Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under en tid försökt flytta mina gamla låtar från den gamla musikdatorn till den nya. Jag har då bränt vanliga audio-CD med låtarna i wav-format. När jag sedan ska kopiera filerna från CD till hårddisk i den nya datorn går detta bra, men inte att sedan öppna filerna från hårddisken. När jag då öppnar innehållet på CD:n så ser jag att där inte finns några låtar i wav-format á 3.5 MB stycket. Låtarna finns men i cda-format á 1 KB stycket. Hur i h-e gick det till? Jag har inte ändrat några inställningar i brännarprogrammet.

Vad jag inte heller förstår är att låtarna kan spelas upp från CD av CD-spelaren utan problem, men inte från hårddisken. Har det betydelse vilka CD-R som använts? Att jag i den gamla datorn använt Winamp som uppspelningsprogram och i den nya använder Nero tycker jag inte borde spela någon roll men det kanske det har?

Är det någon därute som kan berätta vad som hänt och hur jag ska göra för att få filerna brända i wav.format?

/Jörgen

Annons
Postat

För att bränna till .wav format så ska du bränna en data-cd och inte en ljud-cd. Bränner du till en ljud-cd, och ända vill ha dem i .wav format så får du rippa cd'n som en vanlig ljudskiva.

😉

Postat

Jösses! Det där klingar ju väldigt bekant i bakhuvudet! Undrar varför jag inte tänkte på det, kanske att jag tidigare bränt projekt, alla tillhörande spår och slutmix som dataskiva utan att egentligen tänka på det? tusen tack för svaret i alla fall!

/Jörgen

Postat
Jösses! Det där klingar ju väldigt bekant i bakhuvudet! Undrar varför jag inte tänkte på det, kanske att jag tidigare bränt projekt, alla tillhörande spår och slutmix som dataskiva utan att egentligen tänka på det? tusen tack för svaret i alla fall!

/Jörgen

Att tänka på: Om man bränner som ljud CD och sen rippar så finns det väldigt stor tisk att det inte blir en exakt kopia av originalet. Ljud-CD har inte alls samma säkerhetsfunktioner. DataCD lagrar datat på ett mycket säkrare sätt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.