Jump to content
Annons

Snabbhjälp om dator någon?!


JJRockford

Recommended Posts

Ska beställa en dator som ser ut enlig följande (Ett resultat efter att ha suttit och dammsugit detta plank på info):

Mesta från komplett.se:

Asus K8V SE DELUXE Moderkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail

Western Digital Caviar 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM (2st)

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 (2 st)

Och så några saker från datorbutiken.com (som inte fanns hos komplett.se):

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

(ESD-armband, kabel och klämma)

Det jag mest är osäker på är hårddiskarna-moderkortet. Direktlänkar med specar finns här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124273&cks=PRL

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124229&cks=PRL

Blir alldeles tokig på alla beteckningar. För det första, passar hårddiskarna att montera på moderkortet? Det antar jag, men isåfall, behöver man några extra kablar?`Det följer ju med lite kablage till moderkortet, men vad jag har förstått är dom för lite enklare hårddiskar (IDE)?

Sen står det också, på det som jag tror är anslutningarna för hårddiskarna, lite olika varianter av "RAID". Innebär det att man måste köra hårddiskarna på det viset då, som RAID? såg någon diskussion här där ett par stycken ansåg det väldigt onödigt, eftersom det bara ökar kraschbenägenheten, utan att få någon direkt prestanda förbättring.

Funderar även på om man ska köra med IDE-hårddiskar istället, verkar mer beprövad, och sen eventuellt byta om det nu skulle behövas någon gång. I så fall, passar dessa på moderkortet? Eller ska man ha denna lite enklare variant då? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302516&cks=PRL

Finns även en annan variant på samma moderkort, men med en annan kretstyp: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301393&cks=PRL Är det något att bry sig om?

Mycket frågor blir det... Hoppas någon har svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det sitter väl ljudkort inbyggt?

Skoja bara... EMU 1212M är det jag funderat mest på såhär långt, även om jag lovat mig själv att aldrig köpa ett EMU-kort igen. Går fortfarande och väntar på uppdateringar till EMU APS-kortet (5 år sen jag köpte det...) som aldrig kom. Kommer inte ens ihåg vad det gällde, bara att det var något bra! 😉

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyste också agg mot via, men det chipet som sitter på Asus KV8 fungerar bra.

Mitt PTLE har inte crachat en gång sedan jag byggde min nya dator som till stor del liknar den du skall bygga. Det skall funka bra med S-ATA diskar utan att du raidar dem. Däremot funkar det nog lika bra med IDE. Jag klarar att spela in 32 kanaler samtidigt utan problem.

Ett par tips bara:

Kolla om du hittar någobn AMD64 med 1024 cache minne. Det ärstor skilnad i prestanda i musik sammanhang.

Du kan lika gärna ha kingstonne minnen de är billigare och de funkar mycket bra till sammans med moderkortet, Datorbutiken.com har dem som standard i alla sina burkar med detta moderkort.

Kolla upp grafikkortet. Jag kör ett ATI Radeon 9200 128mb och det funkar mycket bra. Gforce kan ställa till det ibland med musik aplikationer. Jag vet att om man kör PT så är det ingen bra ide att köra, GForce.

Köp till en ADDA 120x120x25 fläkt när du ändå beställer från datorbutiken.com så kan din dator bli mycket tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var hittar du processorer med så mycket cache-minne? På komplett.se och datorbutiken.com så finns det bara på dom lite dyrare, typ 3700+ och sådana, och det har jag inte riktigt råd med i nuläget.

Grafikkortet tog jag bara för att komplett.se skickar med det i sina "PC i delar", tänkte att det säkert är ok? Har fått för mig att det mest spelar roll om man ska köra flashiga spel och sånt, men det kanske kan ställa till problem i musikapplikationer också?

Det där fläkten du rekommenderar, vad gör den? (Fläktar förstår jag ju, men chassi, cpu, HD eller vad?)

Link to comment
Dela på andra sajter

3200+ och 3400+ fanns förut i 1024 utförande. Amd har hållt på att velat en massa kring det där. Hur som helst kanske det fortfarande går att hitta en 3200+ eller 3400+ med 1024 cache. I så fall KÖP EN SÅDAN!

Grafik kort kan ställa till problem. Rent prestanda mässigt om man skall ha det till musik så är sämre ofta bättre, då ett kraftigt grafikkort drar ut kraften processorn. Båda Matrox och de flästa ATI radeon kort har bra "musik ryckte"

Fläkten är en chassie fläckt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafik kort kan ställa till problem. Rent prestanda mässigt om man skall ha det till musik så är sämre ofta bättre, då ett kraftigt grafikkort drar ut kraften processorn. Ett hyfsat Radeon-kort med passiv kylning

Jag skulle vilja påstå att så är det inte alls, fördelen är snarare att enklare grafikkort har lägre effektförbrukning och avger därmed mindre värme vilket betyder tystare låda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grafik kort kan ställa till problem. Rent prestanda mässigt om man skall ha det till musik så är sämre ofta bättre, då ett kraftigt grafikkort drar ut kraften processorn. Ett hyfsat Radeon-kort med passiv kylning

Jag skulle vilja påstå att så är det inte alls, fördelen är snarare att enklare grafikkort har lägre effektförbrukning och avger därmed mindre värme vilket betyder tystare låda.

Du har rätt med att de rent allmänt ger mindre ljud ifrån sig. Du skulle nog också kunna ha rätt i att jag har fel, men jag är ganska säker på min sak. Det skulle vara gött om någon som värkligen hade koll kunde utala sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med grafikkort verkar ju rörigt... Väljer man grafikkort på komplett.se så får man först upp åtta underkategorier. Sen vet jag inte riktigt vad man ska välja? Det som jag hade tänkt (har ju inte tänkt själv, bara kikat på deras PC i delar-paket) hette AGP. Där finns 89 olika kort att välja på. Kan någon föreslå ett som är ok, och som inte kostar alldeles för mycket?

Tack för hjälpen såhär långt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska beställa en dator som ser ut enlig följande (Ett resultat efter att ha suttit och dammsugit detta plank på info):

Mesta från komplett.se:

Asus K8V SE DELUXE Moderkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail

Western Digital Caviar 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM (2st)

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 (2 st)

Och så några saker från datorbutiken.com (som inte fanns hos komplett.se):

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

(ESD-armband, kabel och klämma)

En del av grejorna e faktiskt inte alls särskillt bra för musik.

För det första bör du allvarligt fundera på att lägga ut en massa pengar på

ett 64-system när du inte finns kringutrustning som stödjer detta. (OS, drivers mm) Frågan är också om du behöver denna prestanda som ett sådant sytem med tiden kommer att få.

Vad ska du spela in? Hur stora projekt ska du syssla med osv..

Just nu får man väldigt bra grejor som funkar ypperligt till ljud för väldigt lite pengar om man väljer lite äldre grejor.

AMD funkar bra men jag hade nog valt Intel om jag valt idag.(möjlighet att använda intel-moderkort + lägre värmeutveckling + sänkta priser)

Western digital-hårddisken e ett dåligt val. Hög prestanda men många reklamationer, hög ljudnivå och dålig kompatibilitet.

Seagate o IBM/Hitachi eller Matrox är bättre val. När det gäller hårddiskar

så är pålitlighet och tystnad viktigast. Antal gb, cache, rpm mm är sekundärt.

Har själv Seagate, tysta och pålitliga.

Om du inte ska raida hårdiskarna så borde systemhårddiken(musikprogram) vara mindre än lagringsdisken (inspelning). Lite bättre prestanda på mindre diskar + lägre pris.

Köp för guds skull inte ett moderkort med via-chipset. nforce till amd och intel. intels egna till intel. VIA är känt för att hantera IRQ-utdelning dåligt. Undvik VIA.

Asus är pålitliga och ett bar val fast då med nforce-chipset isof.

Geforce FX5200 är inte alls prisvärt. Satsa på Radeon 9600 istället. Har kortet inte passiv kylning så köp en fläns och montera själv. Kolla sweclockers.se forumet för mer info om grafikkort.

Corsair är förvisso bra men faktiskt onödigt bra. Kinston är billigare men lika bra om du inte ska överklocka minnena o det ska du inte.

Har Twinmos själv. Funkar perfekt för mig men har hårt nått om vissa kompatibilitetsproblem med vissa grejer. För osäkert för att vara säkert.

Se till att du får samma hastighet på minnena som moderkortets och processorns maximala busshastighet.

Zalman-fläkten och Sonatachassiet är mycket bra val. Chassiet är mycket prisvärt

men inte riktigt så tyst som man hoppas på. Köp ett isoleringskit och dämpa det med annars lär du bli besviken. Har själv chassiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en rejält avhyvlnig... 😛 Men det är alltid välkommet med idéer, är ju ändå en hyfsat stor investering, som man får leva med ett tag sen. Har tänkt att datorn ska palla fullskaliga skivproduktioner, som världen ser ut för band som oss idag så blir det nog snart ett måste, om man inte har någon rik pappa, mamma eller bandmedlem (vi fick t ex 35 000 av vårat skivbolag för att spela in första skivan. För 6 man som spelar lite småklurig hårdrock så räcker det ju inte ens till själv inspelning, än mindre mix...). Har fortfarande inte bestämt mig vad jag köra för program. ProToolsLE verkar ju onekligen betydligt mer prisvärt än Cubase SX, men å andra sidan har jag en kompis som är rätt vass på det senare. Plus att utbudet på pluggar väl är bättre till Cubase?

Finns flera anledningar till att jag tänkt ha AMD; Finns flera här på planket som hävdar att det inte alls är så illa som för några år sen, tvärtom faktiskt, ibland bättre än Intel, och billigare.

Användar-forumet på Digidesigns hemsida verkar vara inne på samma linje (tänker på de där killarna som verkar jobba där).

Är inte riktigt med på det där med grafikkort? Kan man ta vilket kort som helst där det står "Radeon 9600" någonstans i beteckningen? (Som detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300466&cks=SER)

Såg Seagate på många ställen när det gäller musik-HDs, men så var det någon av dom där på Digidesign-forumet (en av de anställda) som skrev att Western-diskarna var pålitligare. Jag är nog alldeles för lättpåverkbar. När jag gör internet-research på prylar brukar jag leta efter prylar som aldrig får några dåliga omdömen, det har visat sig vara en relativt säker metod. Men nu dök Western-diskarna också... 😆

Att det råkade bli Corsair-minnena var p g a två saker; Har tänkt att beställa så mycket jag från komplett.se, har fått affären både rekommenderad, och dessutom inte hört någonting alls om att dom skulle vara dåliga (datorbutiken.com har fått en del mindre smickrande omdömen), plus att Komplett.se själva skickar med dom minnena till sina "PC i delar". Men kan man spara pengar på att välja t ex Kingston istället, så gärna för mig! 😮 Fast jag tror inte att Komplett.se har några Kingston-minnen alls? Var beställer man dom bäst? (Och vilket modell ska man ha? Går ju inte bara att köpa att "512 MB-minne" numera har jag förstått).

Går det bra att komplettera med isoleringskitet till chassit senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde du inte först bestämma dig för vilket program du ska köra och anpassa datorn efter det? Du skriver lite högre upp att du har funderat på ett EMU 1212M som ljudkort. Då är väl ProTools uteslutet (om jag inte har missat något)?

Grafikkort: Jag har sett en hel del Matrox-rekommendationer för audioburkar. Stabilt stöd för dubbla skärmar och inga fläktar som kan låta är argumenten. Men det gäller väl då främst datorer enbart avsedda för ljudproduktion.

Hårddiskar: Jag tror att vilket som helst av märkena Western Digital, Seagate, Maxtor etc funkar till belåtenhet. Har själv två WD och har inte upplevt några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska beställa en dator som ser ut enlig följande (Ett resultat efter att ha suttit och dammsugit detta plank på info):

Mesta från komplett.se:

Asus K8V SE DELUXE Moderkort Socket 754 K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

Gainward GeForce FX5200 128MB DDR AGP, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail

Western Digital Caviar 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM (2st)

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Svart Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 (2 st)

Och så några saker från datorbutiken.com (som inte fanns hos komplett.se):

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX + cooling

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

(ESD-armband, kabel och klämma)

En del av grejorna e faktiskt inte alls särskillt bra för musik.

För det första bör du allvarligt fundera på att lägga ut en massa pengar på

ett 64-system när du inte finns kringutrustning som stödjer detta. (OS, drivers mm) Frågan är också om du behöver denna prestanda som ett sådant sytem med tiden kommer att få.

Vad ska du spela in? Hur stora projekt ska du syssla med osv..

Just nu får man väldigt bra grejor som funkar ypperligt till ljud för väldigt lite pengar om man väljer lite äldre grejor.

AMD funkar bra men jag hade nog valt Intel om jag valt idag.(möjlighet att använda intel-moderkort + lägre värmeutveckling + sänkta priser)

Western digital-hårddisken e ett dåligt val. Hög prestanda men många reklamationer, hög ljudnivå och dålig kompatibilitet.

Seagate o IBM/Hitachi eller Matrox är bättre val. När det gäller hårddiskar

så är pålitlighet och tystnad viktigast. Antal gb, cache, rpm mm är sekundärt.

Har själv Seagate, tysta och pålitliga.

Om du inte ska raida hårdiskarna så borde systemhårddiken(musikprogram) vara mindre än lagringsdisken (inspelning). Lite bättre prestanda på mindre diskar + lägre pris.

Köp för guds skull inte ett moderkort med via-chipset. nforce till amd och intel. intels egna till intel. VIA är känt för att hantera IRQ-utdelning dåligt. Undvik VIA.

Asus är pålitliga och ett bar val fast då med nforce-chipset isof.

Geforce FX5200 är inte alls prisvärt. Satsa på Radeon 9600 istället. Har kortet inte passiv kylning så köp en fläns och montera själv. Kolla sweclockers.se forumet för mer info om grafikkort.

Corsair är förvisso bra men faktiskt onödigt bra. Kinston är billigare men lika bra om du inte ska överklocka minnena o det ska du inte.

Har Twinmos själv. Funkar perfekt för mig men har hårt nått om vissa kompatibilitetsproblem med vissa grejer. För osäkert för att vara säkert.

Se till att du får samma hastighet på minnena som moderkortets och processorns maximala busshastighet.

Zalman-fläkten och Sonatachassiet är mycket bra val. Chassiet är mycket prisvärt

men inte riktigt så tyst som man hoppas på. Köp ett isoleringskit och dämpa det med annars lär du bli besviken. Har själv chassiet.

Jag tror inte du har någon koll alls på vad du pratar om. Jag har själv en nästan lika dan dator som han skall köpa. I lite olika testar med PT dänger den allt annat på marknaden just nu och detta kan många PT användare vittna om.

Vist har via chipet ett dåligt ryckte men just detta chip på detta moderkort är grymt stabil åt minstonne vad det gäller de musikgrejer jag kör. Jag har inte haft en ända crach eller något annat fel under de tre månader jag haft dator.

Twinmos funkar inte alls bra med detta moderkort så undvik dessa.

Matrox är ingen hårdisk utan Matrox gör grafikkort som passar bra för musikerbruk bla. Maxtor däremot gör bra diskar.

FÖLJ RÅDEN PÅ DIGIS DUC de vet vad de pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller grafik-kort så vill jag bara ha något som funkar dugligt!! Två skärmar har jag ändå inte plats med för tillfället, så om grafikkortet inte har stöd för det spelar det ingen som helst roll. Men det här med "Radeon 9600", kan man ta vilket som helst kort som har den beteckningen? Komplett.se har ju en hel massa sådana kort från Saphire som ligger i ett för mig ganska attraktivt prisläge.

Spelar det så stor roll vad man har tänkt köra för ljudkort&inspelningsprogram? Alltså, vad skulle behöva ändras i komponentlistan för datorn om jag kör t ex EMU1212M/CubaseSX jämtemot Digidesign M-box/ProToolsLE? (Är medveten om att man behöver digidesigns egen hårdvara för deras produkter). Undrar också om någon provat ha båda delarna installerade på en dator?

(Jag vet inte om jag påpekat detta tidigare, men det är ingen av frågorna som är tänkta att låta tykna, men det verkar som om min okunskap i ämnet får dom att bli lite kantiga)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man ren generellt kan säga att grejer som funkar bra med digis grejer kommer funkar även med de flesta andra ljudkort. Det är däremot så att digis grejer är rätt kräsna. Tyvärr är ända sättet att veta att ha testat just den kombinationen man tänkt sig.

Jag tror att du kan ta vilket radeon kort som helst. Hittar du ett asus radeon 9200 124 mb kan jag nästan lova dig att det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du har någon koll alls på vad du pratar om. Jag har själv en nästan lika dan dator som han skall köpa. I lite olika testar med PT dänger den allt annat på marknaden just nu och detta kan många PT användare vittna om.

Vist har via chipet ett dåligt ryckte men just detta chip på detta moderkort är grymt stabil åt minstonne vad det gäller de musikgrejer jag kör. Jag har inte haft en ända crach eller något annat fel under de tre månader jag haft dator.

Twinmos funkar inte alls bra med detta moderkort så undvik dessa.

Matrox är ingen hårdisk utan Matrox gör grafikkort som passar bra för musikerbruk bla. Maxtor däremot gör bra diskar.

FÖLJ RÅDEN PÅ DIGIS DUC de vet vad de pratar om.

Jo visst menar jag maxtor så klart (men det fattade du ju...)

Det är möjlig att just det via-chipsettet funkar men i allmänhet har VIA dåligt

rykte, bättre att satsa på säkra kort faktiskt.

Jag rekomenderade inte TWINMOS, tvärtom, läs vad jag skrev innan du kritiserar.

Hurvida din dator crashat eller inte e vä inte direkt ett mått på ett chipsets kvalitet.

Det var ju en rejält avhyvlnig...  Men det är alltid välkommet med idéer, är ju ändå en hyfsat stor investering, som man får leva med ett tag sen. Har tänkt att datorn ska palla fullskaliga skivproduktioner, som världen ser ut för band som oss idag så blir det nog snart ett måste, om man inte har någon rik pappa, mamma eller bandmedlem (vi fick t ex 35 000 av vårat skivbolag för att spela in första skivan. För 6 man som spelar lite småklurig hårdrock så räcker det ju inte ens till själv inspelning, än mindre mix...). Har fortfarande inte bestämt mig vad jag köra för program. ProToolsLE verkar ju onekligen betydligt mer prisvärt än Cubase SX, men å andra sidan har jag en kompis som är rätt vass på det senare. Plus att utbudet på pluggar väl är bättre till Cubase?

Finns flera anledningar till att jag tänkt ha AMD; Finns flera här på planket som hävdar att det inte alls är så illa som för några år sen, tvärtom faktiskt, ibland bättre än Intel, och billigare.

Användar-forumet på Digidesigns hemsida verkar vara inne på samma linje (tänker på de där killarna som verkar jobba där).

Är inte riktigt med på det där med grafikkort? Kan man ta vilket kort som helst där det står "Radeon 9600" någonstans i beteckningen? (Som detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300466&cks=SER)

Såg Seagate på många ställen när det gäller musik-HDs, men så var det någon av dom där på Digidesign-forumet (en av de anställda) som skrev att Western-diskarna var pålitligare. Jag är nog alldeles för lättpåverkbar. När jag gör internet-research på prylar brukar jag leta efter prylar som aldrig får några dåliga omdömen, det har visat sig vara en relativt säker metod. Men nu dök Western-diskarna också...

Att det råkade bli Corsair-minnena var p g a två saker; Har tänkt att beställa så mycket jag från komplett.se, har fått affären både rekommenderad, och dessutom inte hört någonting alls om att dom skulle vara dåliga (datorbutiken.com har fått en del mindre smickrande omdömen), plus att Komplett.se själva skickar med dom minnena till sina "PC i delar". Men kan man spara pengar på att välja t ex Kingston istället, så gärna för mig!  Fast jag tror inte att Komplett.se har några Kingston-minnen alls? Var beställer man dom bäst? (Och vilket modell ska man ha? Går ju inte bara att köpa att "512 MB-minne" numera har jag förstått).

Går det bra att komplettera med isoleringskitet till chassit senare?

Menade det inte direkt som en avhyvling...sorry.

Har uppdaterat mig lite på grafikkortsmarknaden...

ATI:

9200 är ett bra, prisvärt kort men har inte fullr stöd för direct x9.

Kan vara en begränsning i framtiden kanske....vet faktiskt inte.

Har dock oftast passiv kylning.

SE versionen av 9200 är inte alls bra.

NVIDA:

Hade fel om 5200, delvis. Priserna har sjunkit mycket sen jag kollade sist.

5200 är också bra...men det finns vissa versioner med sämre budgetkomponenter (vet inte vilka). Ska det va ett 5200 så ska det va en ultra eller promodell.

Har oftast passiv kylning.

5500 är en uppdaterad variant av 5200 som e bra.

Oftast har kortet en fläkt men inte alltid.

Hittade detta kortet på komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=300860&cks=PRL

MSI är bra, kortet har passiv kylning.

Riktigt prisvärt MEN har inte stöd för dualmonitor.. ska du inte ha två monitorer

så är detta kortet riktigt bra...annars satsa på ett 5200 i ultra eller pro version.

Ett lite dyrare men mycket bra alternativ är att köpa ett 9600pro och byta ut fläktkylningen mot en passiv. Då landar man på ett pris runt 1400-1500 och det e kanske för mycket.

Datorbutiken har fler reklamationer av western digital än av seagate.

Låter dessutom mycket(generellt sätt). Jag har hört mycket bättre om seagate

av alla jag diskuterat saken med. Wester digital har jag hört sämst om.

Spelar man spel är WD säker kanon men många som spelar klagar på ljudnivån hos dom diskarna. Kolla sweclockers.se

Corsair-minnen e väldigt bra, kinston e också bra. Har du råd med Corsair så ta dom.

Minnenas hastighet är viktig. Den ska överenstämma med moderkortets front side bus(tror jag det hettte). Har moderkortet en lägre bushastighet än minnena så syncas minnenas hastighet med moderkortets.

Folket på sweclockers.se har bra koll på vad som gäller för detta. Kolla i forumet.

AMD har aldrig varit dålig på nått sätt, Pentium e strået vassare tycker jag men har själv AMD och det funkar väldigt bra, hade funkat lite bättre med Intel tror jag.

En P4 3.0gHz kostar 1800:-, AMD 64 +3000 ungefär lika mycket

Kolla denna test:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20040201/prescott-16.html

Isoleringskit funkar att installera senare, det gjorde jag. Man fick plocka ut en del grejor bara.

Lycka till med datorn, blir säkert bra!!

Redigerat av Bobbo V
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Hurvida din dator crashat eller inte e vä inte direkt ett mått på ett chipsets kvalitet.

............................................................................

2. AMD har aldrig varit dålig på nått sätt, Pentium e strået vassare tycker jag men har själv AMD och det funkar väldigt bra, hade funkat lite bättre med Intel tror jag.

En P4 3.0gHz kostar 1800:-, AMD 64 +3000 ungefär lika mycket

Kolla denna test:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20040201/prescott-16.html

1. Jo i just musiksammanhang skulle jag villja påstå att det är det. Problem med via chip i musiksammanhang är orsaken till att datorn/musikprogramet ofta crachar för att ljudkort och program inte funkar så bra ihop med dem.

2. I många musikrelaterade tester dänger de AMD64:orna som har 1024 kb cache minne intels motsvarande modell med rätt mycket.

JJRockford leta efter folk som har samma judkort och program som du skall ha och kolla vilka grejer som funkar bra för dem. Leta gärna reda på tester som är lelevanta för just dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...