Jump to content
Annons

Behringer ADA8000 och Logic Win!

Recommended Posts

Mixermuso (oregistrerad)
Postat

😄 Behringer ADA8000 48khz fungerar som master och Logic clock är konfigurerat som optical input, då borde ju Logic alltid starta upp sig med 48khz men så är det inte . Logic är alltid i 44.1khz läge när jag startar upp. Jag begriper inte varför det blir så. Dessutom knastrar det hela tiden. Eller är det något annat som borde vara master? Inbandningen sker via ADA8000 till Logic med DAKOTA sedan ut igen till AlesisHD24.

Är det någon som vet något om detta?

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det känns väl som att Logic borde vara master men vet faktiskt inte hur det uppför sig med optiskt. Om du ändrar i Logic till 48 efter det att det startat knastrar det ändå? Kan det vara nåt strul med din default song kanske? Vilket Logic, Platinum 5:an?

Mixermuso (oregistrerad)
Postat

Måste medge att jag också tycker att Logic borde vara master men det finns inte så många alternativ på ADA8000. Eller det finns nog dehär alternativen fårstås:" Master 44.1khz, Master 48khz, Slave Adat IN, Slave WC IN.

Om jag har förstått saken rätt så borde OPTICAL alternativet justera sig själv efter mastern.

Alltså det behövs ingen World clock. ( tror jag)

Om jag sätter Logic sample rate till 48khz , och det samma på ljudkortet, så clickar och knäpper det ändå.

Har just hämtat en ny driver som jag tänker installera, hoppas det hjälper .

Tack för hjälpen hör av mig om problemet kvarstår.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Måste medge att jag också tycker att Logic borde vara master men det finns inte så många alternativ på ADA8000. Eller det finns nog dehär alternativen fårstås:" Master 44.1khz, Master 48khz, Slave Adat IN, Slave WC IN.

Om jag har förstått saken rätt så borde OPTICAL alternativet justera sig själv efter mastern.

Alltså det behövs ingen World clock. ( tror jag)

Om jag sätter Logic sample rate till 48khz , och det samma på ljudkortet, så clickar och knäpper det ändå.

Har just hämtat en ny driver som jag tänker installera, hoppas det hjälper .

Tack för hjälpen hör av mig om problemet kvarstår.

Det enda Logic kan göra är att säga åt ditt ljudkort (som Logic kan upptäcka genom att du har en driver installerad, dvs INTE behringerburken utan Dakotan) vilken samplingsfrekvens det ska jobba i . Bara en check: Har du sync i logic ställt på "internal"?

Du borde ha behringern ställd på "slave ADAT in" (om du har en lightpipe kopplad till behringern ADAT in) eftersom då får det signal från Dakotan om vilken samplingsfrekvens det ska jobba i, och eftersom Dakotan då tar emot information från Logic om vilken samplingsfrekven du valt.

Förresten, jag antar att du menar frontier dakota?

Redigerat av Elof
Mixermuso (oregistrerad)
Postat

Jo det är Frontier Dakota. Logic har " optical" som sync. Borde inte Logic "känna av" då att Behringer är på 48khz? Men...jag skall pröva att ha Behringer på "slave ADAT in". Då skall väl Logic vara " internal" eller?

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Jo det är Frontier Dakota. Logic har " optical" som sync. Borde inte Logic "känna av" då att Behringer är på 48khz? Men...jag skall pröva att ha Behringer på "slave ADAT in". Då skall väl Logic vara " internal" eller?

Synkinställningar i Logic har, vad jag vet, med tidskod att göra, inte samplingsfrekvens. Logic kan skicka och ta emot MTC, som innehåller samma information som SMPTE tidskod. Logic kan endast "veta vad Dakotan vet" eftersom det är dens driver som är installerad och det är den som logic kommunicerar med, Logic kan inte veta om en extern AD/DAomvandlare är kopplad till Dakotan eller inte. Logics synk ska alltid vara ställt till internal, om du inte vill styra transportfunktioner i Logic med någon enhet som skickar MTC, eller synkar till en bandare via SMPTE/MTC. Rätta mig någon om jag har fel, jag är inte superhjälte på det här området...

Redigerat av Elof
Mixermuso (oregistrerad)
Postat

OK! Det är i princip samma inställningar i Logic som på Dakotans control panel. försökte ha Dakotan som " internal" och Behringer som " ADAT IN slave",

men då gick alla portar på rött ( = error), dessutom har Logic fått något fel och det kommer upp ett meddelande som lyder " Microsoft Visual C++ Runtime Library" och Logic startar inte alls upp sig. Samma sak fast jag installerade om Logic.

Typiskt nu när jag har fått hjälp och skulle ha möjlighet att fixa det här.

Det verkar som om någon fil fattas.

...puh.. måste återkomma när Logic funktionerar igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.