på en fin rörförstärkare som AC30:n. Det fiffiga är dock att den just höjer de höga frekvenserna, många förstärkare har oftast svårast med att fixa till en snygg dist på basfrekvenserna. Resultatet blir i a f oftast att man får ett distljud som har både mer bett och luft. En renare dist kanske man kan säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...