Jump to content
Annons

Gitarr och förstärkare


DiiJAY

Recommended Posts

Hejsan!!

Är nybörjare på gitarr och undrar om det finns någon här som kan förklara för mig vad skillanden blir om jag lirar halvakustisk gura till en vanlig gitarr-förstärkare eller om jag kör gitarren direkt in till ett mixerbord med mic-preamp och sen ut på en vanlig förstärkare/slutsteg och vanliga studiohögtalre...

kortfattat vad är skillnanden mellan en gitarrförstärkare eller att koppla den via pre-amp på mixerbordet till vanlig förstärkare, blir det lika bra ?

Tack för ni tar er tid och förklara på förhand..

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det du behöver tänka på är att en akustisk gitarr låter på ett sätt.

När du har en inbyggd mick så av piezotyp så blir ljudet oftast väldigt hårt och ganska livlöst "vasst".

Dessa mickrofoner kan fungera hyfsat live, gärna genom en uppmickad förstärkare, men det kan fungera att linea direkt till mixerbordet oxå.

Om du kör den linead genom en mixer och ut i ett par monitorer så kommer det förståss att låta ännu vassare, beroende på skilnad i dynamisk respons (mellan olika frekvenser) mellan en gitarrförstärkare och ett par studiomonitorer.

I vilket fall så handlar det om vilket ljud du fångar upp ifrån gitarren. Om du tar upp ljudet ifrån stallet genom en piezomick så låter det vasst och du får inte gitarrens naturliga klang. (om det är det du menar med "halvakustisk gitarr") och detta blir extra tydligt om du lyssnar i ett par monitorer, men blir lättare(!) att acceptera genom en gitarrförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köra genom en Hummbugger mic ditmoterad på en vanlig akutsik gitarr, då jag tycker den låter väldigt bra och inte har det där vasssa ljudet utan mer fylligt bas ljug i en vanlig gitarr förstärkare.. borde denna typen låten bra i genom vanlig mic ingång och ut på syudio monitorer ?

Link to comment
Dela på andra sajter

men vad är det som gör att det blir sämre då... Fattar inte riktigt skillnaden..

borde det inte bli bra att köra genom mixerbord och ut på vanlig stärkare ?

Tycker inte man ska jämföra att gå via mixer eller genom en gitarrstärkare. Det blir två helt olika ljud. Plugga in och prova, välj sedan det du gillar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...