Jump to content
Annons

Spela in midi och skriva noter samtidigt


aske

Recommended Posts

Jag är ute efter ett notprogram, som kan köras samtidigt med Pro Tools.

Alltså, jag vill kunna spela in stycken med mitt midiklaviatur i Pro Tools, samtidigt som noterna skrivs ned i notprogrammet, så att man slipper göra't två gånger, en gång för inspelningen, och en gång för notprogrammet. Särskillt bra då alla tagningar kanske inte blir exakt likadana, och man vill ha den man just satte i Pro Tools nedskriven och klar. Har dubbla 20-tums Apple Cinema Display och skulle ju gärna vilja slänga upp de två programmen på varsin skärm... 😆

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan alltid exportera det inspelade som en midi-fil och sen importera den i notskrivningsprogrammet. Det kommer aldrig bli exakt utan kräver lite småjusteringar men det kommer du nog inte undan annars heller...

Jag är ute efter ett notprogram, som kan köras samtidigt med Pro Tools.

Alltså, jag vill kunna spela in stycken med mitt midiklaviatur i Pro Tools, samtidigt som noterna skrivs ned i notprogrammet, så att man slipper göra't två gånger, en gång för inspelningen, och en gång för notprogrammet. Särskillt bra då alla tagningar kanske inte blir exakt likadana, och man vill ha den man just satte i Pro Tools nedskriven och klar. Har dubbla 20-tums Apple Cinema Display och skulle ju gärna vilja slänga upp de två programmen på varsin skärm... 😆

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan alltid exportera det inspelade som en midi-fil och sen importera den i notskrivningsprogrammet. Det kommer aldrig bli exakt utan kräver lite småjusteringar men det kommer du nog inte undan annars heller...

Jo... känner till att man kan göra så förstås! Det är ju visserligen smidigare än att spela in allt två gånger, men fortfarande inte lika skönt som att få allting nedskrivet på en gång.

Är det säkert att det inte finns en sådan lösning som jag eftersträvar ovan? Vore ju så nice!

PS: Har för mig att jag sett det i någon film... var det The Holiday måntro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det går att få till om man bara vill.

Om synkar programmen med timecode så att de spelar upp/in samtidigt så handlar det ju bara om att få in signalen på två olika kanaler. Detta kan du göra med hårdvara (en splitbox) och skicka vardera kopia av signalen till respektive program eller med hjälp av av någon MIDI Loopback-programvara (se http://www.nerds.de/).

Med programvaran kan du ju skicka vidare signalen från ditt inspelningsprogram till notskrivningsprogrammet.

Själv brukar jag dock exportera i MIDI för att sedan importera i Sibelius eller Finale. Eftersom man alltid behöver rätta noterna för hand för att få en vettig notbild är tiden det tar att flytta över MIDI mellan programmen ganska liten..

Man kan alltid exportera det inspelade som en midi-fil och sen importera den i notskrivningsprogrammet. Det kommer aldrig bli exakt utan kräver lite småjusteringar men det kommer du nog inte undan annars heller...

Jo... känner till att man kan göra så förstås! Det är ju visserligen smidigare än att spela in allt två gånger, men fortfarande inte lika skönt som att få allting nedskrivet på en gång.

Är det säkert att det inte finns en sådan lösning som jag eftersträvar ovan? Vore ju så nice!

PS: Har för mig att jag sett det i någon film... var det The Holiday måntro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...