Jump to content
Annons

Creatives Soundblaster Audigy Platinum EX


MisanthroPunk

Recommended Posts

Annons

För inspelning och låg latency är Audigy kanske inget ljudkort att rekommendera även om det kan fungera helt ok. Jobbar man med virtuella instrument utan stora krav på låg latency fungerar det aldeles utmärkt. Vill man "satsa" på musiken så kan ett ljudkort med lite bättre ad/da omvandlare och bättre drivrutiner göra en del skillnad. Är man en person som har musiken som en hobby och spelar spel på sin dator så skulle jag säga att audigy korten är bland de bättre man hittar. Mycket tack vare stöd för eax, surround och dylikt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

har ett själv.. ska snart byta. Men man kommer väldigt långt på det. Helt klart underskattat.

Gå in på vår sida och lyssna på lite låtklipp, så har du en uppfattning om vad det går för.

Alla instrument utom gitarrerna är inspelat med virituella instrument... latencyn kortet håller duger gott och väl!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett Soundblaster Audigy 2 Platinum. Och personligen är jag nöjd, även om även jag tittar lite på andra ljudkort nu.

Det kortet jag har har 6 ingångar, 6 utgångar, midi in och ut, ASIO drivrutiner mm..

Latencyn är inget problem. Jag har kört elgitarr genom Cubase och Amplitube, samtidigt som jag haft lite reverb (det som följer med Cubase) på en mic vid en repning då jag fick för mig att spela gitarr istället för keyboard och saknar distpedal. Det fungerade alldeles utmärkt.

Jag tror att du kan välja så lågt som 3 ms fördröjning, även om jag inte vet om det fungerar bra då jag kör på 7 ms latency.

Så länge bara datorn orkar processa tillräckligt snabbt, så ska nog ljudkortet hänga med också tror jag.

Nu låter det som om jag gör jättereklam för detta kortet, och ska sanningen fram så har jag ingen egentlig erfarenhet av andra ljudkort. Men har du en dator som du även använder till spel och liknande, eller om du redan har ett sådant ljudkort, så byt inte innan du har testat skulle jag vilja säga.

Bygger du däremot upp en ren musikdator, så hade jag kollat på andra kort istället. Inte för att Soundblaster inte fungerar, utan för att jag tror att man får vad man betalar för, samt att musiker ljudkort är inriktade på musiker, och soundblaster korten är mer allround med inriktning på hemanvändaren. Men jag kan ju ha fel 🙂

Och för att frånsäga mig ansvaret om det inte fungerar...

Ovan är en beskrivning av mitt Soundblaster Audigy 2 Platinum. Ett Soundblaster live är sämre, men de kort som ligger i samma klass som mitt gamla Audigy kort, och som har släppts efter borde ju rimligtvis vara lika bra om inte bättre. Men jag garanterar inte att det är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...