Jump to content
Annons

Logic Pro 8 och Rewire.


Pesek

Recommended Posts

Jag såg idag att Logic Studio har kommit och och även till ett fantastiskt pris verkar det som. Jag är idag pc användare och kör mestadels Reason för musik produktion och har planer att snart gå över till Mac och även Logic. Tanken var att köra Logic Express rewire'at med Reason.

Min fråga blir nu:

Jag tycker att nya priset på Logic Studio verkar vara så otroligt prisvärt att jag inte ser någon anledning att köpa express varianten. Klarar jag mig med endast Logic Pro 8 då jag sysslar med hiphop och techno/trance musik? Gillar Reason mest för att det är enkelt att få fram ruskigt sköna beats. Det känns rätt onödigt att både köpa Logic Studio (som verkar ha allt man behöver) och Reason 4. Känns lite overkill att ha båda fullversionerna, också för att det känns smidigast att lära sig ett program och använda det till fullo (syftar då på Logic som även har inspelning).

Hur skulle ni resonerat 😱 Skall även tilläggas att jag inte har överflöd av tusenlappar utan allt kommer jag att spara till som en tok 😉

// PP

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag såg idag att Logic Studio har kommit och och även till ett fantastiskt pris verkar det som. Jag är idag pc användare och kör mestadels Reason för musik produktion och har planer att snart gå över till Mac och även Logic. Tanken var att köra Logic Express rewire'at med Reason.

Min fråga blir nu:

Jag tycker att nya priset på Logic Studio verkar vara så otroligt prisvärt att jag inte ser någon anledning att köpa express varianten. Klarar jag mig med endast Logic Pro 8 då jag sysslar med hiphop och techno/trance musik? Gillar Reason mest för att det är enkelt att få fram ruskigt sköna beats. Det känns rätt onödigt att både köpa Logic Studio (som verkar ha allt man behöver) och Reason 4. Känns lite overkill att ha båda fullversionerna, också för att det känns smidigast att lära sig ett program och använda det till fullo (syftar då på Logic som även har inspelning).

Hur skulle ni resonerat 😊 Skall även tilläggas att jag inte har överflöd av tusenlappar utan allt kommer jag att spara till som en tok 😆

// PP

Det kan vara lite jobbigt i början att byta program, men om du lär dig Logic ordentligt tror jag inte du kommer sakna Reason. Förr jobbade jag nästan uteslutande i Reason. Sen jag skaffade Mac och Logic för ett år sen har jag inte känt behov av att starta Reason en enda gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg idag att Logic Studio har kommit och och även till ett fantastiskt pris verkar det som. Jag är idag pc användare och kör mestadels Reason för musik produktion och har planer att snart gå över till Mac och även Logic. Tanken var att köra Logic Express rewire'at med Reason.

Min fråga blir nu:

Jag tycker att nya priset på Logic Studio verkar vara så otroligt prisvärt att jag inte ser någon anledning att köpa express varianten. Klarar jag mig med endast Logic Pro 8 då jag sysslar med hiphop och techno/trance musik? Gillar Reason mest för att det är enkelt att få fram ruskigt sköna beats. Det känns rätt onödigt att både köpa Logic Studio (som verkar ha allt man behöver) och Reason 4. Känns lite overkill att ha båda fullversionerna, också för att det känns smidigast att lära sig ett program och använda det till fullo (syftar då på Logic som även har inspelning).

Hur skulle ni resonerat 😊 Skall även tilläggas att jag inte har överflöd av tusenlappar utan allt kommer jag att spara till som en tok 😆

// PP

Jag använder själv Cubase och Reason 3 på min Mac idag men tänker nu byta till Logic Studio med tanke på priset och vad man får med. Exempelvis får man med fem Jam Pack collections. Köper man dem enskilt kostar de 995 kr styck, vilket blir mer än totalpriset för hela Logic Studio. Det säger en del om hur mycket man får med Logic Studio.

Förstår jag dig rätt har du redan Reason 3, och du undrar ifall du ska satsa pengarna på att uppgradera till Reason 4 eller om du ska satsa dem på att köpa Logic Studio? Din tanke var att i så fall köra Logic rewired med Reason 3. Frågan blir då, vad kommer du missa i Reason 4 som du inte får om du kör Logic rewired med Reason 3? Arpeggiatorn i Reason 4 är grym och den finns ju inte i Reason 3, men om du kör Reason 3 från Logic så kan du använda Logics arpeggiator istället. En annan ny sak i Reason 4 är den förbättrade sequencern, men kör du Reason 3 från Logic kommer du ju använda Logics sequencer istället. En annan nyheter i Reason 4 är ReGroove mixern. Utan att egentligen veta skulle det förvåna mig mycket om det inte skulle finnas ett groove-verktyg i Logic.

Således blir den enda stora nyheten som jag tror du kommer missa i Reason 4 den nya synthen Thor. Å andra sidan får du ett flertal nya AU-synthar med Logic, samt att du kan ladda ner många fler.

Det jag i och för sig gillar med Reason är att ha allting inbyggt i samma interface. Jag kan ju t.ex. låta Cubase (eller Logic) lägga på ett reverb på ljudet via rewire, men föredrar att göra det i Reason. Samma sak blir det kanske med arpeggiatorn osv, dvs det är smidigare att använda Reasons interna arpeggiator istället för att använda arpeggiatorn i Logic. Men skulle jag välja mellan att uppgradera till Reason 4 eller att köpa Logic Studio så skulle valet bli enkelt. Du får helt enkelt med så många skojiga nya features med Logic Studio. Ta exempelvis MainStage, live performance verktyget i Logic Studio. Med den kan du troligtvis både blanda Reason 3 synthar med AU-synthar för live uppträdanden. Det tycker jag själv verkar riktigt häftigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Det kommer att bli Logic Studio helt klart. Då får man sätta sig i träsket och lära sig ett nytt program igen då! Har precis börjat hajja Reason 😆 Men men....ska man hitta rätt måste man gå vilse ett par gånger innan 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg idag att Logic Studio har kommit och och även till ett fantastiskt pris verkar det som. Jag är idag pc användare och kör mestadels Reason för musik produktion och har planer att snart gå över till Mac och även Logic. Tanken var att köra Logic Express rewire'at med Reason.

Min fråga blir nu:

Jag tycker att nya priset på Logic Studio verkar vara så otroligt prisvärt att jag inte ser någon anledning att köpa express varianten. Klarar jag mig med endast Logic Pro 8 då jag sysslar med hiphop och techno/trance musik? Gillar Reason mest för att det är enkelt att få fram ruskigt sköna beats. Det känns rätt onödigt att både köpa Logic Studio (som verkar ha allt man behöver) och Reason 4. Känns lite overkill att ha båda fullversionerna, också för att det känns smidigast att lära sig ett program och använda det till fullo (syftar då på Logic som även har inspelning).

Hur skulle ni resonerat 😏 Skall även tilläggas att jag inte har överflöd av tusenlappar utan allt kommer jag att spara till som en tok 😆

// PP

Om du ens funderar på att ge upp Reason så tror jag faktiskt inte du behöver det. Men annars skulle jag Kört Logic 7 och Reason 4 på pc om jag behövde audio och VST stöd. VST är tveksamt iochmed Thor men audiostöd kan behövas för eller senare. Sen har jag faktiskt ingen aning om vad du menar med att Logic Studio har allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den viktigaste skillnaden mellan Logic Express och Pro/Studio är enligt mej de extra instrumenten och effekterna som man får i pro-versionen. Resten av skillnaderna är liksom mer åt lull-lull-hållet, även om de såklart är smidiga och viktiga i många sammanhang också. Men det jag försöker komma fram till är att du kanske skulle testa att köra Logic Express och Reason? Dvs du ersätter Logic Pros synthar med Reasons, som kanske passar bättre till det du vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ens funderar på att ge upp Reason så tror jag faktiskt inte du behöver det. Men annars skulle jag Kört Logic 7 och Reason 4 på pc om jag behövde audio och VST stöd. VST är tveksamt iochmed Thor men audiostöd kan behövas för eller senare. Sen har jag faktiskt ingen aning om vad du menar med att Logic Studio har allt.

Allt jag behöver, alla funktioner man kan tänkas behöva. Plugins går att köpa självklart. I och med att du inte förstår frågan kan jag ställa en motfråga: Vad är det som saknas i Logic Studio paketet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om du ens funderar på att ge upp Reason så tror jag faktiskt inte du behöver det. Men annars skulle jag Kört Logic 7 och Reason 4 på pc om jag behövde audio och VST stöd. VST är tveksamt iochmed Thor men audiostöd kan behövas för eller senare. Sen har jag faktiskt ingen aning om vad du menar med att Logic Studio har allt.

Allt jag behöver, alla funktioner man kan tänkas behöva. Plugins går att köpa självklart. I och med att du inte förstår frågan kan jag ställa en motfråga: Vad är det som saknas i Logic Studio paketet?

- Avancerad apreggiator (men Logics arp funkar rätt ok ändå. Tricket är att spela in dess MIDI-output och tweak:a till det med kvantiseringsmall man lånat från någon svängig ljud- eller midi-loop)

- Automatisering av global groove-kvantisringsmall (det enda program jag känner till som fixar detta i dagsläget är Numerology)

Inget av mina Logic-önskningar finns dock i Reason 4, så det får stå för min egen skruvade musiksmak (tror dock att just för trance skulle det sitta kockrent). Jag gissar att du kommer att gilla Logic's Ultrabeat mycket; trum-synt-sampler med inbyggd step sequencer och swing-faktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Avancerad apreggiator (men Logics arp funkar rätt ok ändå. Tricket är att spela in dess MIDI-output och tweak:a till det med kvantiseringsmall man lånat från någon svängig ljud- eller midi-loop)

- Automatisering av global groove-kvantisringsmall (det enda program jag känner till som fixar detta i dagsläget är Numerology)

Inget av mina Logic-önskningar finns dock i Reason 4

😛

Bägge önskningarna finns ju faktiskt i Reason 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bägge önskningarna finns ju faktiskt i Reason 4?

Wow - det måste jag kolla upp! Tack för tipset.

Menar du att man i R4 kan spela in att exempelvis kvantiseringens swing-faktor ska glida från 53% till 63 % över en viss sträcka på några takter? Jag snackar om ALLA instrument nu, inte bara en viss sequencer-modul.

Har hört från annat håll att nya arpeggiatorn i R4 är fin. En annan fin arp tycker jag finns i softsynten Rob Papen Albino 3 från Linplug. Nämner det bara för som exempel på en "bra" arpeggiator. SX har också rätt fina "midi-pluggar".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej

Är rewire tight mellan L8 och Reason 3/4?

Ingen latency eller buggar sig.

a) Undrar samma sak. Funderar på att äntligen ge upp Cubase, som jag använt sen jag gick över från Atari. Har alltid velat ha Logic, och nu är priset rätt. Men jag använder också Reason (3) och vill inte sluta med det. Är alltså Rewire-kopplingen mellan L8 och R3 lika sömlös som den är mellan Cubase (SX2) och R3?

😎 Kan Logic importera mina Cubase-projekt? Jag använder Cubase nästan uteslutande som sequencer för Reason samt för audiofunktionen, och dessa delar måste ramla med snyggt om jag flyttar till Logic. Cubases VST-pluggar och -instrument använder jag knappt, så att de inte finns i Logic är ju inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fundering på fråga B: I värsta fall borde man kunna exportera till midi, varje spår eller om de grupperar sig smart. Och sedan i Logic lägga upp samma instrument.

Jupp, så gjorde jag när jag flyttade från min första sequencer, en urkass Yamaha som hade hela två spår. Men nu har jag många låtar, och det krävs en hel del handpåläggning för att projekten ska bli sig lika, så en bra importfunktion vore bra. Någon som vet om det finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om inte L8 blivit sämre än L7.x så funkar rewire kanon!

På frågan om du behöver R3 eller ej om du köper L8.

Gillar du att koppla och göra avancerade ljud i Reason så skall du behålla R3 eller uppgradera till R4.

Är du en preset kille så kör L8.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om inte L8 blivit sämre än L7.x så funkar rewire kanon!

På frågan om du behöver R3 eller ej om du köper L8.

Gillar du att koppla och göra avancerade ljud i Reason så skall du behålla R3 eller uppgradera till R4.

Är du en preset kille så kör L8.

Oki bra. Då kommer det bli enbart Logic 8 till att börja med. Jävla jobbigt att börja om i ett program från scratch bara, har precis kommit in i Reason. Jag är inte mycket för att leka ljud, har inte hållit på tillräckligt länge med sequencer program för att komma till den nivån att jag saknar ljud eller vet hur syntharna fungerar ljudmässigt. Saknar jag Reason vid ett senare tillfälle får jag väl skaffa det, men jag känner personligen att ju färre program att hålla reda på desto bättre. Logic 8 känns som ett otroligt komplett system där man inte lär sakna funktioner som nybörjare iaf, eller ens proffs.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...