Jump to content
Annons

Tips på ett fullt fungerande analogt mixerbord?


kim87

Recommended Posts

Hejsan! Jag har funderingar på att köpa ett analogt mixerbord som jag ska kunna spela in via, samt mixa på! Eftersom jag är helt ny inom analoga mixerbord (sitter för tillfället med ett presonus firepod-kort som jag kör direkt in i datorn), så skulle jag bli väldigt glad för tips på eventuella bord.

Hade tänkt köpa ett begagnat bord, får högst kosta 20.000, men vill helst lägga så lite som möjligt "för så mycket som möjligt". Bordet ska låta bra, ha minst 24 kanaler, gärna fler, samt schyssta micpreamps och schysst eq så att man kan eqa ljudet bra redan vid inspelning! Jag har ingen direkt koll på "ad/da" omvandlare, är det hemskt dyrt? Jag tar mer än gärna emot förslag på bord! ( kanske ditt eget bord som du ska sälja?) Är väldigt tacksam för svar!=) /kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Får man fråga anledningen till att du skall ha ett analogt mixerbord?

Av bekvämlighet eller för soundet?

Hej! Både och! Jag blir bara hämmad av att sitta och eqa samt lägga på effekter i cubase med musen. Tar jättelång tid för mig, + att jag ibland blir sittandes och stirrar mer på "frekvenserna" än att koncentrera mig på själva "lyssnandet". Det skulle vara otroligt skönt att kunna bussa ut effekter (tänkte ta och köpa något trevligt reverb, samt någon trevlig kompressor osv). Sen så vill jag ju även ha ett analogt bord för soundets skull, + att jag vill ha det smidigt och enkelt att lägga på eq, kompressor med mera redan vid inspelningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

att eq:a bra redan vid inspelning låter inte som en så bra ide i mina öron, då det elimenarar chanserna att återställa något om du ångrar dig.. vänta med att eq:a tills du ska mixa.. lycka till med letandet!

Hej! jamen, om jag till exempel ska närmicka hihat, cymbaler eller liknande, och klarar mig utan den djupaste basen så är det ju bara skönt att fixa till så mycket som möjligt vid inspelningen. Är roligare om inljudet är "lite behandlat" än inget alls (speciellt om mixerbordets eq låter bra). Skulle dessutom vara trevligt att kunna lägga på kompressor redan vid inspelningen (så klart man får se upp så man inte lägger på för mkt, och lägger man på för lite kan man ju isåfall lägga på mer i efterhand!) Hur som helst går det ju mycket fortare att lägga upp en mix på ett riktigt bord (jämfört med i datorn), så det tycker jag vore riktigt skönt!

Link to comment
Dela på andra sajter

att eq:a bra redan vid inspelning låter inte som en så bra ide i mina öron, då det elimenarar chanserna att återställa något om du ångrar dig.. vänta med att eq:a tills du ska mixa.. lycka till med letandet!

Man får ju helt enkelt ta beslut redan vid inspelning!=) Men så länge man inte överdriver med eqn så sparar man nog enormt mycket tid (samt slipper musarm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...