Flea Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 (redigerat) Hejsan, ska köpa förstärkare har 2st på gång, replokalen ligger på ca 40kvm. Dom två som jag står o väger emellan är Marshall MG100HDFX för 4000kr och Peavey Valve King med obestämd låda för ca 6000kr. Givetvis är jag mest sugen på Peavy historian men föredrar nog Marshall eftersom jag får den så billigt. Undrar om det är värt extra stålarna eller om dom är i ungefär samma klass, eller om Marshall stärkaren duger gott och väl. Har ni någon erfarenhet av dessa eller har något annat att tillägga... kanske tips om en helt annan stärkare. Satsar på att hamna under 6000kr begagnat och prutat förstås. Just nu är vi ett coverband och spelar all möjlig typ av rock, funk, metal m.m Redigerat 16 september 2007 av Flea Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Orange Tiny Terror + PPC112 går loss på 5995:- på JAM och den kombinationen slår båda dina alternativ på fingrarna. hårt. Awaiting Phobos... 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Flea Postat 16 september 2007 Trådstartare Dela Postat 16 september 2007 Har läst mycket gott om Orange tiny terror lite överallt. Jag är inte speciellt insatt häller men förstärkare på 15w låter ju verkligen lite enligt mig och en 1X12" plywoodlåda till det. Som jag nämnde tidigare så är replokalen på 40kvm, den andra gittaristen har en stor 4x12 låda och 100w rörtopp. Och vi spelar på riktigt hög volym. Vad tror ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Har läst mycket gott om Orange tiny terror lite överallt. Jag är inte speciellt insatt häller men förstärkare på 15w låter ju verkligen lite enligt mig och en 1X12" plywoodlåda till det. Som jag nämnde tidigare så är replokalen på 40kvm, den andra gittaristen har en stor 4x12 låda och 100w rörtopp. Och vi spelar på riktigt hög volym. Vad tror ni? Finns en del ljudklipp på mytube om du vill lyssna på Tiny Terror Själv tycker jag den låter, ja just det, billig !! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Valveking är ganska mycket bang for the bucks... Den är onekligen lite mer flexibel än Tiny Terror. Men som vanligt, man måste lyssna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Line6 har lite olika modeller i detta prissegment (nya!), både ur serien Flextone III och Spidor. Låter ENLIGT VISSA inte lika bra som de förstärkare de påstår sig simulera (vilket möjligen är sant, även om dom låter väldigt bra) men jämfört med budgetmodeller från Marshall och Peavey så låter dom riktigt bra. Effekten på en förstärkare har inte alltid så mycket att göra med hur starkt den låter. Har inte provat just Tiny Terror, men har själv en gammal Marshall 30W rörcombo som spelar minst lika starkt som andra förstärkare som är märkta 100W eller mer. Så det är bara att prova. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andnel Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 (redigerat) Line6 har lite olika modeller i detta prissegment (nya!), både ur serien Flextone III och Spidor. Låter ENLIGT VISSA inte lika bra som de förstärkare de påstår sig simulera (vilket möjligen är sant, även om dom låter väldigt bra) men jämfört med budgetmodeller från Marshall och Peavey så låter dom riktigt bra. Effekten på en förstärkare har inte alltid så mycket att göra med hur starkt den låter. Har inte provat just Tiny Terror, men har själv en gammal Marshall 30W rörcombo som spelar minst lika starkt som andra förstärkare som är märkta 100W eller mer. Så det är bara att prova. nonono... Line6 spider är inget att tänka på i denna prisklassen... om han nu ska köpa en bra förstärkare så ska han inte köpa en line6 :S de är bra på multieffekter... inte förstärkare... det är dock svårt att veta vilken förstärkare som ska spelas när vi nte vet vilken musik ditt band spelar... Redigerat 16 september 2007 av andnel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Flea Postat 16 september 2007 Trådstartare Dela Postat 16 september 2007 Just nu är vi ett coverband och spelar all möjlig typ av rock, funk, metal m.m Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andnel Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Just nu är vi ett coverband och spelar all möjlig typ av rock, funk, metal m.m Då skulle jag utan tvekan välja marshallen. mer versitalitet får du helt enkelt inte för pengarna. Peavyn är mest gjord för tyngre musik, medans då, marshallen har ett "Brett register" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Marshallen har nog ett bredare register men om alla de olika ljud man kan få ur förstärkaren bygger på ett halvtaskigt grundljud är det ju inte mycket att hurra för. Visst, Tiny Terror är mer en "one trick pony" men den har ett bra grundljud och vill man bygga vidare är det bara att komplettera med pedaler. Det spelar ingen roll om din kollega har en rörstärkare på 100 eller 5000 watt, Orangens 15 watt räcker för att spela ihop med en trummis och så är det med det. Jag har svårt att tänka mig att din kompis använder 100% av sina 100 watt när ni repar/gigar. Dock, ska tilläggas, tiny terrorn klarar inte av att spela högt och kliniskt rent. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Jag har förvisso bara provat den gamla Spider-förstärkaren (de som var röda), den lät alldeles utmärkt i sin prisklass. T o m, den lät BRA jämfört med vad som helst egentligen. Likadant med Flextone, det är version II jag har testat (nu är dom uppe på version III) för ett par år sen, men den lät riktigt bra redan då. Oftast, speciellt när det gäller digitala gitarrprylar, så brukar ju grejorna låta bättre ju nyare dom är. Kolla även in de nya Peavey Bandit 112. Där kan du köpa två förstärkare för 6000. Eller än förstärkare och några sjyssta pedaler/en multi-fx, bereonde på om du prioriterar arena-volym eller flexibilitet ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 16 september 2007 Dela Postat 16 september 2007 Tiny Terror har som sagt redan nämnts så det låter jag bli. Marshalls billigare hybridförstärkare låter inte alls roligt, själlösa och surriga utan det rätta trycket. Då skulle jag hellre kolla in Vox Valvetronix-serien. En annan förstärkare i den här prisklassen som jag gillar är Vox AC-15 som funkar till det mesta. En rörförstärkare på 15 watt räcker i princip till allt såvida man inte är ute efter kliniskt rena ljud. Då kan man ta en 30-50 watt istället. Spelar man på större ställen mickas ju ändå förstärkaren upp, Keith Richards spelar t ex ofta på en liten Fender Deluxe på 12 watt. Men som alltid, testa så många förstärkare du kan och gärna med din egen gitarr, även de utanför din budget. Det brukar lösa upp de flesta frågetecknen man har. Det är ju faktiskt du som ska använda förstärkaren, inte jag, Basshole eller Biran. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GitarrJim Postat 23 september 2007 Dela Postat 23 september 2007 Låt bli marshallen, fast det är vad jag tycker, köp en liten rörcombo, som sagt, man behöver inte mång watt för att det ska låta bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannesik Postat 2 december 2007 Dela Postat 2 december 2007 ska köpa förstärkare har 2st på gång, replokalen ligger på ca 40kvm.Dom två som jag står o väger emellan är Marshall MG100HDFX för 4000kr och Peavey Valve King med obestämd låda för ca 6000kr. Jag har provat MG100HDFX och personligen tycker jag att den låter skit. Inget bra grundljud, det går inte jämföra med en rör-Marshall. Om du ska någon med stort register skulle kanskevox valvetronix vara något (låter kanon) eller någon line6. MG100 är inte värd pengarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.