Jump to content
Annons

Aux send/return problem


prisoner_of_mars

Recommended Posts

Hej,

Jag har använt min Philicorda orgels inbyggda fjäderreverb som en extern effekt då jag bandat tex. gitarr eller Moog. Philicordan har alltså både input/output så jag kan koppla så här; instrument -> orgel -> mixer -> ljudkort/dator; för att få en riktigt skön reverb på mina spår. Tanken slog mig att jag kunde komma enklare undan om jag kopplar Philicordan direkt till mixerns aux send/return för att få valfri mängd reverb på alla kanaler på ett smidigt sätt.

Problemet är nu att jag inte får nån reverb in på mina spår, jag har alltså kopplat: aux send #1 -> Philicorda -> aux return #1. Nu vet jag inte om det är nån självklarhet jag förbisett, men enligt min logik borde jag få in reverb då jag vrider upp den aktuella kanalens aux #1 reglage. Jag har prövat trycka in och ut alla knappar och vrida på alla reglage men fortfarande ingen reverb.

Nu undrar jag om jag helt enkelt kopplat fel, eller om detta snarare har med felaktiga impedanser eller liknande att göra? Signalen passerar ju alltså orgelns rörpreamp. Ja, och mixern är annars en helt vanlig Behringer Eurorack med 6 (2 stereo) kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du skickar ut på aux-bussen? (Antar nu att du använder dig av en MX602A)

OK, här kommer enklaste förklaringen eftersom jag inte vet hur mycket du kan om mixrar än. (Du verkar nämligen ha kopplat rätt.)

"Normal" koppling är att en signal, mick eller liknande, kommer in på ingången. Sedan ställer man gain med för att få en lagom signal för resten av mixerbordet.

Efter detta kommer EQ delen som kan användas för att färga ljudet som kommer in (skära bort bas eller otrevliga diskantljud).

Sedan kommer Aux send som egentligen bara skickar iväg signalen på en buss i mixerna, dvs skickar signalen en alternativ väg. I detta fallet så går signalen till uttaget som heter Aux out. Ratten Aux talar alltså om hur stor styrka av signalen som skall skickas till bussen, inte hur mycket som kommer tillbaka.

Från Aux ut går man via reverbet och sedan till baka på Aux in (precis som du gjort). Mängden signal som skall skickas vidare till main utgången bestäms sedan av ratten som heter Aux in.

Det finns dock en liten sak med Aux och det är att den är kopplad POST-fader (och inte PRE) på mixern. Det betyder att om huvudsignalen (regeln eller fadern eller ratten i detta fallet) som är kopplad till kanalen står på noll så skickas inte någon signal vidare till Aux bussen heller. Jättebra om man lägger reverb live och vill att ekot skall tystna tillsammans med resten av ljudet när mna sänker volymen, men attans så jobbigt om man använder Aux för att koppla ljudet till medhörningen!

Det första du skall testa är att ta bort reverbet och bara koppla sladden direkt mellan aux ut och aux in och se om du får någon ljud skillnad då.

Hoppas det inte blev mer förvirrat! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu fick jag det att funka. Problemet var en switch på orgeln som skall släppa in den externa signalen som var i fel läge. Hmpfh, så korkat! 😏

Men kul att det funkar iaf. Även om reverben inte är en så smickrande effekt på tex. sång kan man ändå routa signalen genom orgelns rörpreamp för jag märkte att den färgar signalen på ett behagligt sätt. Lite av dom högsta diskanterna skärs av och man får en väldigt fin värme i mellanregistret. Väldigt skoj!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...