Jump to content
Annons

Kan ni hjälpa oss att välja trumset?


yessa

Recommended Posts

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp... 🥰

Jag försöker hjälpa min kompis att köpa digitaltrummor till vårt nya synthband. Vi kan typ ingenting om digitaltrummor och skulle därför bli asglada för lite tips om vad som är bra. 😆 Det vi vill kunna göra är att "skapa/manipulera" egna trumljud i ett mjukvaruprogram på datorn, och sedan använda dessa i trumsetet under liveframträdanden. Skulle vi behöva ha en dator med oss på scen förresten, eller hur kan man göra? Utöver detta får det gärna vara så billigt som möjligt. Snälla, har ni några tips på passande digitala trumset som klarar detta? Ytterst tacksam för svar!

Mvh

David 🙂

Redigerat av yessa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp... 🥰

Jag försöker hjälpa min kompis att köpa digitaltrummor till vårt nya synthband. Vi kan typ ingenting om digitaltrummor och skulle därför bli asglada för lite tips om vad som är bra. 😆 Det vi vill kunna göra är att "skapa/manipulera" egna trumljud i ett mjukvaruprogram på datorn, och sedan använda dessa i trumsetet under liveframträdanden. Skulle vi behöva ha en dator med oss på scen förresten, eller hur kan man göra? Utöver detta får det gärna vara så billigt som möjligt. Snälla, har ni några tips på passande digitala trumset som klarar detta? Ytterst tacksam för svar!

Mvh

David 🙂

Det låter som att alla digitala trumset klarar det du skriver. Alla digitala trumset kan spela upp trumljud som finns i en dator. För att vara säker, kolla så trummodulen ni köper har midi out. Om det har det så kan ni göra det ni vill. Men jag vet inte om det finns nåt trumset där det följer med programvara för att fixa ljuden, men programmet kanske ni har redan.

Ett alternativ till att ha en dator med er på scen kanske kan vara att ni köper en hårdvarusampler som ni har trumljuden i. Jag tror att det är mindre risk för strul med en sån än om ni har dator på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp... 🤪

Jag försöker hjälpa min kompis att köpa digitaltrummor till vårt nya synthband. Vi kan typ ingenting om digitaltrummor och skulle därför bli asglada för lite tips om vad som är bra. 😏 Det vi vill kunna göra är att "skapa/manipulera" egna trumljud i ett mjukvaruprogram på datorn, och sedan använda dessa i trumsetet under liveframträdanden. Skulle vi behöva ha en dator med oss på scen förresten, eller hur kan man göra? Utöver detta får det gärna vara så billigt som möjligt. Snälla, har ni några tips på passande digitala trumset som klarar detta? Ytterst tacksam för svar!

Mvh

David 😉

Det låter som att alla digitala trumset klarar det du skriver. Alla digitala trumset kan spela upp trumljud som finns i en dator. För att vara säker, kolla så trummodulen ni köper har midi out. Om det har det så kan ni göra det ni vill. Men jag vet inte om det finns nåt trumset där det följer med programvara för att fixa ljuden, men programmet kanske ni har redan.

Ett alternativ till att ha en dator med er på scen kanske kan vara att ni köper en hårdvarusampler som ni har trumljuden i. Jag tror att det är mindre risk för strul med en sån än om ni har dator på scen.

ahh, tack så hemskt mycket! nu blev allt genast enklare!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

visste inte riktigt om jag skulle starta en ny tråd eller bumpa denna 🙂

... så jag hoppas detta e OK. :rolleyes:

Funderar också på digitaltrummor.

Jag ska inte köpa nu på en gång för jag har verkligen inge cash, men jag gillar idéen att kunna "spela trummor på riktigt" och köra vilken mjukvaru-trumma som helst väl inne i datorn. T.ex EZ drummer eller några av mina egna samplade trummor via Reason's NN-XT.

.. Som sagt har de flesta digital-trummor midi ut... så frågan ligger inte där utan:

De ja skulle vilja höra är rekommendationer på ett set som har bra anslagstriggning, vissa billiga trummor kan ju va rätt kass i de avseendet... Sen så vore de ju nice med nätskinns-virvel, eller att man köper till en sådan senare, om det nu går...

Alltså, ljudbanken till setet skiter ja fullständigt i, ljuden har ja i datorn =)

Prisklass: 4000-6000 kr ??

Tack å hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en hel massa set innan jag köpte mitt Roland TD-3, kom fram till att det var det prisvärdaste på marknaden. Har man inte pengarna tycker jag man ska vänta ett tag och spara lite till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Phobos. Ska du ha ett set så ska du inte vara dumsnål. Roland verkar överlägsna när det gäller kvalite och skön känsla. TD-3 10.000 är nog det mest prisvärda och vill du ha skinn på hela kitet så är det 18.000 som gäller för deras TD-6KX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...